گروه حوزههای علمیه ــ رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: آیتالله فاضل لنکرانی به رغم اینکه برخی علمای شیعه و اکثر علمای اهل سنت قائل به تواتر قرائات هستند؛ قائل به تواتر قرائات نیست زیرا معتقد است که اعجاز قرآن نفی میشود.
به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه قم امروز، 5 دی ماه در همایش «حوزههای علمیه، مرجعیت شیعه و قرآن» در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در مقالهای با عنوان «بررسی حجیت اصولی قرائات از منظر آیتالله العظمی فاضل لنکرانی» گفت: قرائات از موضوعات بسیار مهم علم قرائت و مطرح در اصول و فقه و تفسیر است.
وی با اشاره به بحث آیتالله فاضل لنکرانی در مورد حجیت اصولی قرائات افزود: از دید وی حجیت در چند معنا به کار رفته است؛ اول بحث تجویدی و مخارج حروف؛ دوم حجیت قرائات به معنای احتمالات متعدد نص قرآن مانند قرائت مالک به دو شکل؛ سوم حجیت تفسیری یعنی آیا این تفاوتهای معنایی ناشی از اختلاف قرائات و یا تقدیم و تأخیر در برخی عبارات قرآنی حجیت تفسیری دارد یا ندارد؟.
وی ادامه داد: چهارم؛ حجیت فقهی قرائات است که آیا قرائت سبعه و عشره و چهارده گانه در نماز جایز است یا خیر؛ آیا ترتیل واجب، مستحب یا مستحب موکد و ... است و پنجم هم حجیت اصولی قرائات است یعنی آیا میتوان برداشتهای متفاوت مشروع از آیات براساس اختلاف قرائات داشته باشیم؟.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن افزود: آیتالله فاضل لنکرانی به همه این مباحث هم در مدخل التفسیر و هم در مباحث اصولی پرداخته است و معتقد است که اعتبار به تواتر و عدم تواتر قرائات از دید ایشان در فقه و اصول میتواند اثرگذار باشد.
یوسفی مقدم با بیان اینکه ایشان به رغم اینکه برخی علمای شیعه و اکثر علمای اهل سنت قائل به تواتر قرائات هستند قائل به تواتر قرائات نیست اظهار کرد: ایشان اثبات قرائت با خبر واحد را خلاف اجماع علما و فقها میدانند؛ وی معتقد است ابتدا باید باور به اعجاز قرآن داشته باشیم و سعی کنیم آنچه را قرآن میگوید به آن عمل کنیم بنابراین خبر واحد نمیتواند اعجاز را برای قرآن ثابت کند.
یوسفی مقدم اظهار کرد: ایشان میفرمایند که قرآن در عصری نازل شد که بیشترین توجه به فصاحت و بلاغت آن وجود داشت و مؤمنان و غیرمؤمنان به هر آیه و کلمه از قرآن توجه داشتند تا فصاحت و بلاغت قرآن را که مورد تحدی قرار گرفته بررسی کنند بنابراین اثبات آیه با خبر واحد، حجیت ندارد.
رئیس پژوهشکده بیان کرد: ایشان فرموده اگر عدم تواتر قرائات ثابت شده باشد که شده است خبر واحد، قرآنیت قرآن را ثابت نمیکند.