حجت‌الاسلام یوسفی مقدم:
آیت‌الله فاضل لنکرانی قرائت سبعه را متواتر نمی‌دانست
آیت‌الله فاضل لنکرانی قرائت سبعه را متواتر نمی‌دانستبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه قم امروز، 5 دی ماه در همایش «حوزه‌های علمیه، مرجعیت شیعه و قرآن» در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در مقاله‌ای با عنوان «بررسی حجیت اصولی قرائات از منظر آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی» گفت: قرائات از موضوعات بسیار مهم علم قرائت و مطرح در اصول و فقه و تفسیر است.
وی با اشاره به بحث آیت‌الله فاضل لنکرانی در مورد حجیت اصولی قرائات افزود: از دید وی حجیت در چند معنا به کار رفته است؛ اول بحث تجویدی و مخارج حروف؛ دوم حجیت قرائات به معنای احتمالات متعدد نص قرآن مانند قرائت مالک به دو شکل؛ سوم حجیت تفسیری یعنی آیا این تفاوت‌های معنایی ناشی از اختلاف قرائات و یا تقدیم و تأخیر در برخی عبارات قرآنی حجیت تفسیری دارد یا ندارد؟.
وی ادامه داد: چهارم؛ حجیت فقهی قرائات است که آیا قرائت سبعه و عشره و چهارده گانه در نماز جایز است یا خیر؛ آیا ترتیل واجب، مستحب یا مستحب موکد و ... است و پنجم هم حجیت اصولی قرائات است یعنی آیا می‌توان برداشت‌های متفاوت مشروع از آیات براساس اختلاف قرائات داشته باشیم؟.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن افزود: آیت‌الله فاضل لنکرانی به همه این مباحث هم در مدخل التفسیر و هم در مباحث اصولی پرداخته است و معتقد است که اعتبار به تواتر و عدم تواتر قرائات از دید ایشان در فقه و اصول می‌تواند اثرگذار باشد.
یوسفی مقدم با بیان اینکه ایشان به رغم اینکه برخی علمای شیعه و اکثر علمای اهل سنت  قائل به تواتر قرائات هستند قائل به تواتر قرائات نیست اظهار کرد: ایشان اثبات قرائت با خبر واحد را خلاف اجماع علما و فقها می‌دانند؛ وی معتقد است ابتدا باید باور به اعجاز قرآن داشته باشیم و سعی کنیم آنچه را قرآن می‌گوید به آن عمل کنیم بنابراین خبر واحد نمی‌تواند اعجاز را برای قرآن ثابت کند.
یوسفی مقدم اظهار کرد: ایشان می‌فرمایند که قرآن در عصری نازل شد که بیشترین توجه به فصاحت و بلاغت آن وجود داشت و مؤمنان و غیرمؤمنان به هر آیه و کلمه از قرآن توجه داشتند تا فصاحت و بلاغت قرآن را که مورد تحدی قرار گرفته بررسی کنند بنابراین اثبات آیه با خبر واحد، حجیت ندارد.
رئیس پژوهشکده بیان کرد: ایشان فرموده اگر عدم تواتر قرائات ثابت شده باشد که شده است خبر واحد، قرآنیت قرآن را ثابت نمی‌کند.