غلامرضا اذری:
مسئله جدی تشخیص اخبار جعلی در بحران کرونا / صدا و سیما با هنرمندان آشتی کند
مسئله جدی تشخیص اخبار جعلی در بحران کرونا/ صدا و سیما با هنرمندان آشتی کندغلامرضا آذری، دکترای علوم ارتباطات اجتماعی، مترجم و تحلیل‌گر مسائل رسانه در گفت‌وگو با ایکنا درباره اولویت‌های رسانه ملی در بحران شیوع کرونا گفت: اولین مسئله‌ای که باید مورد توجه مدیران رسانه‌ها قرار گیرد، این است که اخبار کذب را از اخبار صحیح تشخیص دهند و استنباط من از روز‌های گذشته در رابطه با انتشار اخبار کرونا این است که اخبار جعلی و کاذب در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بسیار زیاد بوده و این امر با افکار عمومی بازی کرده و هراس و ترس جامعه از این بیماری را افزایش داده است، بنابراین وظیفه صدا و سیماست که اخبار جعلی را بشناسد و از انتشار آن‌ها جلوگیری کند تا آرامش روانی را به جامعه برگرداند.
 
وی افزود: در حال حاضر شیفت‌های تفسیر خبر نیز از ضروریات است و در صدا و سیما باید مورد توجه قرار گیرد، یعنی فقط به انتشار خبر پرداخته نشود، بلکه اطلاعاتی از بیمارستان‌ها به خبرنگاران ارائه شود و آن‌ها هم این اطلاعات را پردازش و تفسیر کرده و به تلویزیون انتقال دهند. همچنین از کارشناسان خبره و حرفه‌ای که به طور مستقیم یا با واسطه با این بیماری و فرد کرونایی درگیر بودند، دعوت شود و از مشورت کارشناسانه آن‌ها بهره گرفته شود، نه اینکه فقط به صورت میزگردی بحث شود. در واقع این مسئله باعث می‌شود مخاطبان با موضوع بیشتر درگیر شوند و اطلاعات ملموس‌تر می‌تواند راهنمای آنها باشد، زیرا در این روزها، اغلب مردم پای تلویزیون‌ها هستند و اخبار را دنبال می‌کنند.
 
آذری ادامه داد: ما در حال حاضر به سه گروه کارشناسان رسانه‌ای نیاز داریم، یک گروه کسانی هستند که خبر‌ها را منتشر می‌کنند و انتشار اطلاعات و داده‌ها به صورت پردازش شده از طریق رادیو و تلویزیون برای آنها حایز اهمیت است، یک گروه متخصصان مدیریت رسانه هستند و برخی ممکن است مدرک مدیریت رسانه نیز نداشته باشند، اما در این قالب در سازمان صدا و سیما مشغول به فعالیت هستند و طبیعی است که تجربیات و اطلاعات آن‌ها باید در این زمینه به کار گرفته شود و یک گروه نیز متخصصان روابط عمومی‌ها است که می‌توانند پل ارتباطی باشند و به نظر می‌رسد همه این گروه‌ها باید دست به دست هم دهند تا این روز‌های سخت و دشواری‌های بیماری همه‌گیر رفع شود.

قهر هنرمندان و کسادی صدا و سیما

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه علاوه بر مسائل خبری، برنامه‌هایی نیز باید از تلویزیون پخش شود که مردم را در خانه‌ها نگه دارد و به نظر می‌رسد نقش صدا و سیما در این زمینه کلیدی است، به نظرتان این برنامه‌ها چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند، بیان کرد: یکی از کار‌هایی که تلویزیون می‌تواند در این روز‌ها انجام دهد، فرح‌بخشی و نشاط‌آفرینی در برنامه‌هاست و باید امید را در جامعه زنده‌تر کنند. با توجه به اینکه مخاطبان در سنین گوناگونی هستند، برنامه‌های طنز می‌تواند این نقش را بهتر ایفا کند.
 
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: در حال حاضر بخشی از کسادی که صدا و سیما دچار آن شده است، به واسطه قهری است که از سوی هنرمندان نصیبش شده است و این قهر باید بشکند و شکستن آن نیز به این صورت است که به طنزپرداز‌ها و هنرمندان اجازه حضور داده شود و از آن‌ها خواسته شود تا با هنر خود این نشاط و امید را در مردم ایجاد کنند، زیرا اغلب آن‌ها نه شغلی دارند و نه فیلمی بازی می‌کنند و نه در پروژه‌ای مشغول به فعالیت هستند. همچنین میزگرد‌های هنری در قالب نمایشگاه‌های الکترونیکی به صورت آنلاین یا شکل‌های دیگر اجرا شود.

صدا و سیما نیازمند بازسازی جدی

وی تأکید کرد: اکنون که معلوم نیست شیوع ویروس کرونا تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، بنابراین باید مدیران رسانه‌ها برنامه‌ریزی بهتری داشته باشند و از کارشناسان و هنرمندان مجرب هم بهره بگیرند.
 
این تحلیل‌گر رسانه ادامه داد: من به عنوان یک متخصص رسانه معتقدم که مسئله برنامه‌سازی در این شرایط جدی است و باید جمعی از روانشناسان، جامعه‌شناسان، روان‌شناسان اجتماعی، کارشناسان رسانه، روابط عمومی، روزنامه‌نگاری، ارتباط پژوهی حرفه‌ای دعوت شوند و تصمیمات جدی‌تری در رابطه با برنامه‌ها گرفته شود، وگرنه تلویزیون اغلب با برنامه‌های تکراری آنتن پر می‌کند و تصور نمی‌کنم با این وضعیت اتفاق خاصی بیفتد.
 
آذری با ارزیابی برنامه‌های تلویزیون طی روز‌های گذشته گفت: تاکنون برنامه‌ها بسیار سطح پایین بوده و در این صورت مردم گرایش بیشتری به سمت رسانه‌های خارجی پیدا خواهند کرد؛ بنابراین صدا و سیما به یک بازسازی و هزینه جدی نیاز دارد، به این معنی که یک کارشناس زمانی در یک برنامه حضور می‌یابد که به حقوقش توجه و جایگاهش حفظ شود. زیرا تلویزیون هم در پرداخت دستمزد‌ها و هم در توجه به ایده‌پردازی‌ها کوتاهی کرده است و با شیوع ویروس کرونا می‌توان به ضعف‌های برنامه‌سازی در صدا و سیما بیش از پیش پی برد و این ضعف و نقص نیاز به درمان دارد.