حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی:
اهتمام به رعایت عدالت در قضاوت / عدالت به معنای تساوی نیست

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی، 13 اردیبهشت‌ماه در ویژه‌برنامه تفسیر سوره انبیاء که از رسانه ملی منعکس شد، طی سخنانی اظهار کرد: آیه ۷۸ سوره انبیاء در خصوص حضرت سلیمان(ع) و حضرت داود(ع) است که حاوی نکات مهمی است.

وی افزود: حضرت داود(ع) از پیامبران بنی‌اسرائیل و از نسل حضرت یعقوب(ع) و پدر حضرت سلیمان(ع) است و خداوند در هفت جای قرآن از این پیامبر نام ‌برده است.

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه یادآور شد: خداوند ۱۰ ویژگی برای حضرت داود(ع) در آیات مختلف ذکر کرده است که نخستین ویژگی عبد بودن حضرت بوده چراکه عبد خدا بودن یک افتخار بزرگی است.

وی بیان کرد: حضرت داود(ع)، صاحب قدرت و قدرتمند بود، ایشان بسیار اهل ارتباط و گفتگو با خالق بود و کوه‌ها با حضرت نجوا می‌کردند و پرندگان با وی هم‌نوا می‌شدند.
رفیعی در ادامه افزود: حضرت داود(ع) حکمت خدادادی داشت و خلیفه خداوند بود و خداوند نیز به وی ملک و حکومت عطا کرده بود و حضرت در تمام داوری‌ها و قضاوت‌ها فصل‌الخطاب بود.

استاد حوزه علمیه گفت: از نظر فقهی هر فردی صاحب املاک و اموال خود است و دیگران حق ندارند حیوانات خود را طی روز و به‌ویژه شب به باغات و چراگاه ببرند و در صورت خسارات به باغات مردم باید خسارت را جبران کنند.

وی تأکید کرد: در زمان حضرت داود(ع) شخصی گوسفندان خود را به باغات انگور دیگری برد و باعث خسارات شد و طرفین دعوا خدمت حضرت داود رسیدند و تقاضای داوری داشتند که حضرت به روش خود قضاوت کردند و سپس طرفین با دستور حضرت خدمت حضرت سلیمان(ع) رفتند و حضرت سلیمان(ع) نیز قضاوت دیگری کرد و خداوند مبنای قضاوت حضرت سلیمان(ع) را تأیید و صلاح دانست.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: هر دو قضاوت صحیح و درست بود و اجرای هر دو مشکلی نداشت اما خداوند قضاوت حضرت سلیمان(ع) را بیشتر تأیید نمودند و یکی از معجزات قرآن این است که قرآن مضامین بلند را با کلمات کوتاه بیان می‌کند.
 
وی افزود: یکی از مهم‌ترین درس‌های این آیه رعایت عدالت در حکم و قضاوت است چراکه بر اساس روایات عدل و عدالت اساس ایمان بوده و آیات متعددی در این خصوص وارد شده است.

رفیعی گفت: عدالت وجه مشترک دعوت همه انبیاست و ظلم پایدار نمی‌ماند البته عدالت به معنای تساوی نیست بلکه هر فرد به‌اندازه تلاش و جایگاهی که دارد باید به‌حق خود برسد به‌طور مثال فردی که مدرک دکتری دارد حقوقش از فردی که مدرک دیپلم دارد باید بالاتر باشد.

وی یادآور شد: عدالت اساس حکومت دینی و مبنای بسیاری از امور اسلامی است به‌گونه‌ای که یکی از اهداف ارسال انبیاء اقامه عدل و قسط بوده و این واژه مهم و کلیدی می‌تواند در بسیاری از امور نقش‌آفرین باشد.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: عدالت انواع مختلفی دارد و رعایت آن‌ها می‌تواند در حقیقت شکوفایی مادی و معنوی را در جامعه به ارمغان آورد.

وی تأکید کرد: عدالت در سخن گفتن، عدالت در نگاه، عدالت در رفتار با کفار، عدالت در اقتصاد، عدالت در شهادت و گواهی دادن، عدالت در حکومت‌داری، عدالت در رفتار با خانواده و فرزندان، عدالت در رابطه با نفس و… همگی از جمله عدالت‌هایی هستند که یک فرد هم به‌صورت فردی و هم به‌صورت اجتماعی باید رعایت کند.

رفیعی یادآور شد: امام زمان(عج) نیز برای اجرای عدالت در جهان ظهور خواهند کرد و مدیران دولتی و مسئولان باید بدانند هر فردی در حوزه کاری خودش تلاش کند عدالت را پیشه خود کند چراکه ظلم کردن، ظلمات را در قیامت به دنبال دارد و ظلم پایدار نمی‌ماند.

حسین شاهبداغی