حجتالاسلام مهاجرنیا یکی از عناصر برجسته شرایط سیاسی دوره طاغوت برجستهسازی عنصر «ذلت ملی» بود که سبب توجه به اصل عزت طلبی و استقلال خواهی عمومی ملت ایران و پیروزی انقلاب اسلامی شد. در حقیقت اصل بنیادین «عزت خواهی» انقلاب اسلامی واکنشی به ذلتپذیری حکومت شاه بود.

به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، پژوهشگر حوزه سیاسی در سیزدهمین نشست از سلسله نشستهای دورهای کرسیهای آزاداندیشی که توسط دانشگاه طلوع مهر و مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری در قم به صورت مجازی برگزار میشود، با تبیین جایگاه «اصل عزت» و نقش آن در پیروزی انقلاب گفت: عزت به معنای صلابت، نفوذناپذیری، شکست ناپذیری همراه با احساس حرمت و کرامت است. عزت از سنخ مفاهیمی چون؛ عظمت، شوکت، کرامت، شرافت، قدرت، استقلال، خوداتکایی و سربلندی است. در مقابل مفهوم ذلت، خفت، خواری، ضعف و زبونی، شکستپذیری و سست عنصری است. بسیاری از انقلابها در شرایط استبداد و خفقان بر اساس «اصل عزت» علیه زمینههای ذلت و حقارت انجام میگیرد.
وی به شرایط ذلتبار مردم ایران بعد از مشروطه تا انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: وابستگیهای فرهنگی، سیاسی، نظامی که در دوران پهلوی به غرب ایجاد شد، کشور در مسیر تقلید از الگوهای غربی قرار گرفت و برخی از رفتارهای سیاسی همانند؛ کشف حجاب، خلع لباس روحانیت، صدور فساد به روستاها از طریق انقلاب سفید، مبارزه با قرآن از طریق انجمنهای ایالتی و ولایتی و مهمتر از همه آنها اعطای امتیاز حقارت بار مصونیت قضایی «کاپیتولاسیون» به نیروهای امریکائی در ایران سبب نوعی خودآگاهی ملی به ویژه در بین نخبگان شد و یکی از مهم ترین نقطه عطف های انقلاب اسلامی که مبارزات امام راحل را برجسته کرد همین ذلت پذیری کاپیتولاسیون بود که امام در اطلاعیه خود درباره آن فرمود:« استقلال ما را فروختند، عزت ما را پایکوب کردند، عظمت ایران از بین رفت.»
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فضای ذلت بار دوره طاغوت گفت: آن قدر شرایط تحقیر شدید شد که خود رژیم هم به فکراحیای هویت و شکوه ایرانی برآمد. آنها از طریق احیای هویت ایرانی و اسطوره ها و افسانه های تاریخی شاهنشاهی و تخت جمشید، کوروش کبیر، داستان رستم و افراسیاب، احیای ادبیات فارسی حافظ و فردوسی و پیشینه سازی تاریخ شاهنشاهی و گاهی هم شجاعت و مردانگی امیرالمؤمنین(ع) برآمدند. بسیاری از مبارزات همانند؛ نهضت ملی شدن صنعت نفت و جریان های سیاسی مبارزاتی هم عمدتاً برای مبارزه با ذلت پذیری دستگاه سیاسی شکل گرفتند. مهم تر از همه انقلاب اسلامی از همین نقطه عطف استکبارستیزی و عزت طلبی را آغاز کرد.
وی با تبیین هویت ذهنی و تاریخی عزت و ذلت گفت: این دو خصلت ممکن است به ویژگی عمومی یک ملت تبدیل شود .همان طوری که در داستان فرعون در قرآن آمده است که « فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ» فرعون رفتار استخفاف کننده داشت و جامعه مصر هم به دلیل انحراف، ذلیلانه از او اطاعت می کردند. بنابراین عزت و ذلت جنبه روان شناختی یک ملت هم هست که البته مجموعه ای از خصلت ها و ویژگی ها باید دست به دست هم بدهد تا یک ملت به چنین هویتی از هستی و حقیقت بودن خود برسد و شخصیت عزیز بودن و یا ذلیل بودن به شاخصه تأثیرگذار آن تبدیل شود.
استادمهاجرنیا در ادامه با اشاره به بنیادهای انقلاب اسلامی، گفت: این انقلاب بر اساس آموزه های قرآنی و باورهای دینی تحت رهبری امام خمینی شکل گرفت. در قرآن دو نوع عزت و ذلت مطرح است یکی عزت توهمی است که مخصوص صاحبان قدرت و مستکبران است که فریفته شکوه تاج شاهی و قدرت سلطانی هستند و بر اساس «العزه بالاثم»( بقره: 204) کاری جز فساد و نابودی بشر ندارند. در آیه 34سوره نمل خصلت استبداد سلطانی را با عزیز و ذلیل کردن مردم معرفی می کند. در داستان فرعون او خود را صاحب عزت معرفی معرفی می کند و مردم تحقیر شده مصر و ساحران مزدور او در مقابل حضرت موسی (ع) به عزت توهمی فرعون قسم یاد کردند که ما پیروز می شویم « قَالُوا بِعِزَّةِ فِرْعَوْنَ إِنَّا لَنَحْنُ الْغَالِبُونَ» در سوره کهف در یازده آیه (32 تا 43)حقیقت عزت توهمی را با تمثیل دو باغدار ذکر می کند و در نهایت با فروریختن «توهم عزت» و قدرت او می فرماید:« هُنَالِكَ الْوَلَايَةُ لِلَّهِ الْحَقِّ» آشکار می شود که قدرت و عزت واقعی از آن خدا است همان طوری که فرعون در هنگام غرق شدن فهمید قدرت و عزتش پوشالی است و اعتراف کرد که گفت« إِذَا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قَالَ آمَنْتُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِيلَ وَأَنَا مِنْ الْمُسْلِمِينَ » عزت واقعی نزد خداست و من به او ایمان می آورم. محمدرضا شاه هم در هنگام فرار از ایران از قدرت توخالی خود توبه کرد.
وی در تبیین عزت واقعی که اساس اندیشه انقلاب اسلامی است، گفت: مردم ایران بر پایه این نوع عزت واقعی قیام کردند. این عزت و قدرت مخصوص خداوند است «ان العزه لله جمیعاً» و او به هرملتی و قومی و جامعهای که بخواهد عزت میدهد« تعزّ من تشاء» و ذلت هر قوم و ملتی هم به دست اوست«تذّل من تشاء» در گفتمان الهی قرآن، اصل عزت و عزیز بودن از آن خداست. اسلام را در جایگاه عزت قرار داده است «الاسلام یعلوا» و رسول الله و مؤمنان هم عزیزند«لله العزه ولرسوله و للمؤمنین» و تمام آموزههای دین بر اساس این اصل طراحی شده است و مسلمانان در هیچ نوع رابطهای با کفار حق ندارند این عزت را پایکوب کنند.زیرا «لن يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا» با این منطق ملت ایران خواهان استقلال و آزادی و نفی استکبار و استثمار از ایران شد و نظام شاهنشاهی را ساقط کرد.
در پایان نشست مهاجرنیا به مرحله نظام سازی و آینده انقلاب اشاره کرد و گفت: اصل عزت و عناصر اساسی آن در قانون اساسی آمده است و آینده عزتمندانه این ملت در گرو عناصری است که در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری در قالب هفت عنصر اساسی «علم و پژوهش»، «معنویت گرایی و اخلاق»،«اقتصاد مقاومتی»، «عدالت و مبارزه با فساد»، «استقلال و آزادی، «مرزبندی با دشمن بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت» و «سبک زندگی اسلامی» مطرح کردهاند.