رویداد «نوآوریهای آموزشی چهارسوق» با هدف شبکهسازی، انتقال تجربیات نوآورانه بومی، تقویت انگیزههای تحولی و امید به آینده در جامعه فعالان تعلیم و تربیت، با توجه به شیوع بیماری کرونا به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از دبیرخانه مرکز آموزشی چهارسوق، رویداد نوآوریهای آموزشی چهارسوق که از سوی مؤسسه مطالعات راهبردی تعلیم و تربیت برهان به صورت دورهای برگزار میشود، دوازدهمین دوره خود را به صورت مجازی برگزار کرد. چهارسوق در سال ۹۲ متولد شد تا موج امیدواری بیشتری به درون دنیای تعلیم و تربیت وارد شود و اکنون بزرگترین رویداد مردمنهاد و غیرانتفاعی فعالان تعلیم و تربیت کشور و اجتماعی برای تجلی حرکتهای امیدبخش و نوآورانه آموزشی و تربیتی و محلی برای اشتراکگذاری ایدهها و تجارب است.
در این رویداد از بستر شبکهسازی هدهد رونمایی و بهرهبرداری شد. هدهد بستر شبکهسازی در چهارسوق دوازدهم بود که پس از ایجاد تغییرات فنی، برای ارتباط جامعه فعالین تعلیم و تربیتی آمادهسازی شد. در این نرمافزار، پس از ایجاد پروفایل برای شرکتکنندگان چهارسوق، نام کاربری و رمز عبور برای آنها ارسال شد تا وارد سامانه هدهد شوند.
فضاهایی که در هدهد برای ایجاد ارتباط فعالان ایجاد شد، شامل کانال اطلاعرسانی چهارسوق، گروههای استانی با مدیریت دبیران و گروههای موضوعی با مدیریت رهیاران است که شرکتکنندگان در گروههای استانی درباره مسائل و موضوعات استان بحث کردند و در گروههای موضوعی، سوالات و موضوعات خودشان را از رهیاران پرسیدند.
همچنین شرکتکنندگان با جستجوی کلمات کلیدی افرادی که فعالیتهای مشابه دارند را پیدا کرده و به بحث پرداختند.
در این سامانه، ۱۱ موضوع انتخاب شد و شرکتکنندگان حول این موضوعات به بحث پرداختند. موضوعات مورد نظر شامل موارد زیر بوده است:
۱. فلسفه تعلیم و تربیت
۲. فناوریها و روشهای نوین یادگیری
۳. آموزش عالی و حوزه علمیه
۴. مدیریت آموزشی
۵. برنامهریزی درسی و آموزشی
۶. روانشناسی و مشاوره
۷. حکمرانی، سیاستگذاری و اقتصاد آموزش و پرورش
۸. کسب و کارهای آموزشی
۹. الگوهای مدرسهداری
۱۰. تربیت معلم
۱۱. تعلیم و تربیت بینالملل
در این رویداد، دوازده متخصص حوزه آموزش، تجربیات خود را در زمینه فعالیتهایشان ارائه دادند. از جمله عناوین مهم این ارائهها میتوان به مدارس بینالملل، تربیت جنسی، رسانه و تعلیم و تربیت، استارتاپهای آموزشی و انواع روشهای تربیتی اشاره کرد. علاوه بر ارائههای فعالان تعلیم و تربیت، سه نشست موضوع مهم نیز در قالب نشست، از سوی متخصصان هر موضوع مورد بررسی قرار گرفتند. آینده آموزش، کودکان مهاجر و تعلیم و تربیت در چشم انداز برنامه هفتم سه موضوع مربوط به این نشستها بودند.