معاون آموزش جامعة‌المصطفی:
هدایت تحصیلی یکی از اقدامات مهم المصطفی است

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدحمید جزایری؛ معاون آموزش جامعة‌المصطفی العالمیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا پیرامون فعالیت‌های قرآنی جامعة‌المصطفی در سال تحصیلی ۱۴۰۰ گفت: مدتی قبل، یکی از اعضای هیئت علمی به نام دکتر زمانی، دیداری با رؤسای دانشگاه الازهر داشتند و گزارشی از فعالیت‌های قرآنی المصطفی ارائه دادند و ایشان بسیار مشعوف شده و گفتند ما در الازهر چنین توجهی به رشته‌های قرآنی نداشتیم.

معاون آموزش جامعة‌المصطفی بیان کرد: خوشبختانه ما در ساحت قرآن، ده‌ها رشته گرایش فعال قرآنی تا مقطع دکتری داریم و بیش از 10 رشته‌ جدید برای تصویب به وزارت علوم ارسال شده است که شامل رشته‌های «قرائت»، «قرآن و حقوق»، «قرآن و سیاست»، «قرآن و اقتصاد»، «تفسیر تطبیقی»، «قرآن و مستشرقان» و «مطالعات تطبیقی مستشرقان» است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین جزایری در مورد ویژگی‌های مهم المصطفی در روند تحصیل عنوان کرد: یکی از اقدامات مهم که در نظام آموزشی المصطفی جاری است و به این مقدار شاید در نظام‌های آموزشی مشابه کمتر باشد، مسئله هدایت تحصیلی است.

وی خاطرنشان کرد: در این روند، دانشجو و دانش‌پژوه از آن لحظه‌ای که می‌خواهند برای دوره زبان فارسی وارد نظام آموزشی شوند، توسط کارشناسان مربوطه متناسب با استعداد و شرایط شخصی داوطلب و نیاز واقعی منطقه به نزدیک‌ترین رشته‌ای که مورد نیاز است، هدایت می‌شوند.

معاون آموزش جامعة‌المصطفی گفت: در مقطع ارشد و دکتری نیز گروه‌های علمی موظف هستند حداکثر تلاش خود را انجام دهند تا دانشی را به دانش‌پژوه بیاموزند و او را به رشته‌ای هدایت کنند که با شرایط فردی داوطلب منطبق باشد و هم بتواند پس از بازگشت، خدمت علمی را در کشورشان انجام دهند و منشأ تأثیرات علمی و آموزشی باشند.

وی اظهارکرد: طلاب همچنین نسبت به شبهات به عناوین درسی مستقل می‌پردازند و در هر کلاس، متناسب با مقطع و نوع درس، یکی از تکالیف اصلی اساتید، پرداختن به شبهات روز در حوزه مباحث علمی، فرهنگی و پاسخگویی و توانایی پاسخ‌دهی به مسائل است.