پلتفرم‌ها؛ بازیگران عصر جدید رسانه + فیلم

پلتفرم‌ها

به گزارش ایکنا، در تعریف کلی پلتفرم یا سکو می‌توان گفت هر بستری که بتواند تعامل دوسویه‌ای را مدیریت کند. از پلتفرم‌های معروف جهانی در فضای مجازی و اینترنت، می‌توان اینستاگرام، فیس‌بوک، لینکدین، آمازون، اوبر را مثال زد. از پلتفرم‌های داخلی هم می‌توان دیجی‌کالا، آپارات، دیوار، اسنپ، تپسی و بسیاری دیگر را نام برد.

مهم‌ترین ویژگی پلتفرم این است که به‌جای تولید و عرضه محصول، فضا و زیرساختی برای رابطه میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان یک محصول در حوزه کالا و خدمات ایجاد کند. پلتفرمی که در بستر فناوری باشد به دنبال ثبات اجرایی، ارتباط استاندارد و قابلیت توسعه است. اما هدف پلتفرم‌هایی که برای تجارت و کسب‌وکار ایجاد شده‌اند ارزش‌آفرینی است.

پلتفرم‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس‌بوک و تلگرام اگرچه معماری فناورانه‌ای دارند، اما از جهت اجتماعی و رسانه‌ای هم مورد توجه هستند. چون آن‌ها از اقتدار و اثرگذاری پلتفرم‌های سنتی و قدرتمندی مانند تلویزیون، رادیو و روزنامه کاسته‌اند. آن‌ها ترکیب پیچیده‌ای از فناوری، ارزش اقتصادی و تأثیر اجتماعی هستند. می‌توان نتیجه گرفت پلتفرم‌ها علاوه بر تأثیرات مالی، فناورانه و اجتماعی بر شبکه تحت نفوذ، بر ماهیت خود و حتی ساختار‌های قبل از خود نیز تأثیر می‌گذارند.

در همین راستا مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به تهیه کلیپ‌هایی با موضوع فضای مجازی و سواد رسانه‌ای کرده است که در ادامه می‌بینید.
 
{$sepehr_media_2279640_400_300}