آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی:
قدرت روحی مرد برای رفع مشکلات از آرامش زن می‌آید

آیت‌الله العظمی جوادی آملی، مرجع تقلید شیعیان به گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی، مرجع تقلید شیعیان در کنفرانس بین‌المللی «یافته‌های نوین مناسبات دین و خانواده» که امروز، 18 اسفندماه در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم برگزار شد، اظهار کرد: بهترین فتوا در هنگام بروز مسائل و مشکلات خانواده ذات اقدس الهی است، گاهی در مسائل خانوادگی مانند ارث از خداوند فتوا می‌خواهند اما پیش از بروز مشکلات، سرافرازی و بنیاد خانواده را خداوند متعال خود عهده‌دار می‌شود بدون اینکه کسی از وی استفتا بگیرد.

وی افزود: اصول خانواده از نیاز حقیقی و غریزی سامان ‎‌می‌پذیرد و در آغاز خلقت آدم را کنار حوا و حوا را کنار آدم آفرید و فرمود: این دو یک حقیقت هستند که گاهی به صورت مرد و زمانی به صورت زن در می‌آیند و بدون یکدیگر ناقص هستند؛ لذا نیاز حتمی و قطعی هر مرد، زن است و هر زن، مرد.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه اصل اول خلقت، تبیین زن و مرد در کنار یکدیگر است، افزود: اصل دوم آن است که زن و مرد همانطور که در تبیین و نشر احکام خلیفه الهی هستند، در ایجاد و بقا و در پرورش و آفرینش انسان نیز خلیفةالله هستند.

جوادی آملی با اشاره به اینکه خلقت بدون همسر سامان نمی‌پذیرد و ناقص است، اظهار کرد: خداوند منزه از آن است که ناقص خلق کند و هنگامی که فرمود: «فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ» تنها برای آفرینش مرد یا زن به تنهایی نیست و برای خلقت زن و مرد و هماهنگ کردن این دو صنف از یک نوع است.

وی افزود: انسان در آفرینش و پرورش مجرای فیض خالقیت است، زیرا ذات اقدس الهی حق‌شناسی از پدر و مادر را در کنار پرستش خود یاد می‌کند و می‌فرماید: «أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ، شکر من و شکر پدر و مادرت بجای آور، که بازگشت خلق به سوی من خواهد بود.» (سوره لقمان/ آیه 14) زیرا خداوند متعال آفرینش و خلقت فرزند را از راه پدر و مادر انجام می‌دهد لذا هم باید سپاسگزار خداوند و هم سپاسگزار خلیفه‌الله باشیم.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه هیچ حقی بالاتر از حق پدر و مادر نیست زیرا هیچ نعمتی بالاتر از نعمت آفرینش نیست، تصریح کرد: چنین کاری که آفرینش و خلقت است و با کار خدا آغاز می‌شود باید در تداوم راه، پایان‌بخشی راه و بهره‌برداری از پایانه کار فیض الهی را در نظر داشت.

جوادی‌آملی با اشاره به اینکه خداوند فیض الهی را در نهاد خانواده مستقر کرده‌ است، بیان کرد: تنها عامل تشکیل خانواده، ابقای خانواده، بهره‌بری از خانواده و نتیجه این بهره‌ها در قیامت گرفتن مودت الهی است، لذا هیچ عاملی نمی‌تواند نهاد خانواده را سامان ببخشد مگر حفظ محبت و مودت الهی.

وی با اشاره به اینکه مودت بالاتر از محبت است، تصریح کرد: مهم‌ترین عامل تشکیل خانواده محبتی است که عاقلانه باشد، مودتی است که عطوفانه باشد و عنصر سوم بقا و برنامه و نظم خانواده است که در آن تقسیم کار باشد که پس از تقسیم عواطف انجام می‌شود.

جوادی‌آملی اظهار کرد: درست است که مسئول تأمین نیازهای مسکن و امثال آن مرد است اما مسئول تأمین سکینت، زن است زیرا این هنر و قدرت در زن است که آرامش و سکینت خانه را تأمین کند. صبر و گذشت مادرانه که ملکه فضیلت است در مرد نیست و این قدرت روحی است که یک مرد می‌تواند مشکلات را برطرف کند، نه قدرت بازو؛ قدرت روحی مرد برای رفع مشکلات از سکینت و آرامش زن می‌آید.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه لنگر خانواده به دست زن است، گفت: با وجود سکینت و آرامش مستولی شده در خانه، آبروی هیچ‌ یک از اعضای خانواده از بین نمی‌رود و خانه جای حرف دیگران قرار نمی‌گیرد. لذا، آنچه که پیوند زن و مرد را تأمین می‌کند سکینت و سکان‌داری زن است.

وی با اشاره به اینکه همسرداری و توقع را تعدیل کردن کار بسیار سنگینی است که اگر انجام شود، فرزند چنین خانواده‌ای می‌تواند کشور و مملکت را حفظ کند، افزود: در جریان روابط خانوادگی نرمش حرف اول را می‌زند زیرا این دو نفر هر کدام بخواهند حرف خود را تحمیل کنند، اساس خانواده آسیب می‌بیند.

جوادی‌ آملی گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود که اعضای یک خانواده، یک قبیله و یک جامعه به منزله یک سنگ مستحکم هستند که کار را بر عهده می‌گیرند اما اگر بخواهند با هم باشند عاطفه لازم است؛ در واقع عاطفه و سکینت مادر اعضای خانواده را کنار یکدیگر جمع می‌کند.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه پرورش اصلی مربوط به روح است و اعضای بدن تابع روح هستند، بیان کرد: روح که مجرد است زن و مرد ندارد و بدن‌ها دو صنف هستند نه اینکه زن و مرد دو نوع و دو حقیقت باشند، لذا زن و مرد یک حقیقت واحد هستند و این حقیقت مجرد است و تمام احکام و حکم برای آن‌ها مشترک است اما در خصوصیات با یکدیگر فرق می‌کنند. لذا، وظایف در عین حال که حقایق مشترک است، در نحوه اجرا تفاوت دارد.

وی گفت: عده‌ای فکر می‌کنند براساس مبنای حکمت متعالی که روح جسمانیت‌الحدوث و روحانیه‌البقا است، چون در طلیعه جسم قرار دارد زمانی که بالا می‌‎رود همان خصوصیات محفوظ می‌ماند. لذا روح مرد غیر از روح زن است و بالعکس؛ اما براساس حکمت متعالی و گفته‌های ملاصدرا در اینجا سه مسئله مطرح می‌شود یکی ماده، یکی صورت و دیگری سحر برای ماده و صورت.

جوادی‌ آملی تصریح کرد: بدن زن و مرد فرق می‌کند اما صورت نباتی که اول به این بدن می‌آید و سپس به‌صورت حیوانی، سپس انسانی و  در نهایت فرشته تبدیل می‌شود، این صورت روی این بدن و این بدن سکوی پرواز حرکت جوهری است نه اینکه بدن حرکت کند.

وی یادآور شد: در نظریه روح جسمانیت‌الحدوث و روحانیه‌القا منظور جسم با این خصوصیات ذاتی که ساخته شده نیست بلکه این جسم سکوی پرواز است و آن صورت جسمانیت‌الحدوث است. بنابراین، بدن همچنان ماده است و مجرد نمی‌شود.