فرهنگ انتظار از نگاه شهيد مطهری رویکرد فلسفی دارد

مجتبی گراوند، مدرس دانشگاه لرستانمجتبی گراوند، استادیار تاریخ اسلام دانشگاه لرستان، در گفت‌وگو ‌با ایکنا در تشریح مهدویت در اندیشه سیاسی تشیع امامی، گفت: در تاریخ اسلام و شیعه موضوع مهدویت از منظرهای مختلف تاریخی، کلامی، فلسفی و جامعه‌شناختی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اندیشه مهدویت یکی از باورهای مشترک ادیان توحیدی و حتی برخی مکاتب غیر الهی به ‌شمار می‌رود، اضافه کرد: شیعیان امامیه و برخی از عالمان اهل سنت، بنا بر تفسیر برخی آیات و روایاتی که از رسول خدا(ص) و امامان شیعه(ع) نقل شده است؛ معتقدند که حضرت ولی‌عصر(عج) از سلاله پاک امام علی(ع) و فاطمه‌ زهرا(س) است.

گراوند با بیان اینکه شیعیان امامیه حضرت مهدی(عج) را دوازدهمین پیشوای خود می‌دانند؛ لذا موضوع مهدویت و مفهوم انتظار در بینش شیعی جایگاه مهم و شایسته‌ای دارد، ادامه داد: استفاده از واژه مهدی‌ موعود به‌ معنای منجی و نجات‌بخش عمدتاً در بین شیعیان دوازده امامی اختصاص به مهدی(عج)، فرزند امام حسن‌عسکری(ع) دارد که در پایان تاریخ، نجات‌‌بخش بشریت خواهد بود.

استادیار تاریخ اسلام دانشگاه لرستان اظهار کرد: در اندیشه شیعه حضرت مهدی(عج)، امام و حجت خدا در زمین و استمرار دهنده خط نبوت و امامت است تا جایی که به صورت یک بحث پایه‌ای در اصل امامت و ولایت، فلسفه‌ سیاسی و فلسفه‌ تاریخ مطرح شده است؛ لذا فرهیختگان و عالمان شیعه موضوع مهدویت را از جنبه‌های گوناگون علمی، روایی، تفسیری و کلامی بررسی و تحلیل کرده‌اند و در این زمینه پژوهش‌هایی انجام داده و کتاب‌هایی نگاشته‌اند.

این مدرس دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه استاد شهید مرتضی مطهری با خاستگاهی حوزوی و دینی با رویکردی فلسفی به مقوله مهدویت پرداخته و متناسب با برداشت‌های متفاوت، معتقد است که مفهوم مهدویت و اندیشه انتظار، گاهی منشأ رشد و پويايی و گاهی منجر به رکورد و عقب‌ماندگی است، گفت: استاد مطهری خصوصيات دو گونه «انتظار مثبت» و «انتظار منفی» را این‌گونه بيان می‌‌کند که انتظارِ فرج و آرزو و اميد و دل بستن به آينده دو گونه است: ‌انتظاری که سازنده و نگه‌دارنده،‌ تعهدآور، نيروآفرين و تحرک‌بخش است، به گونه‌ای که می‌تواند نوعی عبادت و حق‌پرستی شمرده شود و انتظاری که گناه است: ويرانگر، اسارت‌بخش و فلج‌‌کننده و نوعی اباحه‌گری بايد محسوب شود.

گراوند اضافه کرد: اين دو نوع انتظار فرج، معلول دو نوع برداشت از ظهور عظيم مهدی موعود(ع) است و اين دو نوع برداشت به نوبه خود، از دو نوع بينش درباره‌ تحولات در انقلاب‌های تاريخی ناشی می‌‌شود، همچنین علی شریعتی نیز با خاستگاهی دانشگاهی و رویکردی جامعه‌شناسانه موضوع مهدویت و انتظار را به عنوان اعتراضی اجتماعی بررسی کرده است، تأکید شریعتی بر مسئله ظهور و جهان پس از ظهور، تابع و معلول باورهای دینی و مذهبی‌اش بوده است و بر کارکرد انتظار به عنوان مکتب یا مذهب اعتراض تأکید دارد.

این مدرس دانشگاه لرستان با بیان اینکه با نگاهی به منابع و متون تاریخی، می‌توان به ضرورت بررسی مفهوم انتظار و کارکرد آن در طول تاریخ اسلام بیشتر پی برد، افزود: اندیشه مهدویت در عرصه زندگی فردی و اجتماعی شیعیان اثنی‌عشری و در زمینه‌های مختلف اعتقادی، اخلاقی، تربیتی، سیاسی و اجتماعی نقش و کارکرد مهمی دارد.

وی با بیان اینکه اعتقاد به مهدویت در پویایی زندگی اجتماعی، سبک و معناداری زندگی و تحکیم هویت فردی و اجتماعی شیعیان جایگاه مهمی دارد، در فرهنگ شیعه انتظار به معنای آینده‌نگری و به معنی ناراضی بودن از وضع موجود و انتظار آینده‌ای بهتر است، اضافه کرد: انتظار فرج يعنی آماده بودن برای ظهور امام زمان(عج) و تشکيل حکومتی ایده‌آل است، از این‌رو شیعیان امامیه در طول تاریخ با حکومت‌های ظالم و نابرابری‌ها پیکار کرده‌اند تا زمینه‌ساز ظهور امام غایب برای اقامه‌ عدل و دادگری باشند.

گراوند در پایان افزود: در زمان ظهور امام زمان(عج) با برقراری عدالت جهانی، فقر زدایی عمومی، عمران و آبادانی فراگیر، گسترش علم و دانایی، پیاده شدن اسلام راستین، تأمین امنیت همه‌جانبه فردی و اجتماعی (امنیت حقوقی، اجتماعی، اقتصادی، روانی و...)، ترویج روحیه برادری و مهربانی، صلح‌گرایی، شایسته‌سالاری و... طبق وعده الهی مستضعفان نیک‌اندیش و صالح پیشوایان و وارثان روی زمین خواهند بود و حکومت به دست مردم محروم رنج دیده و رنج کشیده خواهد افتاد.