کنعانی مقدم مطرح کرد:
مردم‌محوری دلیل جذابیت اندیشه امام(ره) میان مستضعفان منطقه

حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی

حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی و دبیرکل حزب سبز، در گفت‌وگو با ایکنا درباره مهمترین وجوه جذابیت اندیشه و سیره رهبری امام خمینی(ره) برای ملت‌های منطقه گفت: حضرت امام(ره) یک شخصیت چندبعدی بود و این چندبعدی بودن باعث شد که ایشان هم تحول‌آفرین باشد و هم بر ساختار فکری، ایدئولوژیک و انقلابی در جهان معاصر اثرگذار باشند.

وی افزود: عصر خمینی در حقیقت عصری است که ادامه دارد و اگر عصری به نام عصر نوزایی و رنسانس در تاریخ بشری داریم، امام خمینی(ره) نیز عصر جدیدی را با نام عصر خمینی ایجاد کردند و انقلابی را به ثمر رساندند که برای خیلی از نظریه‌پردازان و اندیشمندان انقلاب، غیر قابل باور بود.

امام(ره) راه سومی را در عصر دوقطبی معرفی کرد

کنعانی مقدم اظهار کرد: اولین ویژگی مهم امام(ره) برخورداری ایشان از یک شخصیت کاریزماتیک به لحاظ اخلاق حسنه، ساده‌زیستی، نفوذ کلام در میان مردم ایران و ملت‌های منطقه بود و در تاریخ معاصر چنین شخصیتی دیده نمی‌شود که مردم تا این اندازه بخواهند از او تبعیت کنند و جان و مال خود را در راه انقلابش ایثار کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: دومین وجه مهم و بدیع امام(ره) که اندیشه ایشان را دارای جاذبه ‌کرد این بود که در عصر سلطه کمونیسم و لیبرالیسم، که مذهب افیون توده‌ها خوانده می‌شد، راه سومی را نشان دادند و حقیقت دین اسلام را به شکلی معرفی و عملی کردند که همه فهمیدند اسلام انقلابی‌ترین مکاتب است که در عمل می‌تواند مقابل دو ایسم مسلط بر جهان بایستد و نشان دهد اتفاقا دین نه تنها افیون ملت‌ها نیست بلکه دارای مؤلفه‌های فراوان رهایی‌بخش و آزادی‌بخش است.

مبارزه همه‌جانبه امام(ره) با استبداد

کنعانی مقدم تصریح کرد: سومین وجه فکری و رهبری امام(ره) این بود که به طور همه‌جانبه با استکبار، استبداد، صهیونیسم، استعمار و ارتجاع مبارزه می‌کرد و مبارزه ایشان با استبداد پهلوی هیچ‌گاه مانع مبارزه با آمریکا و امپریالیسم‌ستیزی و مقابله با رژیم صهیونیستی نمی‌شد و در کنار آنها حمایت از مستضعفان محور همه این مبارزات بود.

وی افزود: امام(ره) با این الگوی رهبری، این پیام را به محرومان و مستضعفان داد که می‌توان مقابل قدرت‌ها و طاغوت‌ها با دست خالی ایستاد و «خون بر شمشیر پیروز است» را در عمل متبلور کرد و با همین اندیشه انقلاب ایران را با دست خالی بر یک استبداد تحت حمایت استکبار به پیروزی رساندند.

امام(ره) مردم را محور تحولات می‌دانستند

دبیر کل حزب سبز تأکید کرد: چهارمین بعد شخصیت امام(ره) این بود که ایشان برای خدا کار می‌کردند نه برای یک جناح و گروه و جریان خاص و مردم را به معنای واقعی صاحب اصلی انقلاب و ولی‌نعمت مسئولان می‌دانستند و پس از پیروزی انقلاب نیز مردم را محور همه تحولات و پیشرفت‌ها قرار دادند و هیچ صحنه‌ای را خالی از حضور مردم قرار ندادند.

 کنعانی مقدم یادآور شد: شاید ایشان تنها رهبر انقلابی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی دستور برگزاری همه‌پرسی برای تعیین نوع حکومت دادند و در ادامه بلافاصله نهادهای مردمسالاری دینی را با رأی مردم تشکیل دادند و در هیچ انقلابی در سطح جهان چنین اتکایی به آرای مردم دیده نمی‌شود و علت اصلی آن به شخصیت امام(ره) و باور و ایمان ایشان به مردم برمی‌گردد.

مردم‌محوری کانون جذابیت امام(ره) برای ملت‌های منطقه

کنعانی مقدم درباره جذابیت مردم‌محوری امام(ره) برای ملت‌های اسلامی تحت حاکمیت دیکتاتوری حتی در حکومت‌های انقلابی اسلامی گفت: اگر به انقلاب‌های ناسیونالیستی در جهان اسلام و منطقه نگاه کنیم می‌بینیم که مردم به مثابه ابزار و وسیله‌ای برای رسیدن به قدرت از سوی انقلابیون نگریسته می‌شدند که در ادامه و پس از رسیدن به قدرت به حاشیه می‌رفتند و این نوع نگاه، حکومت‌های برآمده از انقلاب‌های عربی را به حکومت‌هایی استبدادی و دیکتاتوری تبدیل می‌کرد.

وی اظهار کرد: امام(ره) از همان ابتدا عالمانه و آگاهانه و باایمان به آموزه‌ها و دستورات قرآن و باور به حق تعیین سرنوشت مردم از سوی خودشان به تعبیر «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم» در عمل مردم را نیروی تحول‌آفرین می‌دانستند و ضامن بقا، تثبیت و تداوم انقلاب قلمداد می‌کردند. در واقع هدف امام از انقلاب تنها تغییر رژیم و برپایی یک حکومت جدید نبود بلکه امام(ره) به دنبال آن بود که این حکومت اسلامی جدید یک پشتوانه مردمی داشته باشد و مردم خود را صاحب اصلی حکومت بدانند.