موسی کابلی، معاون پرورشی و فرهنگی استان گلستان در گفتوگو با ایکنا از گلستان در خصوص لزوم تشکیل قرارگاه قرآنی بیان کرد: تربیت قرآنی دانشآموزان زمینه رشد علمی و آموزشی آنان را در پی خواهد داشت، لذا شناسایی استعدادهای قرآنی و فراهمکردن شرایط برای پرورش این استعدادها موجب ایجاد فضای قرآنی در مدارس میشود.
معاون پرورشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش گلستان در ادامه آموزش قرآن، تفسیر و سبکهای زندگی به دانشآموزان را از اهداف تشکیل این قرارگاه اعلام کرد و افزود: احیای جایگاه قرآن در بین دانشآموزان، ارتقای سطح کمی و کیفی قرائت و توانایی فهم قرآن از اهداف برگزاری این قرارگاه قرآنی است.
کابلی تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و حضوری نبودن مدارس در دو سال گذشته برپایی محافل قرآن تعطیل و یا جلسات با حداقل نفرات ممکن برگزار شد که امروزه نیاز دانشآموزان به آموزش اجتنابناپذیر است قطعاً در هر شرایطی نباید از آموزش قرآن غافل باشیم.
معاون پرورشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش گلستان در خصوص تشکیل قرارگاه فعالیتهای قرآنی گفت: اکنون ۱۴ قرارگاه قرآن در دارالقرآنها و در ۳۵ کانون فرهنگی تربیتی، در راستای توسعه فعالیتهای قرآنی دانشآموزان در سطح استان فعالیت میکنند که در این زمینه مشارکت و تولید محتوا و خلاقیتهای فراوانی را در این حوزه ایجاد کرده است.
کابلی در ادامه بیان کرد: در ماه مبارک رمضان سال گذشته، اولین جشنواره این قرارگاه برگزار شد که در آغاز ۶۳ مدرسه اعلام آمادگی کردند و 14 هزار دانش آموز گلستانی تحت پوشش این قرارگاه قرار دارند.
معاون پرورشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش گلستان به ظرفیتهای موجود استان در حوزههای مختلف قرآنی اشاره کرد و گفت: فعالیتهای قرارگاه تأثیرات بسیاری در شکوفایی استعداد دانشآموزان و ایجاد روحیه خودباوری، امید، نشاط و ایجاد معنویت در خانوادهها دارد. لذا اثرگذاری این آموزشها به صورت حضوری بیشتر است.
کابلی درخصوص نحوه اجرای طرح بیان کرد: این طرح شامل دو برنامه طرح مزمل(آموزش قرآن برای 14000 هزار دانشآموز) و طرح میم تامیم(تربیت معلم تامربی برای 1500 نفر از معلمان ابتدایی استان) بوده که به همراه افتتاحیه و اختتامیه در هر شهرستان صورت گرفته است.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گلستان در توضیح کارکرد قرارگاههای قرآنی افزود: قرارگاههای قرآنی از سال گذشته شکلگرفته و محتویات بسیاری در این حوزه تولید شده است ما معتقدیم نوآوری در حوزههای قرآنی میتواند به پیوند بیشتر نسل جدید با مفاهیم قرآنی کمک کند.
معاون پرورشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش گلستان تصریح کرد: استقبال همکاران به فعالیتهای قرآنی چشمگیر است به شرط آنکه مسئولان این اشتیاق را هدفمند پیش برده و برای آن برنامهریزی داشته باشند در سال جدید با طرح بازیهای قرآنی سعی در تنوع بخشی به محیط آموزشی قرآنی دانشآموزان داریم.
کابلی در پایان گفت: ظرفیتهای بینظیری در استان وجود دارد، که باید از این نعمت برای تربیت نیروی متخصص قرآنی استفاده شود. لازم است قرارگاه قرآنی متشکل از همکاران نخبه قرآنی و گروههای مردمی به منظور اجرای برنامههای منسجم تشکیل شود. خوشبختانه نهادهای مردمی بسیاری در کشور در حوزه قرآن فعالیت دارند که باید این ظرفیت نیز مورد توجه قرار گیرد.