به گزارش ایکنا از چهارمحالوبختیاری، حجتالاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، شامگاه، یکم دیماه در «اختتامیه اردوی آموزشی زیارتی کاروان راویان مکتب حاج قاسم» که به مدت ۲ روز در کرمان برگزار شد با استناد به آیه شریفه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَىٰ تِجَارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ» (صف/۱۰) و با اشاره به اینکه خداوند مسیر زیبایی را پیش روی ما ترسیم کرده است، اظهار کرد: خداوند در این آیه اهل ایمان را راهنمایی و از آنان پرسش میکند که آیا میخواهید به تجارتی سودمند که شما را از عذاب دردناک آخرت نجات میدهد دلالت کنم؟ در آیه بعدی، ایمان به خداوند و جهاد در راه او بهعنوان دو ویژگی تجارت نجاتبخش معرفی میشوند.
وی با استناد به آیه ۱۱۱ سوره توبه که خداوند را مشتری این تجارت پرسود میداند، ادامه داد: همچنین در برخی آیات از جمله ۲۶۱ سوره مبارکه بقره، قرآن حال و هوای این تجارت معنوی را نیز ترسیم میکند و از مؤمنانی سخن میگوید که اموالشان را در راه خدا انفاق میکنند؛ اما کسانی هم هستند که اموالشان را به تعبیر آیه ۲۶۵ سوره بقره، «مَرْضَاتِ اللَّهِ» خرج میکنند؛ بهاین ترتیب قرآن از ما میخواهد تجارت نجاتبخش را با «خدا» داشته باشیم و حواسمان باشد که این معامله با خود خدا و برای رضایتش انجام گیرد.
این مدرس حوزه و دانشگاه با طرح این پرسش که چه تفاوتی در انفاق اموال «فِي سَبِيلِ اللَّهِ» و «مَرْضَاتِ اللَّهِ» وجود دارد، بیان کرد: قرآن قائل است مثل آنان که فی سبیلالله این تجارت را انجام میدهند، به مانند دانهای است که از آن هفت خوشه بروید و در هر خوشه صد دانه باشد. اما مثل آنان که برای خشنودی خدا این تجارت را انجام داده و اموالشان را انفاق میکنند، مانند باغی است که در زمین بلندی باشد و بر آن باران زیادی به موقع ببارد و حاصلی دو چندان دهد.
طاهری با تصریح اینکه گاه انفاق فیسبیلالله ما در جهت خشنودی خدا قرار نمیگیرد، افزود: کسی که حسینیهای را بنا مینهد تجارتی پرسود را فی سبیلالله انجام داده اما اگر شهر نیازی به این حسینیه نداشته باشد، انفاق در جهت خشنودی خدا اتفاق نیفتاده است. باید یاد بگیریم که هدفمان خشنودی خدا باشد اگرچه ثواب انفاق در راه خدا نیز بر طبق گفته قرآن، محفوظ است.
وی در ادامه با تأکید بر تفاوت فهم ما و فهم اهلبیت(ع) و شهدا از اسلام، گفت: ما اسلام را دوست داریم و اهلبیت(ع) و شهدا نیز دوست داشتند اما ما تا جایی که اسلام به ضرر ما نباشد و خطری را متوجه ما نکند، آنرا دوست داریم. اهلبیت(ع) اما اسلام را در این مرحله نیز دوست دارند و شهدا در تجارتی پرسود جان خودشان را هزینه اسلام میکنند و فدای راه اسلام میشوند.
طاهری ادامه داد: اسلام ما با بالا و پایین شدن قیمت این یا آن کالا دچار نوسان میشود و گویی با کفه ترازو میسنجیم و برآورد میکنیم که آیا مسلمان بودن، محجب بودن، طلبه بودن، دفاع از اسلام و ... به نفع ما هست یا خیر؟ خوب است در محضر شهدا هر یک از ما از خودمان بپرسیم تا کجا و کدام مرحله مسلمان هستیم و میمانیم؟
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در ادامه با طرح این پرسش که تفاوت مادران شهدا و خود شهدا چیست؟ بیان کرد: مسلمان گاه به مرحلهای میرسد که در راه اسلام و برای خشنودی خدا جان فدا میکند، که بسیار پسندیده بوده و منزلت آن در قرآن ذکر شده است؛ گاه اما مسلمان به مرتبهای از فهم میرسد که در راه اسلام و برای پسند خداوند، فدایی تقدیم میکند و عظمت حضرت ابراهیم نیز در همین فدایی دادن است. اینجاست که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بر پای مادر شهید که در راه اسلام فدایی داده بوسه میزند.
طاهری تصریح کرد: اینکه در زیارت زمزمه میکنیم که «بِأَبِي أَنْتُمْ وَ أُمِّي وَ أَهْلِي وَ مَالِي وَ أُسْرَتِي» درواقع میآموزیم که در راه اسلام فدایی بدهیم یعنی به مرتبهای از دیانت برسیم که نهتنها خودمان را فدای اسلام کنیم بلکه فدایی هم بدهیم همچنان که مادران شهدا در این مرتبه قرار دارند که «مَرْضَاتِ اللَّهِ» انفاق کردهاند.
وی در ادامه تفاوت مفهوم شهید و شهادت را یادآور شد و بیان کرد: شهادت شهید را ارزشمند میکند و لذا ارزش بالاتری دارد که وقتی به شهید اعطا میشود، او را والامقام میکند. شهادت پاداشی است که به شهید اعطا میشود و مفهومی است که حیات دارد و به افراد بستگی دارد که تا چه اندازه بتوانند از این فوز و شیرینترین نوع مرگ بهره ببرند. اینجاست که روایت نبوی «مُوتُوا قَبلَ اَن تمُوتُوا» موضوعیت دارد.
طاهری با تأکید بر اینکه با رفتن شهید، شهادت همچنان باقی است، ادامه داد: شهادت مفهومی است که نه فقط مربوط به شهدا بلکه تمام مجاهدین در راه خدا و در راه خشنودی خداوند است که میتوانند از این شربت بنوشند و شهید شوند. طلب شهادت و رسیدن به مرتبه آن را همه ما میتوانیم داشته باشیم حال آنکه اغلب ما در مفهوم شهید باقی ماندهایم. در جامعهای که سخن از شهادت و شهادتطلبی باشد، شهید کمتر است زیرا روحیه سلحشوری و شجاعت بالاتر است؛ مصداق این موضوع مقایسه کشتههای جنگها در کشورهای همسایه خودمان با آمار شهیدان ماست.
وی تأکید کرد: شهدا مفهوم شهادت و امنیت را به جامعه اعطا میکنند و مکتب حاج قاسم نه فقط شهید شدن بلکه شهادتطلبی را به ما میآموزد که این مفهوم، امنیت، روحیه سلحشوری و تربیت دینی و نظیر اینها را به دنبال دارد. کاروان راویان مکتب حاج قاسم با این هدف عازم مزار این شهید والامقام شد که با همدیگر عهد شهادتطلبی و سلحشوری ببندیم.
طاهری با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، گفت: ما اینجا گرد هم آمدیم تا در هفته پیشرو که ایام شهادت این بانوی بزرگوار و در ادامه شهادت حاج قاسم سلیمانی را در پیش داریم، یکی از شئون عاقبتبخیری یعنی ولایتمداری و تبعیت از ولایت فقیه را پیشه راه خود و اطرافیان کنیم. در دهه بصیرت از تکتک حاضران در کاروان راویان مکتب حاج قاسم انتظار میرود که بیکار ننشیند و هر کاری که از دستشان بر میآید برای افراد پیرامون خود در جهت بصیرتافزایی و جهاد تبیین انجام دهند.
وی با تأکید بر اینکه کل هر آنچه فردوسی در مورد رستم ترسیم کرده است به پای شهید حاج قاسم سلیمانی نمیرسد، بیان کرد: شهید سلیمانی ابرمرد تاریخ است که در مکتب امام خمینی(ره) پرورش یافت و وقتی به شهادت رسید، ولی امر مسلمین برایش گریستند، درست همانند مالک اشتر که با شهادتش امیرالمؤمنین(ع) چند روز برای او مىگریستند و بسیار در فقدان او اندوهناک بودند و مىفرمودند «دیگر مانند او را هرگز نخواهم دید».
وی با تصریح اینکه در راه مکتب باید فدا شویم و فدایی بدهیم، ادامه داد: مسیر ولایتمداری را در کربلا به ما آموختند و در اینجا عهد میبندیم افراد را گرد آوریم و با یکدیگر گفتوگو کنیم، از انقلاب و مکتب دفاع کنیم. هرگاه شیعه نیاز به سلحشوری داشته و کوتاهی نکرده در اوج تاریخ قرار گرفته و هر جا بیبصیرتی کرده دچار خسارت شده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اشک و خون را دو مؤلفه حیاتبخش شیعه دانست و گفت: اگر اشک ما بهجا جاری نشود تاوان آن، خون دادن است. روضهها و مجالس خانگی باید محل بصیرتافزایی باشند و ایام فاطمیه بهترین بستر این هدف است که هر یک از ما باید علم تبیین دیانت و مکتب را بلند کنیم.