محمدعلی انصاری:
مهم‌ترین فلسفه روزه‌داری، نزدیک شدن انسان به اجتماع است

محمدعلی انصاری، مفسر قرآن کریم و صاحب تفسیر مشکاةبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی انصاری، مفسر قرآن کریم و صاحب تفسیر مشکاة، شامگاه گذشته 7 فروردین‌ماه در نشستی مجازی با موضوع «فلسفه اصلی روزه‌داری»، اظهار کرد: پیامبر(ص) موضوعی را مطرح کرده و فرمود که از ویژگی‌های ماه مبارک رمضان این است که انسان‌ها باید به واسطه نخوردن و ننوشیدن در این ماه، از جلد فردی و شخصی خود بیرون آیند و به نوعی یک نگاه اجتماعی، سوز جمعی، حس تعاون اجتماعی و نگاه به دیگران در وجود آن‌ها ایجاد شود.

وی با بیان اینکه مهمترین فلسفه ماه مبارک رمضان این است که فردیت انسان را شکسته و انسان به اجتماع نزدیک می‌شود، افزود: در واقع کارهایی که در ماه مبارک رمضان دستور داده شده نیز همین است، به گونه‌ای که اغلب توصیه‌هایی که از سوی اولیای دین در این ماه به انسان‌ها شده در حوزه روابط و آداب اجتماعی هستند.

این مفسر قرآن کریم ابراز کرد: همچنین پیامبر(ص) به موضوع توجه به اقشار آسیب‌پذیر جامعه نیز توصیه کرده‌‌اند که نکند از فقرا و مسکینان غفلت داشته باشید، چرا که این افراد متدینینی هستند که می‌خواهند روزه‌داری کنند که به دلیل تنگدستی توانایی مایحتاج زندگی خود را ندارند. متاسفانه این موضوع در جامعه امروزی به شدت به چشم می‌خورد و افرادی هستند که شرمنده خانواده‌های خود می‌شوند.

انصاری بیان کرد: در وجود انسان‌ها خویشتن‌داری و تقوای درونی با روزه به ارمغان می‌آید. واژه «صیام» در لغت عرب به معنای «امساک» است، همانگونه که در کلام عرب به حیوانی که از خوردن علف خودداری و امساک می‌کند نیز «صَائِم» می‌گویند.

وی با بیان اینکه از خصوصیات دیگری که در صیام وجود دارد خلوص و یکدستی است، اضافه کرد: ممکن است در بسیاری از عبادات بتوان در مقابل مردم و سایرین ریا نمود، اما در روزه رمضان ریا و تظاهری وجود ندارد و در این حالت است که مؤمن می‌گوید: «اللَّهُمَّ لَکَ صُمْتُ وَ عَلَی رِزْقِکَ أَفْطَرْتُ وَ عَلَیْکَ تَوَکَّلْتُ»؛ خدایا برای تو روزه گرفتم و با روزی تو افطار کنم و بر تو توکل کنم و به همین‌ دلیل هم خداوند می‌فرماید: «الصَّوْمُ‏ لِی‏ وَ أَنَا أَجْزِی عَلَیْهِ»؛ روزه از آن من است و خود پاداش آن را می‌دهم.

روزه؛ مهم‌ترین راه دستیابی انسان به تقوا

صاحب تفسیر مشکاة یکی از مهم‌ترین راه‌های به دست‌آوردن تقوا و دست‌یابی انسان متقی به توانمندی و صیانت نفس را روزه دانست و گفت: فردی که بتواند از نیازهای اولیه زندگی و ضرورت‌های بقا و دوام انسانی یعنی خوردن، نوشیدن و نیازهای شهوانی با توانمندی و اختیار دست بشوید، می‌تواند در سایر حوزه‌های زندگی نیز از این قدرت و اراده جدی بهره ببرد.

انصاری اضافه کرد: در چنین صحنه‌هایی است که آدمی نفس خود را با توانایی کامل مهار کرده و با وجود آنکه اراده و انتخاب دارد، از روزی حلال و مشروع خود دست می‌شوید.

وی بیان کرد: همواره انسان مسلمانی که به چنین مهارتی نائل می‌شود از بسیاری چیزها کناره‌گیری خواهد کرد و اینجاست که تقوای کسب شده از روزه رمضان در دیگر روزها نیز همراه با این مسلمان مؤمن خواهد بود. لذا تأکیدی که خداوند متعال در باب فایده روزه دارد، تحصیل تقواست.