مفاهیم نهج‌البلاغه در جامعه فراگیر باشد

اسمر جعفری

اسمر جعفری، پژوهشگر در حوزه نهج‌البلاغه و داور مسابقات در این رشته درباره ضرورت ترویج مبانی قرآن و نهج‌البلاغه در سطح عموم جامعه بیان کرد: نوجوانان و جوانان باید از سنین کم با مضامین الهی و سیره اهل‌بیت(ع) آشنا شوند تا بتوانند مفاهیم را در زندگی فردی و اجتماعی جاری و ساری کنند.

وی با بیان اینکه مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه آموزش و پرورش گامی برای رونق مبانی نهج‌البلاغه در جامعه است، اضافه کرد: خوشبختانه این رشته در 2 سطح دانش‌آموزی و فرهنگیان برگزار می‌شود و می‌تواند به بسط و گسترش مفاهیم بلند این کتاب ارزشمند در جامعه کمک کند.

جعفری با تأکید براینکه مبانی نهج‌البلاغه باید به زبان ساده استخراج و به نوجوانان در سطوح مختلف تحصیلی آموزش داده شود، اظهار کرد: دسترسی به منابع برای مطالعه و آموزش باید مهیا باشد تا بتوان خروجی و بازدهی مثبت آن را در سطح اجتماع شاهد بود.

ضرورت آموزش نهج‌البلاغه

وی تصریح کرد: آموزش‌ها در حوزه نهج‌البلاغه باید در جامعه بیشتر باشد و اگر ادعا کنیم به سطح ایده‌آل رسیده‌ایم صحیح نیست. با توجه به اهداف بلند و چشم‌اندازهای متعالی در این حوزه لازم است اقدامات اصولی‌تر و کاربردی‌تر در نظر گرفته شود. نوجوانان با مقوله‌هایی نظیر تفسیر قرآن بیشتر آشنا هستند و با توجه به درک سنگین نهج‌البلاغه در این عرصه کمتر وارد می‌شوند. در حالیکه اگر مسیر حرکتی آنان برگرفته شده از قرآن و نهج‌البلاغه باشد، بدون شک به سمت سعادت، بهروزی و موفقیت در ابعاد مختلف پیش خواهند رفت.

جعفری با ابراز تأسف از اینکه درس‌های نهج‌البلاغه کمتر در کتب درسی دانش‌آموزان گنجانده شده است، گفت: با گذشت سال‌ها و اقدامات انجام شده تعداد شرکت‌کنندگان در مسابقات نهج‌البلاغه کمتر از مسابقات تفسیر قرآن نیست. اگر نوجوانان با مفاهیم این کتاب ارزشمند آشنا شوند، قطعاً روحیه پژوهشی در این رشته را نیز پیدا می‌کنند. وظیفه ما این است که آموزش لازم را در این بخش به آنان ارائه دهیم.

آشنایی دانش‌آموزان با نهج‌البلاغه خارج از چارچوب مسابقات

وی با تأکید براینکه مبانی نهج‌البلاغه در جامعه باید فراگیر باشد تا آثار آن را در جامعه شاهد باشیم، اضافه کرد: نوجوانان باید آشنایی اولیه با نهج‌البلاغه حداقل با مطالعه کتاب‌های درسی داشته باشند که این آشنایی بسیار کم است. باید تدابیری اتخاذ شود تا تمام دانش‌آموزان خارج از چارچوب مسابقات با مبانی نهج‌البلاغه آشنا شوند و مطالعه فقط به دانش‌آموزان شرکت‌کننده در مسابقات محدود نشود.

جعفری در تکمیل سخنان خود گفت: نوجوانان در تمام سطوح تحصیلی برای پژوهش و تحقیق به تشویق و انگیزه نیاز دارند و برای ورود هرچه بیشتر نوجوانان در این عرصه باید جاذبه ایجاد کرد. همچنین در مسابقاتی همچون فرهنگیان می‌توان مقالات برگزیده آنان را در قالب کتابی چاپ کرد و مورد بهره‌برداری قرار داد. ورود اقشار مختلف در این حوزه از جمله دبیران فیزیک، تربیت‌بدنی و ... می‌تواند به بسط مفاهیم این کتاب ارزشمند در جامعه منتج شود. نباید اجازه داد مجموعه مقالات انجام شده خاک بخورد.

داور مسابقات نهج‌البلاغه در پایان با بیان این مطلب که در حوزه نهج‌البلاغه و نشر مفاهیم این کتاب ارزشی اقدامات خوبی صورت گرفته است، اظهار کرد: فعالیت‌های صورت گرفته هرسال نسبت به سال قبل گسترده‌تر می‌شود و این امر فرصت بیشتر و بهتری برای آشنایی است و از این فرصت نباید غافل شد. البته فعالیت‌های انجام شده در سال‌های اخیر گواه بر ارتقای سطح نوجوانان شهرستانی در این رشته است که جای خوشحالی دارد.