حجتالاسلام والمسلمین محسن جهانگیری، رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در گفتوگو با ایکنا از خراسانرضوی اظهار کرد: پیامبر(ص) بارها نسبت به حفظ سلامت دین به مسلمانان هشدار دادهاند و از مراقبت اعمال و رفتار و نیز حساسیت به تغییر ماهیت دینداری در احادیث و روایات سخن گفتهاند.
وی با اشاره به فضائل رمضان با استناد به فراز «ثُمَّ بَکی فَقُلْتُ یا رَسُولَ اللَّهِ مَا یُبْکیکَ» از خطبه شعبانیه، افزود: در این فراز آمده است که پیامبر اکرم(ص) بعد از سؤال امام علی(ع) در مورد افضل اعمال در ماه رمضان و پاسخ به اجتناب از گناهان، گریستند و دلیل آن را رفتاری که با امام علی(ع) در آینده میشود بیان کردند.
جهانگیری بیان کرد: در فراز «فَقَالَ یا عَلِی أَبْکی لِمَا یسْتَحَلُّ مِنْک فِی هَذَا الشَّهْرِ کأَنِّی بِک وَ أَنْتَ تُصَلِّی لِرَبِّک وَ قَدِ انْبَعَثَ أَشْقَی الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ شَقِیقُ عَاقِرِ نَاقَةِ ثَمُودَ فَضَرَبَک ضَرْبَةً عَلَی قَرْنِک فَخَضَبَ مِنْهَا لِحْیتَک» پیامبر(ص) فرمودند: گریه من بهخاطر آن رفتاری است که با تو در این ماه دارند، گویی میبینم که مشغول نماز هستی و بدبختترین انسانها از خلایق اولین تا آخرین و شقیترین آدمی که شبیه به قاتل ناقه صالح است اقدام به قتل تو میکند و از ضربهای بر فرق تو ریشت را از خون خضاب میکند.
وی در ادامه با بیان فراز «قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ(ع) فَقُلْتُ یا رَسُولَ اللَّهِ وَ ذَلِک فِی سَلَامَةٍ مِنْ دِینِی فَقَالَ فِی سَلَامَةٍ مِنْ دِینِک» از این خطبه تصریح کرد: امام علی(ع) در واکنش به این خبر غیبی فرمودند، آیا در آن هنگام دین من سلامت است؟ و پیامبر(ص) بر سلامت آن تأیید کردند.
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به پیامهای سخن پیامبر(ص) در خبر غیبی فوق، اظهار کرد: در این بخش از فرمایش پیامبر(ص) چند نکته وجود دارد: اول آنکه اخبار غیب را از آینده امام علی(ع) و امت بعد خویش بیان میکند که به چه جایی میرسند و شخصیتی مانند حضرت علی(ع) در حال نماز و در محراب با ضربه یکی از همین امت به شهادت میرسد.
وی ادامه داد: دوم اینکه ابن ملجم در احوالات خود این عمل را بهعنوان یک کار عبادی در نظر گرفته بود، اما پیامبر(ص) در تعبیر این پيام او را شقیترین آدم روی زمین معرفی میکند.
جهانگیری بیان کرد: ماهیت تدین و دینداری آنگونه تغییر یافته بود که جلوه اشتباه و غلطی را نمایش میداد و این عمل زشت که کشتن یک انسان کامل و وارسته است از دیدگاه قاتل، یک عمل عبادی و خیر شده بود و این بخش از خطبه در حقیقت هشدار پیامبر(ص) نسبت به تغییر ماهیت دینداری بود که در آینده شقیترین عمل به دست شقیترین آدم بهعنوان یک عمل عبادی مطرح میشود.
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: هر انسانی باید مراقب باشد که گاهی ممکن است در نظر او عملی کار خوب جلوه کند، اما در حقیقت مورد رضایت خداوند نبوده و سبب خشم او میشود، بنابراین باید مراقب اعمال و رفتارمان باشیم و با سوءظن به خود بنگریم.
وی با بیان اينکه باید رفتار، کردار، ایمان و عقاید خود را به اولیاء الهی یا بزرگان دین عرضه کنیم و از سلامت دین خویش مطلع باشیم، اظهار کرد: همچنین باید مراقب باشیم مبادا عملی را مرتکب شویم که در نظرمان نیک بوده، اما در واقع عملی بد محسوب میشود. از اینرو خداوند در قرآن میفرماید: خسارتبارترین عمل این است که به عملی عمر بگذرانیم که در نظرمان نیک بوده، اما در واقع باطل و بیهوده است.
جهانگیری تصریح کرد: نکته دیگر آنکه در مقابل این خبر غیبی امام علی(ع) از تنها چیزی که برای ایشان مهم است یعنی سلامت دین سؤال میکنند و این حساسیت نسبت به سلامت دین در هنگام مفارقت از دنیا که با پاسخ مثبت پیامبر همراه شد نکتهای عبرتآموز است.
وی گفت: اصل این دغدغه و پرسش امام علی(ع) نسبت به زمانی که پرونده حیات بسته میشود این است که آیا توانستهایم دین خود را حفظ کنیم و به ما میآموزد باید از خود حساب بکشیم و نسبت به اعمال و رفتار خویش دقت کنیم و به این موضوع حساس باشیم که سلامت دین حفظ شود، همچنان که امام علی(ع) حساسیت نشان دادند.