عظمت مقام عالمان در برابر جاهلان؛ پیام آیه نصب‌شده در دیدار معلمان با رهبر انقلاب

دیدار معلمان با رهبر انقلاب

به گزارش ایکنا در دیدار امروز، سه‌شنبه 12 اردیبهشت جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور با رهبر انقلاب اسلامی بخشی از آیه 9 سوره «زمر»؛ «قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ» (آیا کسانی که معرفت و دانش دارند و کسانی که بی‌بهره از معرفت و دانش‌اند یکسانند) در محل سخنرانی نصب شده بود که در تناسب با این روز و تأکید بر اهمیت برخورداری از معرفت و دانش بود.

این جمله که با استفهام انکاری شروع شده و جزو شعارهای اساسی اسلام است عظمت مقام علم و عالمان را در برابر جاهلان روشن می‌سازد و از آنجا که این نابرابری به صورت مطلق ذکر شده، معلوم می‌شود این دو گروه نه در پیشگاه خدا یکسانند و نه در نظر خلق آگاه، نه در دنیا در یک صف قرار دارند و نه در آخرت، نه در ظاهر یکسانند و نه در باطن. علوم و دانش در این آیه معنای عام دارد و همه علوم را که به نفع بشر باشد، شامل می‌شود.

آیه این نکته را متذکر می‌شود که پیامبر(ص) و رهبران الهی مأمور بیدار کردن مردمان و توجه دادن آنان به ارزش علم و معرفت و برترى عالمان بر جاهلان هستند و مأموریت پیامبر(ص) به اعلام این حقیقت روشن که عالمان با جاهلان برابر نیستند، صرفاً براى بیدار کردن مردم و توجه دادن آنان به ارزش والاى علم و معرفت است.

همچنین پیام دیگر این آیه آن است که اهل دانش و معرفت با جاهلان و نادانان، از نظر شخصیت و سرنوشت یکسان نیستند و این برتری امرى بدیهى و روشن در عقل و فطرت انسان است.

از منظر دیگر این آیه حاوی یک پیام تربیتی قرآنی است که آن هم برانگیختن فکر و اندیشه و تشویق به تفکر و اندیشیدن است. همچنین روش تربیتی دیگری که می‌توان از این آیه دریافت کرد اهمیت مقايسه خوبى‌ها و بدى‌ها و خوبان و بدان با یکدیگر است.

در ادامه آیه با عبارت «إنّما یتذکّر أُولوا الألباب»، پندپذیر و حقیقت‌جو بودن را دلیل برتری عالمان بر جاهلان معرفی می‌کند و این ویژگی را نشانه عقل سلیم می‌داند.

لذا با استفاده از این آیه اهمیت علم و دانش و ضرورت احترام به جایگاه عالمان و دانشمندان در جامعه و بزرگ شمردن آنها بیش از پبش مشخص می‌شود. زیرا فضیلت علم و آگاهی به خود علم و آگاهی بر می‌گردد و تکریم علما و دانشمندان، علم و معلمی، در ذات خود علم است و نه فقط به نتیجه و کاربردهای آن، اگر چه کاربردهای علم و آثار آن نیز مهم است.

براین اساس باید ارزش و کرامت معلمان را درک کنیم و آن را پاس بداریم و بدانیم رشد علمی و معرفتی جامعه بدون پاسداشت حقیقی علم و معلمی و عالمان امکان‌پذیر نیست.