به گزارش خبرنگار ایکنا، گردهمایی معاونان فرهنگی جهادهای دانشگاهی استان تهران(منطقه یک کشوری) امروز، ۱۶ اردیبهشتماه در محل معاونت فرهنگی این نهاد انقلابی برگزار شد.
در ابتدای این گردهمایی، علیرضا کلانترمهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی طی سخنانی بیان کرد: در حوزه فرهنگی با توجه به اینکه امروز با شرایط ویژهای مواجه هستیم، مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تأکید کردند که همه نهادها باید با تحول فرهنگی همراه باشند.
وی افزود: براساس سابقه جهاد در حوزه فرهنگی احساس کردیم که این تحول باید در سه حوزه فعالیتهای فرهنگی، فرآیندهای فعلی فرهنگی و ساختار ایجاد شود. در این زمینه میتوانیم از ساختار و یا از برنامههای خرد آغاز کنیم. مدنظر مقام معظم رهبری این است که بتوانیم خروجی تحولات فرهنگی را در مجموعههای مختلف مشاهده کنیم.
کلانترمهرجردی بیان کرد: به لحاظ فرآیند نیز نظر ریاست جهاددانشگاهی این است که این نهاد بتواند ضمن ایجاد تحول فرهنگی برای ساختار فرهنگی، برای فعالیتهای پژوهشی خود نیز پیوست فرهنگی تعرف کند. شرایط فرهنگی جهاددانشگاهی در واحدهای استان تهران ویژه است و با وجود ۱۲ واحد جهاددانشگاهی استان تهران میتوانیم به سمت ایجاد قرارگاه فرهنگی حرکت کند.
وی با بیان اینکه میتوانیم به مجموعه جهاد استان تهران به عنوان یک ظرفیت توجه کنیم، گفت: باید تلاش کنیم که واحدهای استان تهران را به سمت قرارگاه تخصصی با یک رویداد فرهنگی منسجم سوق دهیم. ما باید در حوزه فرهنگی جریانسازی فرهنگی را با تمامی لوازم مورد نیاز در دستور کار قرار دهیم.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی بیان کرد: یکی از مسیرهای جدی پیش روی ما بحث تمدنسازی نوین است. تمدنسازی نیازمند لوازمی است که در فرمایشات مقام معظم رهبری در این حوزه از دو عنصر تولید فکر و پرورش انسان یاد شده است. مقام معظم رهبری اشاره کردند که ساختار فرهنگی کشور نیازمند حرکت و تحول انقلابی است.
بیانیه گام دوم انقلاب
وی افزود: یکی از اسنادی که در زمینه تحول فرهنگی باید بدان توجه کرد، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب اسلامی است. مجموعه مؤلفههایی که در سخنان رئیسجمهور وجود دارد نشان دهنده آن است که مؤلفههایی همچون اشتغال و بیکاری جوانان، حرکت عمومی برای ریشهکنی فقر، سبک زندگی و ... در دستور کار سند تحول دولت قرار دارد.
کلانترمهرجردی با بیان اینکه از معاونان فرهنگی تقاضا داریم تا ۳۰ درصد ظرفیت خود را بر روی خانواده جهاد قرار دهند، تصریح کرد: جهاد جایگاهی است که میتواند محل حضور و فعالیت کنشگران عرصه فرهنگی که به صورت عمومی فعالیت میکنند، باشد. یکی از رویکردها در حوزه فرهنگی این است که ابتدا به خانواده جهاد بپردازیم که در این زمینه نیز برنامههای خوبی اجرا شده و میشود. در رابطه با سبک زندگی دانشگاهی نیز که ردپای خوبی در جهاد دارد، به این نتیجه رسیدیم که جهاد میتواند در این زمینه به خوبی ورود کرده و به پیش رود.
تربیت نیروهای جوان و متعهد
وی با بیان اینکه سعی بر این داریم که اینگونه طرحها در برنامه هفتم گنجانده شود، در رابطه با برنامه حلقههای میانی نیز تصریح کرد: هدف اصلی حلقههای میانی این است که بتواند نیروهای جوان و متعهد را برای مدیریت آینده کشور فراهم کند.
وی با اشاره به برنامه رویتاب اظهار کرد: در این رابطه کارهای درخور و شایستهای انجام شده است. رویتاب پنجره ورود به فعالیتهای فرهنگی جهاد است و نهادها و افراد مختلف میتوانند از این طریق در جریان برنامههای فرهنگی جهاددانشگاهی قرار گیرند.
در ادامه این گردهمایی نیز حسین محمدیفام، مدیرکل راهبری امور فرهنگی جهاددانشگاهی نیز در سخنانی با اشاره به فعالیت دفتر امور فرهنگی جهادگران بیان کرد: یکی از اولویتهای جدی رئیس جهاددانشگاهی این است که باید به امور فرهنگی جهادگران بپردازیم.
وی افزود: کاری که در این حوزه انجام شد این بود که یک شورای سیاستگذاری در این زمینه ایجاد شد تا به امور فرهنگی جهادگران و خانواده جهاد بپردازد. در این زمینه پیشنهاداتی در رابطه با مسائلی همچون استعدادیابی میان جهادگران و فرزندان ایشان مطرح است.
محمدیفام ادامه داد: نهادهای زیرمجموعه جهاددانشگاهی چنانچه طرحی برای اجرا در سطح ملی دارند، میتوانند این طرحها را برای بررسی و تصویب به شورای سیاستگذاری ارسال کنند. نکته بعدی اینکه بنا بر این داریم تا اجرای طرحهای فرهنگی را به خود واحدها و نهادهای مجموعه جهاد واگذار کنیم. از معاونان فرهنگی واحدهای جهاددانشگاهی این انتظار میرود که اعضای خود را به حضور در این مسابقات و طرحهای فرهنگی ترغیب کنند.
محمدیفام در رابطه با رویداد رویتاب بیان کرد: در این زمینه نکته این است که واحدهای جهاددانشگاهی باید از رویتاب استفاده کاربردی داشته باشند. همچنین، به همکاران پیشنهاد میشود از بخش فرمساز رویتاب نیز به خوبی بهرهگیری کنند و لوگوی رویتاب را در پوسترهای خود به کار ببرند.
وی بیان کرد: هر معاون فرهنگی چنانچه خود را ملزم بداند که به جذب دانشجویان و اتصال ایشان به رویتاب اقدام کند، دریایی از فعالیتها و اقدامات فرهنگی ایجاد خواهد شد. لذا معاونان فرهنگی باید به ارتقای رویتاب کمک کنند تا این بستر به خوبی توسعه پیدا کند. افق ما این است که به سمت راهاندازی اپلیکیشن رویتاب حرکت کنیم که البته لازمه این مسئله توجه و جذب بیش از پیش دانشجویان است.
حسن مسلمینائینی، رئیس جهاددانشگاهی نیز طی سخنانی اظهار کرد: زمانی که بنده در سال ۶۳ وارد جهاد شدم در حوزه فرهنگی مشغول بودم. امروز نیز امیدواریم با فعالیتهای دانشبنیان علمی در حوزه فرهنگی بتوانیم امور فرهنگی را در جهاد به خوبی پیش ببریم.
احیای رابطه مؤثر استاد و شاگرد
وی افزود: ما باید امروز بر کارهای اساسی بر زمین مانده در دانشگاهها اقدام کنیم. یکی از این موارد فرهنگ دانشگاهی است. تعامل بین استاد و دانشجو از مقولههای این حوزه است. در گذشته ارتباط استاد و شاگرد رابطه مرید و مرادی بوده است اما امروز این جایگاه مانند گذشته نیست.
مسلمی با بیان اینکه در خارج از کشور همه چیز در دانشگاه بر پایه فرهنگ دانشگاهی قرار دارد، تصریح کرد: تجربه بنده نشان داده است که ارتباط خوب اساتید با دانشجویان بسیار تأثیرگذار است. امروز باید فرهنگ دانشگاهی را در جامعه به خوبی تبیین و ایجاد کنیم.
رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به سرمایهگذاری فرهنگی در مجموعههای جهاد بیان کرد: جهاد باید در دانشگاهها و محیطهای فرهنگی مربوط به خود به ایجاد الگوی فرهنگی بپردازد تا دانشگاههای دیگر نیز از آن الگوگیری کنند.
وی تصریح کرد: در حوزه مسائل فرهنگی دیگر همچون برنامههای قرآنی نیز باید به جایی برسیم که جهادگران حداقل در حوزه روخوانی و روانخوانی قرآن کریم مشکلی نداشته باشند. در حوزه بودجه نیز باید به این بیندیشیم که آیا در حوزه فرهنگی نیز باید درآمدزایی وجود داشته باشد تا بودجه به نهاد مربوطه اعطا شود؟
وی بیان کرد: ما باید در رابطه با اوضاع فرهنگی و تبلیغاتی و بودجه این مسئله فکری کنیم. لذا جهاددانشگاهی و حوزه فرهنگی آن باید به سمت علمی کردن برنامهها حرکت کند تا تأثیر آن به خوبی ملموس شود.
محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا نیز طی سخنانی در گردهمایی معاونان فرهنگی جهاددانشگاهی استان تهران، اظهار کرد: برخی گمان میکنند چون خبرگزاری ایکنا در تهران تحریریه دارد، واحدهای تهران عملاً نمیتوانند فعالیت مشترک با ایکنا تعریف کنند که این مسئله، فرضی غلط است که در سالهای گذشته شکل گرفته است؛ حال آنکه به واسطه اتصالی که واحدهای تهران به اجتماعات نخبگانی کشور دارند، میتوانند از ظرفیت این خبرگزاری بهرهمند شوند و ایکنا به عنوان یک رسانه معرفتی و معارفی بهترین بستر را دارد تا بحث معرفتی اجتماعات را به جامعه متصل کند.
وی افزود: در حوزه جهاد تبیین که تأکید مقام معظم رهبری در راستای اصول و مبانی است، آماده حمایت از رویدادها و نشستهای مختلف واحدهای جهاد در دانشگاهها هستیم. در این زمینه نیز از نگاه اساتید ممتاز و خبره دانشگاهی به موضوع جهاد تبیین خواهیم پرداخت.
برپایی نشستهای نخبگانی در دانشگاهها
حسنی اظهار کرد: برپایی نشستهای نخبگانی در دانشگاهها با نگاه تبیینی به ویژه در حوزه اصول و مبانی معرفتی در سال جاری میتواند زمینه همکاری خوبی برای ایکنا با دیگر واحدهای جهاد باشد. ایکنا هم در زمینه ضبط این نشستها و هم در حوزه انعکاس اخبار آنها اقدام خواهد کرد. البته باید بر حضور غیر مجازی دانشجویان در این نشستها تأکید شود. یکی از اشکالاتی که در فضای دانشگاهی وجود دارد این است که برخی گمان این را دارند که ممکن است برخی اعتقادات در این فضا از بین رفته باشد و یا در حال از بین رفتن باشد، اما امروز علیرغم بلندگوهای پربسامد فضای مجازی، آن چیزی که در کف جامعه دیده میشود، این است که متدینان در جامعه اکثریت قابل توجه و قابل اعتنایی را تشکیل میدهند.
وی بیان کرد: طی سه سال شیوع کرونا، روند اجتماعیسازی جامعه با نوعی اختلال مواجه شده است. در این سه سال هر آنچه در حوزه اجتماعیسازی انجام شده، مجازی بوده است. باید فعالیتهای خود را به سمت فعالیتهای حضوری سوق دهیم تا اثربخشی بیشتری داشته باشد. ایکنا نیز در انتشار و انعکاس این برنامهها تمامی تلاش خود را خواهد کرد.
حسنی تصریح کرد: سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور نیروهای خوبی در مرکز دانشجومعلم قرآن تربیت کرده است که آماده هستیم تا این معلمان را بدون هیچگونه محدودیتی برای آموزش قرآن در واحدها و دانشگاههای جهاد اعزام کنیم. همچنین، یکی از موضوعاتی که امسال پیگیری میکنیم، کرسیهای تلاوت و تدبر است که چنانچه واحدهای تهران بتوانند با استاندارد لازم به این حوزه وارد شوند، با آنها همکاری میکنیم.
وی بیان کرد: همچنین آمادگی داریم برای تشکیل هستههای میانرشتهای قرآن کریم در دانشگاهها، استاد و مربی مرتبط قرآنی را به دانشگاهها اعزام کنیم. البته این هستهها در ادامه میتوانند به کانونهای دانشجویی تبدیل شده و توسعه پیدا کنند. در رابطه با تدبر در قرآن نیز سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور میتواند به همکاری با واحدهای مختلف جهاددانشگاهی پرداخته و موضوع را در تعامل با همکاران جهادی پیش ببرد. اگر هستههایی در این زمینه در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید ایجاد شود، سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور نسبت به همکاری با آنها اقدام خواهد کرد.