چرا لقب امام دهم «هادی» است

معماری استاد دانشگاه

داوود معماری،‌ عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، ضمن تبریک ولادت با سعادت امام دهم شیعیان، گفت: امام هادی(ع) همانند پدرشان امام جواد(ع) در سن کودکی به امامت رسیدند و امامت ایشان سی و چهار سال به طول انجامید تا اینکه در زمان متوکل عباسی به فیض شهادت نائل شدند.

وی به بیان ویژگی‌های دوران امامت امام هادی(ع) پرداخت و ادامه داد: امام در دورانی زندگی کرد که بنی عباس بر قدرت مسلط شده و همه مخالفان خود را سرکوب کرده بودند، خلافتشان مستقر شده بود و جز اهل‌بیت(ع) رقیب جدی دیگری در صحنه وجود نداشت، اوج قدرت خشن بنی عباس بر سر کار بود و امامت حضرت از دوران معتصم عباسی شروع و تا دوران متوکل عباسی ادامه داشت.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: همه این خلفا در ظاهر مقتدر بودند اما خشونت و سرکوبگری بود که کارهای آن‌ها را پیش می‌برد و این از ویژگی دوران امامت حضرت آن است که دوره اختناق بود و با سرکوبگری توسط بنی عباس سپری شد. از دوران بعد از شهادت امام رضا(ع) این اختناق شروع شد و تا آغاز غیبت کبری ادامه داشت که این موضوع سبب شد ائمه اطهار(ع) نتوانند با شیعیان خود ارتباط مستقیم داشته باشند و کم کم این ارتباطات را کمرنگ کردند.

وی خاطرنشان کرد: چون ایام فرا رسیدن عصر غیبت نزدیک بود ائمه تمایل داشتند ارتباط مستقیم خود با مردم را کم کنند که مردم را به ارتباط با جانشینان خود و نیز محدثان و فقیهان عادت دهند به همین سبب ارتباط مستقیم امام رضا(ع)، امام جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) با مردم کمتر شد تا این آماده‌سازی برای دوران غیبت امام زمان(عج) ایجاد شود.

معماری تصریح کرد: در دوران امامت امام رضا(ع) و ائمه بعد از ایشان حضرات به جای ارتباط نزدیک با مردم، وکلا و نائبان خود را مأمور می‌کردند تا با مردم در ارتباط باشند، در هر شهر و منطقه‌ای نماینده داشتند که هم به سؤالات مردم پاسخ می‌داد و هم سؤالات و درخواست‌های مردم را گردآوری کرده و به محضر امام می‌رساند و نیز وجوهات مردم را جمع‌آوری کرده به محضر امام تقدیم می‌کرد تا در موارد لازم به مصارف مؤمنان و جامعه اسلامی برسانند.

وی بیان کرد: با مدیریت صحیح ائمه اطهار(ع) تشکیلاتی از نائبان ایجاد شده بود که در شهرهای مکه، مدینه، بصره، کوفه، ری، قم و اصفهان و شهرهای مهم دیگر حضور داشتند که همگی فقیه، محدث و اسلام‌شناس بودند و از شاگردان مخصوص امام محسوب می‌شدند. آن‌ها به‌عنوان مجتهد مردم را راهنمایی کرده و معارف اهل بیت(ع) را به آن‌ها انتقال می‌دادند و پاسخگوی سؤالات مردم بودند و در نهایت این نائبان در دیدار خود با امام خواسته‌های مردم را به محضر ایشان عرضه می‌کردند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: ائمه به این طریق در فضای اختناق حاکم در جامعه با مردم ارتباط گرفتند و مردم عادت کردند و پذیرفتند که باید به نائبان و موکلان امام مراجعه کنند تا در دوران طولانی غیبت خللی به دین آن‌ها وارد نشود.

وی اظهار کرد: علاوه بر دوران اختناق و ارتباط مردم با نایبان و موکلان امام، ویژگی سوم دوران امامت امام هادی(ع) شبهه‌زدایی از دین و افکار مردم بود. نهضت ترجمه و مناظرات از زمان امام رضا(ع) شکل گرفته بود و موجب شد تا شیعیان، اهل سنت، فرقه‌های متعدد اسلامی، اهل کتاب، زرتشتی‌ها، مسیحیان، یهودی‌ها، هندوها، کفار، مادی‌گراها، ماتریالیست‌ها و حتی زنادقه در صحنه باشند و این موضوع سبب شد تا امام به تربیت شاگردان بسیاری بپردازد که شبهات دینی را پاسخ داده و مردم را از افتادن در دام باطل نجات دهد به همین سبب یکی از القاب امام دهم «هادی» است.

معماری تصریح کرد: اگرچه همه پیامبران و امامان هادی هستند و هدایتگری مردم را بر عهده دارند اما به سبب موقعیت خاص زمانی این لقب به امام دهم داده شد که ید طولایی در پاسخگویی به شبهات گروه‌های مسلمان و غیرمسلمان داشتند.

وی در رابطه با موضوع هدایت مردم و این جمله که گفته می‌شود «مردم را نباید به اجبار وارد بهشت کرد» توضیح داد: بر اساس نهج‌البلاغه این سخن درستی است که متأسفانه از آن نتیجه‌گیری غلطی صورت گرفته است. قرآن می‌فرماید «إِنَّا هَدَیۡنَٰهُ ٱلسَّبِیلَ إِمَّا شَاکرٗا وَإِمَّا کفُورًا» پیامبران موظفند مردم را هدایت کرده و راه درست و غلط را به آن‌ها نشان دهند و این مردم هستند که مخیّرند به بهشت بروند یا راه جهنم را در پیش بگیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: این موضوع به این معنا نیست که پیامبران، ائمه و پیروان آن‌ها مأمور به هدایت مردم نیستند بلکه ما باید خود را با سؤال از علما و با مطالعه، هدایت کرده و اطرافیان را هم به مطالعه کتاب‌های خوب و سؤال از علما دعوت کنیم و اگر مشکلی در جامعه به وجود آید این گونه با امر به معروف و نهی از منکر رفع خواهد شد چون کسی که آگاه بوده هدایت می‌شود و کسی که مقاومت کند مسئول کارهای خود خواهد بود.

وی در بیان حدیثی از امام هادی(ع) گفت: حضرت می‌فرماید «ایمان امری است که در قلب انسان مؤمن جای دارد و عمل صالح او آن ایمان را تأیید می‌کند». ایمان همچون ریشه درخت است که سلامت آن از کیفیت میوه‌هایش مشخص می‌شود. ایمان انسان و نفوذ در قلب او از عمل صالحش نمایان می‌شود سیره معصومین صرف سخن گفتن و امر به معروف زبانی نبوده و بسیاری از امور را با عمل خود به مردم آموزش می‌دادند.

معماری در پایان خاطرنشان کرد: بهترین امر به معروف و نهی از منکر و فعالیت جهادی؛ ایجاد شغل برای جوانان است که تأثیر مستقیمی بر کاهش سن ازدواج، کاهش اعتیاد و کاهش طلاق داشته و مشکلات بحران جمعیت را نیز حل خواهد کرد. امر به معروف و نهی از منکر صرفاً زبانی نیست بلکه امروز هدایت به عمل شایسته و اقدامات عملی نیاز دارد، همانطور که در سیره معصومین هم وجود داشت و به جای سخن گفتن بیشتر عمل می‌کردند.