در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد
تنوع رشته‌ها؛ نقطه قوت مسابقات قرآن دانشجویی

جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشورزهرا منصوری، دانشجوی دانشکده علوم قرآنی اصفهان است که در سی‌وهفتمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان، در رشته ترجمه و تفسیر قرآن رتبه دوم را به‌دست آورد. وی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره فعالیت‌های قرآنی خود اظهار کرد: بیشتر در زمینه‌ مسابقات قرآن فعالیت داشته‌ام و شش سال متوالی در مسابقات قرآن و عترت دانش‌آموزی در رشته‌های صحیفه‌ سجادیه و تفسیر قرآن شرکت کردم. سال ۹۸ در مسابقات قرآن و عترت دانشجویی در استان اصفهان، رتبه سوم را در تفسیر قرآن به‌دست آوردم و امسال این توفیق نصیبم شد که بتوانم در مرحله‌ ملی این مسابقات شرکت کنم. شرکت در مسابقات موجب انس با قرآن می‌شود و من برکت و رحمت این کتاب نورانی را در زندگی خود مشاهده کرده‌ام. 

وی درباره سطح کیفی سی‌وهفتمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان گفت: سؤالات آزمون نسبتاً خوب بود. بعضی از سؤالات در سطح بالایی طرح شده بود و شرکت‌کننده را به چالش و تفکر وامی‌داشت. در مسابقات سطح شرکت‌کنندگان به هم نزدیک و رقابت سخت است و نفرات برتر نیز معمولاً فاصله‌ زیادی با یکدیگر ندارند.

این دانشجوی علوم قرآن و حدیث درباره دلیل انتخاب رشته ترجمه و تفسیر قرآن بیان کرد: آنچه باعث می‌شود قرآن به‌عنوان کتاب زندگی شناخته شود، تدبر در معنای آیات و بهره‌گیری از ترجمه و تفسیر آنهاست. این رشته جنبه‌ کاربردی بسیاری دارد و می‌تواند در پاسخ‌گویی به پرسش‌هایی مؤثر باشد که با مطالعه‌ ترجمه‌ قرآن ایجاد می‌شود.

وی درباره جایگاه رشته ترجمه و تفسیر در مقایسه با سایر رشته‌های مسابقات قرآن اظهار کرد: متأسفانه به بخش معارفی مسابقات در مقایسه با رشته‌های بخش آوایی، بهای کمتری داده می‌شود، در حالی که این نگاه صحیح نیست. قرآن کریم فقط در قرائت و حفظ خلاصه نمی‌شود و رشته‌های معارفی اعم از ترجمه و تفسیر می‌تواند باعث گسترش رهنمودهای قرآن و سیره معصومین(ع) شود.

منصوری درباره ترویج فعالیت‌های قرآنی در میان دانشجویان گفت: برای شروع هر کاری، نخستین گام، ایجاد انگیزه و رغبت است. یکی از نقاط قوت مسابقات قرآن و عترت دانشجویی، تنوع رشته‌هاست؛ این مسابقات در بخش‌های گوناگون از جمله آوایی، معارفی، پژوهشی، هنری، ادبی و... برگزار و همین تنوع رشته‌ها موجب می‌شود تا افراد متناسب با توانمندی خود به سمت فعالیت‌های قرآنی جذب شوند. فعالیت‌های قرآنی و معارفی آن‌طور که باید مورد حمایت قرار نمی‌گیرد؛ برگزاری جلسات انس با قرآن، تدبر در قرآن و برنامه‌هایی از این قبیل به‌صورت مستمر می‌تواند به تحقق این هدف کمک کند. همچنین در برنامه‌های قرآنی نباید از سبک و شیوه‌ بیان قرآن و صنایع ادبی غفلت شود؛ اقداماتی در این حوزه نیز می‌تواند در جذب مخاطب مؤثر باشد.

وی درباره آینده شغلی رشته علوم قرآن و حدیث بیان کرد: اشتغال برای افرادی که در رشته‌ خود تخصص لازم را به دست می‌آورند، همیشه وجود دارد؛ اما به دست آوردن کار در سازمان‌های دولتی سخت است. دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به‌عنوان مجموعه‌ای که به‌صورت تخصصی در زمینه قرآن فعالیت دارد، نیازمند توجه بیشتر است و آموزش و پرورش نیز می‌تواند بیش از پیش از ظرفیت دانشجویان متخصص در زمینه قرآن استفاده کند.

برگزیده سی‌وهفتمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور درباره خلأهای موجود در رشته علوم قرآن و حدیث نیز گفت: دانشجوی این رشته باید بتواند آموزش‌هایی را که گذرانده، به شیوه‌ای اثربخش در جامعه پیاده کند و توان پاسخگویی به شبهاتی را داشته باشد که در خصوص آموزه‌های قرآن یا مسائل دینی مطرح می‌شود؛ بنابراین در این زمینه باید کار بیشتری انجام شود.

فاطمه کاظمینی