آیتالله محامی گفت: برای مواجهه علمی و فرهنگی با بحران، دانشگاه باید عوامل آشوب را بررسی کند زیرا گاهی بهانههای درست و گاهی بهانههای نادرست دلیل این اتفاق است و براساس عقلانیت به تناسب هر کدام باید برخود متناسبی صورت گیرد.

به گزارش ایکنا از سیستانوبلوچستان، به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان، آیتالله مصطفی محامی، نماینده ولی فقیه در سیستانوبلوچستان، شامگاه، ۱۸ مهرماه، در نشست آسیبشناسی و مدیریت بحران در فضای دانشگاه با تأکید بر مسائل استان که با حضور رؤسای دانشگاههای مختلف استان برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه یک مرکز علمی و فرهنگی است و انتظار میرود مواجهه این مجموعه با بحرانها نیز به صورت علمی و فرهنگی باشد.
امامجمعه زاهدان افزود: برای این جهت ما نیازمند عقلانیت و تدبیر، اخلاق و شرح صدر و سرعت مناسب و تصمیمگیری به موقع در مواجهه با بحران هستیم، باید میان آشوب به حق که از آن تعبیر انقلاب میشود و آشوب به ناحق که از آن تعبیر اغتشاش میشود، تفاوت قائل شویم زیرا در دوره انقلاب هم اوضاع بههم ریخته و آشفتگی وجود دارد اما اگر به حق بوده باید تحول و انقلابی صورت گیرد.
آیتالله محامی بیان کرد: برای مواجهه علمی و فرهنگی با بحران، دانشگاه باید عوامل آشوب را بررسی کند زیرا گاهی بهانههای درست و گاهی بهانههای نادرست دلیل این اتفاق است و طبعا براساس عقلانیت به تناسب هر کدام باید برخود متناسبی صورت گیرد.
امامجمعه زاهدان افزود: ممکن است گاهی یک اتفاق کوچک یا عدم اطلاع از برخی خدمات در دانشگاه تبدیل به سوژه شود و بهانهی حقی هم باشد که در اینصورت برخورد درست این است که بهانه را از دست فرد بگیریم اما گاهی بهانهها به ناحق است و برخورد با آن نیز تفاوت دارد.
وی افزود: ریشه آشوبهای ناحق یا جهل و نفهمی و یا جهالت و نادانی است به این شکل که فرد مسیر درست را تشخیص نداده و دست به کار خلاف میزند و یا فرد دارای فهم درستی است اما اطلاعات درست را ندارد و بر اساس دادههای غلط تصمیم نادرست میگیرد.
نماینده ولی فقیه در سیستانوبلوچستان بیان کرد: گاهی فرد با آگاهی دست به آشوبگری میزند و مزدور دشمن است که البته این مزدوری هم گاهی آشکار و گاهی بهصورت پنهان اتفاق میافتد به این شکل که در دام توطئه دشمن قرار میگیرد و غیرمستقیم دست به مزدوری میزند و مصداق جهل و جهالت است اما گاهی با وجود اینکه در دل خود یقین دارد اما بهخاطر از دست ندادن منافع خود انکار میکند که ریشه این هم به جهل و جهالت بر میگردد.
آیتالله محامی افزود: برای مدیریت اینکار بهصورت علمی و فرهنگی باید از عقل و عقلانیت و علم و دانش استفاده کنیم، گاهی دچار یک آشوب میشویم که باید برای درمان آن بهصورت دو طرفه نشسته و با گفتگو فرد مقابل را به تفکر و یافتن حقیقت دعوت کرده و اطلاعات درست را برای او بیان کنیم.
وی تصریح کرد: پیشگیری بهتر از درمان است و در گام نخست نباید گرفتار این آسیب شویم و برای این کار باید برای جهاد تبیین و روشنگری در جهات مختلف تلاش کنیم، در اینصورت سؤال و ابهامی در ذهن اساتید و دانشجویان باقی نخواهد ماند و به بحران نخواهد رسید.
امامجمعه زاهدان بر لزوم تلاش برای تقویت عقلانیت تأکید کرد و گفت: فرد باید توان تجزیه و تحلیل را پیدا کند زیرا گاهی اطلاعات او درست اما بر اساس احساسات برخورد تندی صورت میدهد که این تندی گاهی از ناحیه دو طرف صورت میگیرد و از هر طرفی که باشد صحیح نیست چرا که مبنای عقلی ندارد و هر بار با تغییر جهت باد جبهه خود را تغییر میدهد.
آیتالله محامی با بیان حدیثی از امام علی(ع) در نهجالبلاغه که فرمود: «لا تَرَی الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً» جاهل را نمییابی مگر اینکه اهل زیادهروی یا کمکاری است و حد وسط ندارد، گفت: مهم است که ما پا به پای هم برای تقویت عقلانیت، رشد علمی و جهاد تبیین تلاش کنیم که اینکار با برنامهریزی و کار علمی میسر خواهد شد و اگر این مسئله مورد توجه ما باشد سیاست تقویت عقلانیت و رشد علمی سیاست حاکمی بر همه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی و فرهنگی ما خواهد بود.
وی گفت: اگر سیاست تقویت عقلانیت در آموزش دنبال شود باید فهم افراد تقویت پیدا کند که چنین انسانی رشد علمی پیدا کرده و ابتکاراتی هم خواهد داشت و اگر سیاست تقویت عقلانیت در مباحث فرهنگی وارد شود به مراسم ظاهری اکتفا نخواهید کرد و تلاش میکنید تا این محتوای فرهنگی در روح و دل مخاطب نفوذ کند، در این جهت اساتید و مسئولان دانشگاهها سکاندار هستند و باید در جذب و گزینش اساتید دقت کافی صورت گیرد تا اهداف مد نظر حاصل شود.