یادداشت
فلسفه بعث پیامبر(ص)

حجت‌الاسلام میلاد بسحاق، مدرس حوزه و دانشگاهحجت‌الاسلام میلاد بسحاق، مدرس حوزه و دانشگاه در یادداشتی با موضوع فلسفه مبعث پیامبر اکرم(ص)چیست؟ نوشت: مبعث در اصطلاح اسلامی به روزی گفته می‌شود که پیامبر ‏اکرم(ص) به پیامبری برانگیخته شد که این اتفاق در ۴۰ سالگی ‏پیامبر(ص) در غار حراء واقع در کوه نور در نزدیکی شهر مکه ‏اتفاق افتاد و سرآغاز دین اسلام بود‎.‎

طبق دیدگاه مشهور شیعه امامیه، این رویداد در روز ۲۷ رجب، ۱۳ ‏سال قبل از هجرت پیامبر(ص) روی داده است، بعثت در فرهنگ ‏قرآنی به معنای عامل برانگیختن و رسانیدن به مرحله‌ای خاص از ‏تکامل است که در آن نوعی تحول وجود دارد، با این تفاسیر ‏درمی‌یابیم که فرق بعثت و مبعث به این صورت است‎:‎‏ بعثت به معنای ‏برگزیدن فردی به پیامبری از سوی خدا و آغاز دوره نبوتش است‎.‎

مبعث به روزی گفته می‌شود که حضرت محمد(ص) به رسالت مبعوث ‏شده است.‏ 

پس از شناخت پيامبر خدا، مهم‏ترين مسئله در زمينه معرفت شخصيت ‏پيامبر اعظم، آشنايی با فلسفه مبعث پیامبر(ص) است؛ تنها تفاوت فلسفه ‏خاتم‌الانبیاء(ص) با دیگر پیغمبران الهی این است که ایشان برنامه ‏پیامبران گذشته را تکمیل کرد و به این جهت نبوت به ایشان ختم می‌شود‎.‎

با توجه به این نکته می‌توان فلسفه مبعث از نگاه قرآن را در دو ‏عنوان دعوت به خدا و تکامل انسان كه حاكی‏ از يک واقعیت‌اند، ‏خلاصه كرد.‏

فلسفه بعثت انبيا، تكامل انسان و پاسخگويی به نيازهای مادی و ‏معنوی اوست و ساير اموری كه در تبيين حكمت بعثت انبيای الهی در قرآن ‏به آن‌ها اشاره شده‎؛ درواقع فروع اجابت دعوت خدا و جزئيات اجرای ‏برنامه الهی تكامل انسان، از جانب انبيای الهی است‎.‎

اما فلسفه مبعث، در مورد كسانی كه دعوت خدا و انبيای الهی را ‏اجابت نكنند، اتمام حجت است‎.‎

اهداف بعثت پیامبر(ص)

خداوند، اهداف بلند و فایده‌های بی‌شماری را در ارسال پیام‌آوران ‏برای شکوفا کردن بنیه علمی و عملی انسان در نظر گرفته است تا ‏آنان را به ملاقات خدا یعنی بالاترین مقام ممکن ارتقا دهد‎.‎

خداپرستی و پرهیز از طاغوت

از اهداف زیربنایی و بنیادین بعثت انبیاء فراخوانی مردم به پرستش ‏خدای یگانه و دوری از طاغوت و مظاهر آن است، همان‌گونه که در ‏آیه 36 سوره مبارکه نحل می‌فرماید: «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنْ ‏اُعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَی اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَیهِ ‏الضَّلَالَةُ؛ ما در هر امتی پیامبری برانگیختیم تا به آنان بگویند خدا را ‏بپرستید و از پرستش غیر خدا (طاغوت) خودداری کنید گروهی ‏هدایت یافتند و گروه دیگر (از طریق عناد و لجاج) شایسته‌ گمراهی و ‏ضلالت شدند.»‏

تعلیم کتاب و آموزش حکمت

در بخشی از آیات، هدف از بعثت پیامبران، آموزش کتاب آسمانی و ‏حکمت معرفی شده است، البته مقصود از کتاب، کتاب هر پیامبری ‏است که با آن مبعوث شده است، مانند صحف نسبت به نوح و ابراهیم ‏و تورات وانجیل نسبت به کلیم و مسیح، و قرآن نسبت به پیامبر ‏اسلام(ص)، مقصود از حکمت، آن دستورات حکیمانه است که ضامن ‏سعادت انسان در دو جهان می‌شود‎.‎

برپایی عدل و قسط

در برخی از آیات و احادیث انگیزه بعثت پیامبران و فرو فرستادن ‏کتاب‌های آسمانی، تحقق قسط در میان مردم بیان شده است؛ چنان که ‏خداوند در این رابطه در آیه 25 سوره مبارکه حدید می‌فرماید‎:‎‏ «لَقَدْ ‏أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَینَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمْ الْکتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیقُومَ النَّاسُ ‏بِالْقِسْطِ؛ ما پیامبران خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنان کتاب و ‏میزان فرو فرستادیم تا مردم به قسط و عدل قیام کنند.»‏

نجات از تاریکی‌ها

رهایی از ظلمات و رسیدن به وادی نور، از اهداف بعثت است که در ‏قرآن کریم در آیه یکم سوره مبارکه ابراهیم به آن تصریح شده است: ‏‏«کتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیک لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنْ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ ‏إِلَی صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ؛ این کتاب را برای تو نازل کردیم تا مردم ‏را از تاریکی‌ها به به سوی روشنایی، به فرمان پروردگارشان در ‏آوری، به سوی خداوند شکست ناپذیر و ستوده.»‏

تکامل عقل

یکی از مهم‌ترین هدف از آموزش و پرورش مردم به دست پیامبران، ‏تکامل عقلانی بشر است، از این‌رو باید عقل و دانش هر پیامبری، از ‏عقل و دانش امت وی بالاتر و برتر باشد، لذا پیامبر اسلام(ص) ‏می‌فرماید: «هدف از بعثت، تکمیل عقول بشر است»، خداوند هیچ ‏پیامبر و رسولی را جز بر تکمیل خرد، مبعوث نفرمود، و خرد او ‏بالاتر از عقول امت وی است. ‏

تعالی اخلاق

رشد و تعالی اخلاقی و آداب اجتماعی، یکی دیگر از اهداف بعثت به ‏شمار می‌آید، پیامبر(ص) فرمود: «من برای تتمیم و تکمیل اصول و ‏کرامت‌های اخلاقی مبعوث شدم»، در سایه این هدف متعالی سفارش و ‏توصیه به رفتارهای اخلاقی از جمله احسان به پدر و مادر، ادای حق ‏وزن و پیمانه، عدالت در شهادت و داوری، وفا به عهد و پیمان، ‏دوری از شرک، برپاداری حق و عدالت و تقوا و پاکی شکل می‌گیرد.‏

داوری در اختلاف‌های مردم

مردم امتی یگانه بودند، پس خداوند پیامبران را نویدآور و بیم‌دهنده ‏برانگیخت و با آن کتاب خویش را به حق فرو فرستاد تا میان مردم در ‏آنچه با هم اختلاف می‌ورزند، داوری کند، آیه یاد شده حاوی دو نکته ‏اساسی است، بشارت و انذار که هر دو از اهداف بعثت است چون ‏تشویق و تنبیه، دو رکن عمده تربیت نفوس و تأمین کننده سعادت ‏آن‌هاست و داوری به حق که براساس تعالیم کتاب‌های آسمانی، به ‏ویژه قرآن حکیم است.‏

یادآوری نعمت‌ها

خدای سبحان در آیات متعددی، یادآوری نعمت‌های الهی را جزو ‏دستورهای انبیاء قرار داده است؛ مانند آیه 69 سوره مبارکه اعراف ‏که می‌فرماید: «وَاذْکرُوا إِذْ جَعَلَکمْ خُلَفَاءَ مِنْ بَعْدِ قَوْمِ نُوحٍ وَزَادَکمْ فِی ‏الْخَلْقِ بَسْطَةً فَاذْکرُوا آلَاءَ اللَّهِ لَعَلَّکمْ تُفْلِحُونَ؛ به یاد آورید زمانی را که ‏خداوند، شما را بعد از قوم نوح، جانشنان آنان قرار داد و در خلقت، ‏بر قوت شما افزود. پس، نعمت‌های خداوند را به یادآورد؛ باشد که ‏رستگار شوید.»‏

آزادی انسان

بهترین ره‌آورد پیامبران، نشر حریت و ترویج آزادی، به ویژه آزادی ‏فرهنگی است که ترقی جامعه در گرو آن است، مبعوث شدگان از ‏سوی خداوند، بسان مدعیان دروغین نبوت و رسالت که هدف به ‏زنجیر کشیدن توده‌های مردم و استعمار و استثمار آن‌هاست، نیستند ‏آن‌ها نه تنها بندی بر آن‌ها نمی‌گذارند، بلکه بارها را از دوش آنان بر ‏می‌دارند، و غل و زنجیرهایی را که بر دست و پا و گردنشان سنگینی ‏می‌کرد، می‌شکنند.