آموزش تنغیم/26
«کُرد»؛ مقامی عاشقانه همراه با حزنی عرفانی + فیلم
«کُرد» مقامی عاشقانه همراه با حزنی عارفانه استبه گزارش ایکنا، بیست و ششمین قسمت از سلسله درس‌گفتارهای «آموزش تنغیم» که با تدریس سعید حاجیان، قاری و حافظ کل قرآن کریم ارائه می‌شود، اختصاص به مقام «کُرد» دارد.

1.قسمت اول آشنایی و آموزش مقامات تلاوت
... و
۱۱.نغمه «نوا اَثَر» حد میانی نغمات «نهاوند» و «حجاز» است
۱۲.کاربرد واژه درجه به جای نُت در تلاوت قرآن
۱۳.آشنایی با مسافت، بُعد و دیوان در درجات تلاوت
۱۴.«قَرار»، «جَواب» و «جوابِ جواب» به چه معناست؟
۱۵.آشنایی با واژگان «ثلاثی»، «جنس»، «عقد» و «مقام»
۱۶.«مُصَوَّرخوانی» در تلاوت قرآن چیست؟
۱۷.تقسیم‌بندی مقامات تلاوت به سه دسته اصلی، فرعی و مرکب
۱۸.توضیحاتی درباره پرکاربردترین مقام موسیقایی در تلاوت
۱۹.اختیار قاری در به کار بردن تعداد و ترتیب درجات مقامات تلاوت
۲۰.آنچه که باید در مورد «مقام حجاز» بدانیم
۲۱.«راست»؛ مقامی پُرکاربرد در تلاوت قاریان مکتب شرقیه
۲۲.«سیکاه» به ندرت در اذان‌گویی استفاده می‌شود
۲۳.ارائه تلاوت‌های نادر از مشاهیر قرآنی بر پایه «سیکاه»
۲۴.«صبا» محزون‌ترین مقام تلاوت قرآن است 
25.نغمه «عَجَم» یا «ماهور» چگونه اجرا می‌شود

سعید حاجیان در این قسمت، مقام «کُرد» را مقامی عاشقانه می‌خواند. دارای حزنی عارفانه بوده و باطنی زیبا دارد. از جمله مقام‌هایی است که خیلی کم مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیاری از قاریان هم به این مقام در تلاوت‌های خود نپرداختند و لذا نمونه‌های کرد را به سختی می‌توان در تلاوت‌های قاریان یافت.
 
بنا به گفته این مدرس قرآن، برخی از استادان مصری همچون محمد عمران و اخیراً محمود شحات نسبت به دیگر قاریان از این مقام در تلاوت‌های خودشان استفاده کرده‌اند، اما در دل مقام‌های دیگر هم اجرا شده که از آن جمله می‌توان به مقام‌های مرکب اشاره کرد. در آینده این دوره آموزشی بیشتر به این موارد مرکب پرداخته می‌شود.
 
براساس تصویر ارائه شده در فیلمی که به شرح این مقام می‌پردازد و نحوه قرارگیری درجات بر روی سُلَّم(گام) موسیقی را بیان می‌کند، چنین نتیجه می‌شود که این مقام متشکل از دو جنس متصل کرد در پایین و نهاوند در بالاست و اگر به شکل منفصل آن را منظور کنیم، می‌شود «کُرد، کُرد» که در برخی از مکاتب موسیقی نیز به همین شکل، آن را می‌شناسند.
 
درجه رکوز این مقام هم «رِ» است و فواصل درجات آن نیز شامل «نیم، یک، یک، یک و نیم، یک، یک» می‌شود و مجموعاً شش پرده را تشکیل می‌دهد، ضمن آن که از این مقام نوعاً در ترتیل‌خوانی موسوم به ترتیل‌خوانی خلیجی استفاده می‌شود. 
 
مخاطبان در این قسمت از «آموزش تنغیم» تلاوت آیات زیر را می‌شنوند:
 

آیه 252 سوره «بقره» با صدای احمد ابوالقاسمی

ترتیل‌خوانی آیات 1 و 2 سوره «مریم» با صدای مشاری راشد العفاسی

آیه 12 سوره «اسراء» با صدای محمود شحات

 
{$sepehr_media_3436263_400_300}