به گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از ستاد خبری بیست و یکمین دوره جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، حامد ترابی نهاد، کارگردان نمایش «ساعت حرکت» در خصوص این نمایش، اظهار کرد: نمایش ساعت حرکت، قصه پدری را به نمایش میگذارد که پسرش ۱۶ سال پیش از رفتن به جبهه به او قول داده که برمیگردد و او را با خود به مشهد میبرد، در حالی که پسر مفقودالاثر میشود و حتی جنازه او هم پیدا نشده و پدر مرگ او را باور ندارد، به همین دلیل پس از شانزده سال باز هم به ترمینال میرود و منتظر آمدن او از جبهه است.
وی با اشاره به حضورش در دورههای قبلی جشنواره، گفت: جشنواره رضوی طی این سالها بسیار خوب برگزار شده است اما تغییر رویکرد این جشنواره برای اجراهای عموم، موضوعات خاص خود را دارد و باید بر اجرای عمومی گروهها در شهرها نظارتی صورت گیرد. البته جدای از این مورد، اجرای عمومی در شهرهای مختلف جذابیتهای خاص خودش را دارد و مردم را از نزدیک با جشنواره و تولیدات آن درگیر میکند که از این منظر بسیار خوب و مطلوب است.
کارگردان نمایش «ساعت حرکت» بیان کرد: اگر به نحوی بخش رقابتی در بیست و یکمین دوره از جشنواره هم لحاظ میشد، گروهها فرصت این را داشتند که کارهای یکدیگر را ببینند و از تجربیات هم در این حوزه بیشتر استفاده کنند. زیرا جشنواره به مثابه مکانی است که همه گروهها درصدد ارائه آثار و تولیدات خود برای عرضه در آن هستند و بر این مبنا حضور آثار در یک مکان و وجود بحث رقابتی میتواند به تجربه بین هنرمندان آن کمک بیشتری کند. البته از سوی دیگر وجود بخش رقابتی و تمرکز تمام اجراها در یک شهر از جذابیت جشنواره کم میکرد و لذا اجراهای عموم در طی چند روز در شهرهای مختلف تصمیم بهتری است که باید منتظر نتایج آن بود.
ترابی نهاد تجربه کاری جشنواره رضوی را تاکنون بسیار موفق ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اینکه مذهب ما شیعه است و از طرفی به امام هشتم(ع) ارادت خاصی داریم، این جشنواره که موضوعی دینی و رضوی دارد، برای ما اهمیت بیشتری دارد. بنابراین در راستای موفقیت بیشتر در تولید آثار قوی باید از متنهایی استفاده کنیم که مفاهیم رضوی و دینی را به صورت غیرمستقیم به مخاطب عرضه کند چرا که بیان مستقیم چنینی مفاهیمی تماشاگر را خسته میکند.
وی با اشاره بر اهمیت انتخاب متون جذاب و تماشاگرپسند عنوان کرد: نمایشنامه نبايد به صورتی باشد که که در نگاه اول مخاطب آن را پس بزند و در برابر آن موضعگیری کند و در حال حاضر گرایش مردم به دیدن موضوعات طنز یا موارد دیگر بیشتر است، بنابراین به واسطه جشنواره رضوی باید به حدی تولیدات قوی و قابل دفاع به مخاطب عرضه کنیم که رفته رفته مردم با دیدن عناوین نمایشهای مذهبی و رضوی خودشان تمايل به دیدن آثار داشته باشند. باتوجه به اینکه ارادت مردم به این مفاهیم دلی و قلبی است؛ با جذابیت بخشیدن و بها دادن بیشتر به متون و جریان نمایش، آثار مذهبی و خصوصا رضوی جایگاه خود را در بین مردم آنگونه که باید مییابد. البته با اشراف به مفاهیم غنی باید به سمتی برویم که تولیدات رضوی را به سمت یک جریان هدفمند و مورد پسند تماشاگر سوق دهیم.
کارگردان نمایش «ساعت حرکت» همچنین به قابلیت ارتقای سطح جشنواره به سطح بینالمللی اشاره کرد و گفت: بسیاری از تولیدات این حوزه به زیبایی میتوانند در سایر کشورها به نمایش گذاشته شوند و از طرفی نیز جشنواره این قابلیت را دارد که آثار کشورهای دیگر در این حوزه را میزبانی کند. همچنین برخی کارها واقعا شعارگونه نیست و واقعیت و اتفاقاتی را داره نشان میدهد که بیانگر حقایق امروز جامعه است و از سوی دیگر از مفاهیم ناب اسلامی و رضوی سرشار است که این نوع نمایشها طراز فراملی دارند.
در ادامه مصطفی زحمتکش، کارگردان نمایش خیابانی «دخیل»، اظهار کرد: نمایش «دخیل» نوشته محسن پورنظری روایت دو شهید است که یکی در دوران دفاع مقدس و دیگری در سال ۹۲ در سوریه به شهادت رسیدهاند و همزمان با هم پیکرشان پیدا میشود و در این سیر، اتفاقاتی نیز رقم میخورد.
وی با بیان اینکه با توجه به علاقه و ارادتی که به امام رضا(ع) دارم هر جریان و جشنوارهای را که به نام مقدس ایشان مرتبط باشد دوست دارم، گفت: با توجه به اینکه عرصه فعالیت من در حوزه نمایش خیابانی است، با اضافه شدن این بخش به جشنواره رضوی درصدد تولید اثر و شرکت در آن برآمدم. همچنین تمرکز جشنواره بر اجراهای عمومی در شهرها اتفاق بسیار خوبی است و اگر در کنار بخش اجراهای عمومی، موضوع رقابت بین گروههای نمایشی هم لحاظ میشد جذابیت بیشتری برای هنرمندان داشت.
زحمتکش بیان کرد: کیفیت برگزاری جشنواره رضوی بسیار خوب است و با توجه به تجربههای موفق گذشته، ظرفیت ارتقای این جشنواره به سطح بینالمللی وجود دارد.
کارگردان نمایش خیابانی «دخیل» با بیان اینکه جشنواره میتوانست در کنار اجراهای عمومی در شهرها حالت رقابتی خود را نیز حفظ کند، تصریح کرد: بر این اساس میتوانیم در کشورهای اسلامی نیز آثار تولید شده برگزیده رضوی را به نمایش بگذاریم و از گروههای خارجی نیز در این حوزه برای اجرا در کشور دعوت کنیم که اتفاق خوبی رقم خواهد خورد و ضمن حفظ بعد رقابتی موضوع مخاطب مردمی و نشر فرهنگ رضوی نیز محقق میشود. در کشورهای اسلامی چون عراق و سوریه گروههای نمایشی قوی فعالیت دارند و در این راستا میتوان از چنین گروههایی که در زمینههای مذهبی کار میکنند دعوت کرد تا گروههای داخلی با شیوههای دیگر کشورها و نوع پرداخت آنها به مضامین اعتقادی و مذهبی نیز آشنا شوند که این روند به حرفهای تر شدن گروههای داخلی کمکرسان است.
وی گفت: مباحث اعتقادی و مذهبی نسل به نسل به ما منتقل شده است، بنابراین باید برای تولید اثر در این حوزه دانش خود را بهروز کنیم و در حد توان برای تولید محتوای هدفمند و متقن تلاش کنیم و در عین حال از هیچ عرصه دیگر تئاتر دور نباشیم.