اجرای تعزیه و نمایش‌های میدانی دینی ایران در جهان نوین و پیشرو است

تعزیهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علی‌محمد رادمنش، دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی، در آیین اختتامیه هنرهای نمایشی بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) که شامگاه 30 اردیبهشت‌ماه، مرکز همایش‌های بین‌المللی شهدای سلامت برگزار شد، اظهار کرد: تولید آثار فاخر نمایشی با تکیه بر معارف دینی و رضوی امری مهم و ارزنده است که امسال به نحوی با مشارکت بسیار مردمی شاهد آن بودیم تا ابعاد شخصیتی امام رضا(ع) را به گونه‌ای شگفت‌آور برای مردم به نمایش بگذارد.

وی با بیان اینکه سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی با همراهی و همگامی مدیران و داوران و هیئت انتخاب آثار به زیبایی رقم خورد، افزود: 160 طرح و ایده به دبیرخانه رسیده که در نهایت چهل طرح ایده به دبیرخانه معرفی شد و در نهایت دوازده نمایش تکرار شد که توسط هیئت انتخاب آثاری قوی و صاحب‌نظر به جمع بندی امروز رسیدیم.

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی گفت: با رویکرد جدید جشنواره آثار نمایشی خیابانی رضوی مکان‌های جدیدی را تجربه کردند که ظرف مدت یک ماه از یکم تا سی اردیبهشت ماه در دوازده استان کشور مکان‌هایی همچون معابر شهری، بازار، مکان‌های تاریخی و گردشگری، مدارس در تمام مقاطع، دانشگاه‌ها، مراکز دینی همچون مساجد، تکایا حسینیه‌ها، امامزادگان و سایر مکان‌های دیگری میزبان این هنر رضوی بودند.

رادمنش ارتباط گسترده نمایش‌ها با مردم را فوق‌العاده ارزیابی کرد و بیان کرد: برای بخش پایانی جشنواره آنچه بنده حقیر  از مسئولین درخواست دارم این است که جشنواره دو اثر نمایش خیابانی به عنوان برگزیدگان به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شود، چهار اثر نمایشی تنظیمی که از تئاتر دفاع مقدس کوچ و همین طور رضوی هستند، می‌توانند تعامل شوند و تعدادی از آثار که قابلیت اجرا در مدارس را دارد، درخواست است که حمایت بیشتری از آنها برای اجرای عموم صورت بگیرد.

وی ادامه داد: همچنین دو نمایش نیز قابلیت این را دارند که به جشنواره کودک و نوجوان معرفی شوند که امیدواریم محقق شود.

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی تصریح کرد: یک ضعف در چشم انداز نظرات شورای سیاست گذاری برای نقش هنرهای نمایشی، وجود دارد که اگر این ضعف برطرف شود می‌تواند در کل ایران فراگیر شود و آن ضعف محتواست که نیازمند آن است که بنیاد بین‌المللی فرهنگی امام رضا(ع) با مرکز هنرهای نمایشی برای تولید تئاترهای دینی و رضوی به طور کامل کارگاه‌های ویژه ایجاد بکند.

رادمنش گفت: اینکه چگونه می‌شود یک اثر دینی را به یک اثر هنری تبدیل کرد باعث شده که جشنواره‌های مختلفی در گذشته تحت این عنوان برگزار شود. اما اگر به بحث تولید محتوا در این حوزه توجه نشود و این چشم‌انداز مدنظر قرار نگیرد، ممکن است بعد از مدتی به رکود که امیدوارم این اتفاق برای ما نیفتد.

وی بیان کرد: یک اثر نمایشی در این جشنواره قابلیت پس بین‌المللی شدن را دارد که می‌شود به کشورهای مختلف با تمهیداتی آن را معرفی و به اجرا رساند.

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی همچنین به واژه خیابانی برای این نوع تئاتر نیز ایراد گرفت و گفت:  خدمت مدیران هنرهای نمایشی باید عرض کنم واژه خیابانی زیبنده تئاتر ایران نیست. لذا باید با تعامل دانشگاه و مدیران با تجربه این واژه تغییر یابد.

رادمنش گفت: دو تئاتر میدانی و محیطی ایران به خصوص تعزیه و نمایش‌های میدانی دینی ایران به طور خاص در دنیا به لحاظ تماشا و شیوه‌های اجرایی چهل سال نوین و پیشرو بوده و است.

پایان جشنواره هنرهای نمایشی رضوی با معرفی برگزیدگان 

در ادامه فرهاد قائمیان، مدیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، گفت: جشنواره هنرهای نمایشی با توجه به دبیرانی که داشتند فضای تخصصی و صمیمی را در این چند ماه ایجاد کردند تا این جشنواره به اینجا برسد.

وی گفت: رویکرد این جشنواره با توجه به شورای سیاستگذاری و تلاش دبیران ترویج آن بدون رقابت بین مردم بود و لذا اجرای مردمی نمایش‌ها از افتخارات این جشنواره بود.

قائمیان بیان کرد: افتخار دیگر من این است که در کنار هنرمندانی هستم که تلاش کردند تا در استان‌های خود با اجرای هنرهای نمایشی در راستای ترویج فرهنگ رضوی گام برداشتند و امید است در دوره بیست دوم هم شاهد هنرنمایی هنرمندان در عرصه‌های نمایشی باشیم.

گفتنی است در این مراسم که با حضور جمعی از هنرمندان و بازیگران پیشکسوت برگزار شد از کتاب تاریخچه جشنواره تئاتر رضوی رونمایی شد.

تجلیل از سیاوش طهمورث و اهدای تندیس ارادت و لوح تقدیر به این هنرمند پیشکسوت از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

در پایان مراسم از برگزیدگان جشنواره هنرهای نمایشی بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی رضوی تجلیل شد.