در نشست مجازی
ضرورت‌های ظهور منجی تبیین شد

حجت‌الاسلام محمدرضا خدایی، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام محمدرضا خدایی، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان در نشست مجازی با موضوع «ضرورت‌های ظهور» که امروز، 8 خردادماه با مشارکت بنیاد فرهنگی امام مهدی‌موعود(عج) و دانشگاه لرستان ویژه دانشجویان برگزار شد، گفت: خداوند متعال چون حکیم و بی‎نهایت است و همه خوبی‎ها را دارد کار بیهوده انجام نمی‎دهد.

وی با بیان اینکه خداوند متعال دنیا را برای هدفی درست کرده و قطعاً به این هدف خواهد رسید، افزود: در آیه پنجم سوره قصص با این مضمون «وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ؛ و خواستيم بر كسانى كه در آن سرزمين فرو دست‏ شده بودند منت نهيم و آنان را پيشوايان [مردم] گردانيم و ايشان را وارث [زمين] كنيم» به این موضوع اشاره شده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اولین شرط برای آینده‌پژوهی و فرجام‌پژوهی این است که آغازپژوهی داشته باشیم، ادامه داد: اگر بدانیم دستگاه عملکرد خداوند متعال چگونه است پذیرش اینکه عاقبت و فرجام زمین باید یک عاقبت مشخص باشد، برایمان آسان‌تر خواهد بود.

وی در تشریح دلایل و ضرورت‌های ظهور منجی، به حرکت سینوسی(غیرممتد) در تاریخ بشریت اشاره و اظهار کرد: سه حرکت‌ سینوسی در تاریخ اتفاق افتاده است که باید به حرکت کسینوسی(ممتد) برسد که از جمله این حرکت‌ها می‎توان به حرکت‌ در حکومت‌های توحیدی و طاغوتی اشاره کرد به این معنا که زمانی دنیا به دست حکومت‌های توحیدی و زمانی به دست حکومت‌های طاغوتی افتاده است.

خدایی با بیان اینکه حرکت‌های توحیدی و طاغوتی در دنیا پیام‌هایی دارد، اظهار کرد: اولین پیام این است که تاریخ در یک جایی دنبال یک فرجام و خط ممتد و یک وضعیت ثابت و پایدار است و دومین پیام این است که هرگز بر انسان‌ها جبر غالب نیست آنها مختار هستند و می‎توانند حکومت‌های خوب و یا حکومت‌های بد را برگزینند.

این کارشناس مذهبی به حرکت سینوسی اخلاق در تاریخ اشاره کرد و افزود: تاریخ در برهه‌های مختلف از نظر اخلاق فراز و فرود داشته است، زمانی توسط پیامبران و اولیای الهی اخلاق توحیدی بر جهان غالب بوده و در روزگارانی به‌ویژه در زمان قوم لوط، ثمود و عاد اخلاق غیرتوحیدی بر جهان مسلط شده و اخلاق بشریت دچار انحراف شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان به برخی از ویژگی‎های قوم لوط که امروزه نیز متأسفانه در برخی جوامع غربی قابل مشاهده است اشاره کرد و گفت: حرکت سینوسی معرفت و شناخت نیز از دیگر ضروریات در بحث ظهور منجی است کمااینکه تفکر حس‌گرایی اینکه تا چیزی را به چشم نبینی آن را باور نکنی امروز نیز در برخی از افراد قابل مشاهده است و بیانگر این موضوع است که در آینده مشکلات معرفتی در انتظار بشریت است.

این مدرس حوزه علمیه قرائت‌های متکثر از دین را یک معضل پیش‌روی بشریت دانست و افزود: اگر به حرکت‌های تاریخ دقت نکنیم ضرورت ظهور منجی آخرالزمان را احساس نخواهیم کرد این در حالی است که 300 آیه در قرآن کریم به ظهور و یا یکی از مصادیق ظهور و امام زمان(عج) اشاره دارد و بیش از 302 روایت از ائمه معصوم در رابطه با ظهور امام زمان(عج) در دست است.

خدایی با بیان اینکه تفاوتی که بین اهل سنت و شیعه درباره ظهور منجی وجود دارد به این برمی‎گردد که اهل سنت معتقد هستند امام زمان(عج) هنوز به دنیا نیامده و بعداً متولد می‎شود و قیام می‌‎کند اما شیعیان معتقد هستند امام زمان(عج) متولد شده است، گفت: در روایتی از پیامبراکرم(ص) که در کتاب «صحیح بخاری» که متعلق به اهل سنت است نیز به آن اشاره شده، آمده است: «اگر از عمر دنيا فقط يک روز باقى مانده باشد، خداوند مردى از خاندان مرا بر مى‌انگيزد كه دنيا را پُر از داد مى‌كند، همچنان كه از ستم پُر شده است.»

این کارشناس مذهبی در پایان اظهار کرد: با توجه به این پنج دلیل که برشمردیم و وعده‌های مکرری که درباره ظهور منجی در آیات و روایات ذکر شده بشریت باید خود را برای ظهور یک منجی که بتواند بشریت را از این وضعیت اسفبار نجات دهد، آماده کند.

مهناز عالی‌نژادیان