رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مهمترین آفت حوزه انقلابی پیدایش روحیه یأس و ناامیدی است و دوم شتابزدگی و یکی از اشکالات کارهای ما عمل شتابزده است که اطراف جریان را بررسی نمیکنیم و سوم عدم تولید علم، اندیشه و دانش است.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی،
آیتالله سید هاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، امروز اول مرداد ماه در مراسم افتتاحیه اولین مرحله طرح جهادگران تبیین که در محل سالن همایش هتل امامت برگزار شد اظهار کرد: باید بررسی شود که حوزه انقلابی چه الزامات و بایستههایی دارد، جهاد تبیین لازم نیست درمورد مسائل برون حوزوی باشد، بلکه میتواند در مورد مسائل درون حوزه باشد.
وی در رابطه با پیشینه حوزه اظهار کرد: راجعبه پیشینه حوزه بر این باوریم که حوزه شیعه در طول تاریخ
حوزه انقلابی و همیشه درگیر با جبهه مقابل بوده، برای حفظ هویت، تمامیت، حریم و حدود دین، همیشه انقلابی بوده است، بنابراین در این درگیری و مبارزه حوزه انقلابی در طول تاریخ سعی کرده جامعه دیندار و مؤمنان را هدایت کند، به پیش ببرد و محور هم فقهای شیعه بودهاند. محوریت فقهای شیعه این ویژگی را دارد که حلقه اتصال جامعه و معصومین و از سمت دیگر حلقه اتصال بین امام و اداره جامعه بودند، از یک سو مرتبط با امام معصوم و از سوی دیگر با آحاد جامعه در ارتباط بودند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه سه کار مهم را
فقهای شیعه انجام میدهند، افزود: ابتدا باید مراقب باشند جامعه دینی با جامعه کفار آمیخته نشود، بهگونهای که جامعه کفار همانطور که آیه نفی سبیل داریم، سبیل بر مؤمنین پیدا نکنند، مرزبندی به این صورت که بین جامعه دینی با جامعه کفار مرز ایجاد شود، امروز مرزها شکسته شده و رگههایی از اختلاط جامعه کفار و مؤمنین را میبینیم. باید مراقبت باشیم جامعه دینی در مقابل جامعه کفر استحاله نشود، جامعه دینی به عنوان جامعه دارای فرهنگ، مکتب روشن، مکتب فکری، کلامی، اخلاقی و عرفانی است و این جامعه وجه ممیز با جامعه کفر است.
وی گفت: در بعد مسائل سیاسی فقهای ما سعی کردند مرزبندی را حفظ کنند و به عنوان جامعه سیاسی تلاش کردند در جبهه دشمن استحاله نشود، کار دومی که فقهای شیعه انجام میدادند، درگیری مستمر با جبههای که درصدد تغییر فرهنگ بوده است، بوده و لازم بود همیشه در خط مقدم باشند و گاهی مجتهد ما لباس سربازی بپوشد تا نه تنها مرزبانی کنیم بلکه در مقابل تحدی بایستیم و مقابله کنیم.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: سومین کار حوزه انقلابی، نگه داشتن همیشه شیعه در صحنه بوده که دچار آسایش بیجا و احتمال اینکه خبری نیست، نشوند. فقها در عرصه مرزبانی این کار را انجام میدادند تا جامعه مؤمن را به صحنه بیاورند و به تعبیر روشنتر، مردم را آمادهباش قرار میدادند که اگر دشمن بخواهد رخنهای کند تمام نیروهای ما به صف ایستاده و آماده باشند.
حسینی بوشهری با بیان اینکه شکل مبارزه در عصر امروز تغییر یافته است، گفت: در عصر حاضر و در فضای امروز، شکل مبارزه فرق کرده است؛ در گذشته صحبتی از فضای مجازی نبوده است که از طریق تلفن تمام پیامهای دشمن را دریافت کنند، اکنون عرصه مبارزه خیلی پیشرفتهتر از گذشته شده است و در عصری که ما زندگی میکنیم، مسئولیت خیلی سترگتر است، گرچه به همان تناسب که امکانات دشمن بیشتر شده، امکانات ما نسبت به گذشته افزایش یافته و قابل مقایسه نیست.
وی اظهار کرد: ما ولایت فقیه را اینطور تفسیر میکردیم که ولایت امام، ولایت مطلقه است، اما ولایت مطلقه امام، ولایت مطلقه جهانی است. دشمن امروز درصدد این است که جامعه جهانی را منحصر به یک مکتب مادی کند و همه باید یک مکتب و محور را پیروی کنند که بزرگترین مانع آن نظام مقدس جمهوری اسلامی است که برخواسته از حوزه انقلابی است، حوزه خاستگاه نظام است و نظام مطرحکننده حوزه در عرصه جهانی است.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: انقلاب ۴۵ ساله ما درصدد است هویت دنیای اسلام را در مقابل غرب احیا کند، غبار و خاکستر را کنار میزنیم و چهره دنیای اسلام به دنیای بشریت را نشان میدهیم. حضرت امام و مقام معظم رهبری یک پروسه را تبیین کردند، در پروسه امام مرحله اول ایجاد یک دولت اسلامی، سپس ایجاد بیداری و در نهایت احیای معنویت در دنیای اسلام و بیداری در جهان بوده که به تعبیر امام، مقدمه ظهور است. در دیدگاه امام، ولایتِ فقیه مطلق و موضوع ولایت مطلقه فقیه هم جامعه جهانی است، در منشور روحانیت آمده که کفار استراتژی حاکم بر جهان را معین میکنند، در حالیکه مأموریت فقیه این است که راهبری جهان را بر عهده گیرد.
حسینی بوشهری گفت: تقابل بین فقیه حاکم و دنیای مادی است. رهبر انقلاب میگوید این اقدام ۵ مرحله دارد، ابتدا پیروزی انقلاب اسلامی بود که انجام شد، دوم؛ نظام اسلامی، سوم؛ دولت اسلامی، چهارم؛ جامعه اسلامی و پنجم؛ تمدن اسلامی است و اگر توانستیم تمدن اسلامی را احیا کنیم، فضای تمدن اسلامی بر دنیای معاصر نفوذ میکند و غلبه فرهنگی علیرغم میل دشمن به نفع جامعه دینداران تحقق پیدا خواهد کرد.
وی با بیان آسیبهای موجود اظهار کرد: یکی از آسیبهای ما ناامید شدن در وسط میدان است. یک متفکر غربی میگوید فرهنگ اسلام قادر است در جهاز هاضمه خود تمام فرهنگها را حذف کند. انقلابی بودن در حوزه به این معنا است که میدان درگیری را درک و احساس کنیم، مبارز میطلبم برای این میدان و این معنایش آن است که رودررویی در جهان ایجاد شده است. تا دیروز جهان یک قطب مارکسیست و کمونیست و قطب دیگر دنیای سرمایهداری بود و اکنون جهان دو قطب با یک قطب اسلام و قطب دیگر جهان غرب است.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: باید طرحی نو براندازیم و خودمان را ارزیابی کنیم که ما با این جبهه که به وسعت جهان غرب است، چه کاری باید انجام دهیم. معلوم است ما انتظاری که جامعه از ما داشته است را برآورده نکردهایم، لازم است در فقه دینی متناسب با مقیاس تمدنسازی که متصل به ظهور میشود از اکنون برنامهریزی کنیم، باید غرب را در فرهنگ و تمدن اسلامی استحاله کنیم و ما اگر درست برنامهریزی کنیم سزاوارتریم چون باورهای ما با فطرت ما عجین است و مأموریت حوزه حول این محور قرار میگیرد.
حسینی بوشهری افزود: در عرصه فرهنگی، برای اینکه فرهنگ غرب استحاله شود، باید متناسب آن تسلیحات سختافزار و نرمافزار در عرصه فرهنگی محیا کنیم، باید این فضا را درک و بر اساس آن حرکت کنیم.
حوزه انقلابی دارای روحیه کار جمعی است
وی با بیان ویژگیهای حوزه انقلاب گفت: حوزه انقلابی، عالمی را پرورش میدهد که برخوردار از فضل علمی و اخلاقی است، حوزهای است که عالم با تقوا، بصیر و روشنبین پرورش میدهد. حوزه اهل فکر و اندیشه، مسئولیتپذیر و زمانشناس و برخوردار از روحیه جذب لازم در جهت مصالح انقلاب به حقوق در مواجهه با نسل جوان است. حوزه انقلابی خود محور نیست، دارای روحیه کار جمعی است و بهجای اینکه یکدیگر را زیر سؤال ببریم، مدیران و اساتید باید دورهم بنشینیم و چارهاندیشی کنیم. حوزه انقلابی حوزهای صبور و شکیبا است.
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: شهید مطهری در مقابل شبههاندازان میگوید بگذارید شبهه بپراکند، اما روزی نگران میشویم که نتوانیم در مقابل شبههها پاسخی بگوییم.
وی با بیان آسیبهای موجود گفت: برخی آسیبها ممکن است ماهیت فکری داشته باشد و برخی در حوزه عمل است، برخی آسیبها سبب تضعیف اهداف و آرمانها میشود و برخی مبانی اعتقادی و فکری را تخریب میکند. مهمترین آفت حوزه انقلابی پیدایش روحیه یأس و ناامیدی است و دوم شتابزدگی و یکی از اشکالات کارهای ما عمل شتابزده است که اطراف جریان را بررسی نمیکنیم و سوم عدم تولید علم، اندیشه و دانش است، تولید علمی که مورد نظر مقام معظم رهبری است باید بیش از این اتفاق افتد و نقشه جامع برای کارهای انقلابی باید داشته باشیم.