حجت‌الاسلام محمدباقر پورامینی:
الهیات تعزیت درباره عاشورا اعلام موضع در برابر دشمنان خدا است

الهیات تعزیت درباره عاشورا اعلام موضع در برابر دشمنان خدا است

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر پورامینی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، هشتم مرداد ماه در نشست علمی «الهیات تعزیت» که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه الهیات تعزیت به عنوان یکی از انواع الهیات معاصر مطرح است، گفت: این الهیات تلاش می‌کند بعضاً ناهمسو با الهیات سنتی و در نقطه مقابل آن برای رفع چالش‌های زندگی و ارائه یک تصویر جدید و دگرگون از ایمان و خداوند قرار بگیرد. حوزه‌های مطالعاتی متعددی هم در این باره مطرح است که از آن جمله می‌توان به الهیات رنج، پویشی، فمنیستی، رهایی‌بخش و ... اشاره کرد.

وی افزود: خاستگاه این نوع الهیات‌ها هم از غرب شروع شده است و تقابل بین الهیات پروتستان و کاتولیک تلقی می‌شد؛ در مواجهه با این رویکرد جدید از مباحث الهیاتی باید یک فهم انتقادی داشته باشیم زیرا دستگاه و متن معرفتی آن متفاوت است.

پورامینی بیان کرد: نگاه جدید دیگری هم در این عرصه وجود دارد یعنی ما در کنار این الهیات معاصر در بستر و خاستگاه کلام سنتی بر الهیات مضاف به معنای اخص آن یعنی رویکرد کلام اجتماعی و عملی تمرکز کنیم. 

پورامینی اضافه کرد: گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با این نگاه جلسات متعددی را درباره الهیات مقاومت، کلام اجتماعی و کاربردی برگزار کرده و الهیات تعزیت هم در این راستا در حال برگزاری است. 

وی افزود: تعریفی که در مورد الهیات تعزیت داریم، این است که الهیات به معنای خداپژوهی است که از دو بخش عملی و نظری برخوردار است یعنی صرفاً مباحث و حقایق ایمانی صرف بررسی نمی‌شود و مباحث ارزشی و عملی را در برمی‌گیرد، گرچه قدما و متکلمین سنتی از واژه الهیات استفاده کرده‌اند؛ از جمله تفتازانی و فخررازی و آیت‌الله العظمی سبحانی از این واژه استفاده کرده‌اند و به مجموعه معارف کلامی از ابتدا تا انتها می‌گویند. 

پورامینی با بیان اینکه تعزیت هم دو معنا دارد، گفت: یک معنا تسلیت و دیگری سوگواری و نوحه و عزاداری و گریه است؛ بنابراین الهیات تعزیت باید مترادف با لاتین آن اینطور معنا شود که نوحه، عزاداری و گریه چه رابطه‌ای می‌تواند با خداوند داشته باشد البته جریان سکولار تعزیت را بدون ارجاع به خدا معنا می‌کنند ولی هدف ما این نیست و  تعزیت را در رابطه با خدا معنا می‌کنیم. یعنی کاوشی خداشناسانه در مسئله عزاداری و سوگواری است لذا تمرکز بر ویژگی‌های سوگوارانه خداوند است از این رو پرسش‌های متعددی در این حیطه قابل طرح است. 

وی در مورد حکمت، فلسفه و چرایی تعزیت و سوگواری برای امام حسین(ع)، بیان کرد: تعزیت راهی برای محبت به صاحب مصیبت است که مضامین روایی متعددی درباره آن وجود دارد؛ قدردانی از تلاش و مجاهدت و رنج آن حضرت برای دین هم از دیگر دلایل و فلسفه‌های عزا است؛ از جمله این تعبیر در برخی دعاها وجود دارد که جاهدت فی الله حق جهاده.

تعزیت اعلام موضع در برابر باطل است

پورامینی اظهار کرد: اگر جنبه فردی را در تعزیت در نظر بگیریم، از منظر روایات ما محبوب‌ترین چشمان چشم گریان برای امام حسین(ع) است و یا براساس برخی روایات، گریه باعث خاموشی آتش قهر خداوند می‌شود. همچنین یکی از علل تعزیت، اعلام موضع است، تعزیت یک حرکت است و نه سکون؛ نقطه ثقل آن هم اجتماعی است.

استاد حوزه علمیه گفت: در سخنان حضرت زهرا(س) داریم که بقای دین به حج است و در فرمایش برخی بزرگان وجود دارد که بقای مذهب هم به تداوم مجالس سوگواری برای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است که روایات هم آن را تأیید می‌کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه وقتی تعزیت را هویت‌بخش دینی و دنیوی بدانیم با لحاظ بعد اجتماعی می‌تواند باعث اعلام موضع انسان در قالب تولی و تبری یا نوعی مناسک برای اعلام مواضع سیاسی و اجتماعی باشد، تصریح کرد: یعنی ما اهل قهر و دشمنی با یزید و یزیدیان در هر دوره هستیم و محب و دوستدار ائمه(ع) و دوستداران آنان؛ انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم.

پورامینی با تأکید بر اینکه الهیات عاشورا یعنی اینکه مانیفست فکری معرفتی یک عزادار این است که اگر من هم در کربلا بودم با جبهه حق همراه و با جبهه دشمن در دشمنی بودم، به برخی امور نامتعارف در برخی عزاداری‌ها اشاره و اضافه کرد: کارهای غیرمتعارف و غیرعرف در عزاداری مورد پذیرش و وفاق بزرگان نیست و غیر از این‌ها عزاداری پسندیده و لازم است و اگر این افزوده‌های نامتعارف حذف شود، بزرگان بر مشروعیت و اهتمام به آن مصر هستند.