محمدرضا احمدی، دبیر دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با ایکنا درباره تأثیر اقدامات و فعالیتهای علمی و فناورانه جهاددانشگاهی در تزریق «روحیه خودباوری» و «ما میتوانیم»، گفت: جهاددانشگاهی یکی از نهادهای مقدسی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در بحبوحه جنگ، هنگامی که از کمترین امکانات بیبهره بودیم، به فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی تشکیل شد.
نماینده مردم رشت در مجلس اظهار کرد: این دستور بنا بر این اعتقاد بود که ما میتوانیم از ظرفیت جوانان، استعدادها و نخبگان کشور به نحوی استفاده کنیم که شاهد اقدامات و کارهای بزرگ براساس علم روز و نوین باشیم و همین گونه نیز شد که اینکه با عملکرد مثمرثمر جهاددانشگاهی شاهد رخدادها و اتفاقات خوبی در حوزههای گوناگون و متعدد بوده و هستیم.
وی به فعالیتهای گسترده جهاددانشگاهی در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: بعضا در برخی از موارد در کشور مشکلاتی وجود داشت و مستاصل بودیم و دیگر کشورها نیز به ما کمک نمیکردند اما با اعتماد به جوانها، متخصصان و نخبگان کشور در جهاددانشگاهی بودند که در بحثهای مختلف چون فنی و مهندسی؛ پلسازی و عمران، کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی، پزشکی، علوم انسانی، اجتماعی و حتی هنر کارهای بزرگ و علمی انجام دادند.
احمدی با تاکید بر اینکه بسیاری از پروژهها که دولت و دستگاههای اجرایی از توان اجرای آن فارغ هستند به جهاددانشگاهی واگذار شد و این نهاد انقلابی با مهارت، توان فنی و علمی بالا و براساس کار کارشناسی دقیق از عهده این ماموریت برآمد، گفت: بنابراین با توجه به دستاوردهای متعدد و مختلف پژوهشی، علمی و فناورانه جهاددانشگاهی در موضوعات مختلف میتوان گفت جهاددانشگاهی امروز یکی از بازوان قدرتمند جمهوری اسلامی در موضوعات متنوع از جمله در حوزه علم و فناوری است به طوری که نیاز کشور را به خارج در بسیاری از مسائل کم کرده است.
وی با اشاره به دو مفهوم مهم «ما میتوانیم» و «اتکا به توان داخلی»، تصریح کرد: اعتقاد و باور به این دو مفهوم یعنی میتوانیم با اعتنا و اعتماد به اندیشه و فکر جوانان، بسیاری از پروژههای کشور را پیش ببریم چنانکه در بحث کرونا، جهاددانشگاهی کارهای بزرگی را انجام داده و همچنان فعالیت خود را قدرتمند ادامه داده است.
دبیر دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره نقش قوه مقننه در شناساندن ظرفیتهای جهاددانشگاهی به سایر دستگاهها و نهادها، اظهار کرد: جهاددانشگاهی در عرصههای مختلف اقتصاد دانشبنیان و اقتصاد مقاومتی همیشه فعال بوده و ما در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دوستان جهاددانشگاهی جلسات بسیاری داشتیم و با اقدامات و دستاوردهای این نهاد آشنا هستیم. جهاددانشگاهی بیشتر پروژهمحور فعالیت میکند و حتی در برخی از زمینهها چون اقتصاد، بهداشت، عمران و سایر موارد، اقدام به انجام پروژهها و سپس تولید و عرضه تجهیزات میکند.
احمدی با بیان اینکه در مجلس یازدهم در بحث تقنینی و برخی از قانونها و دستورالعملها و قانونمند کردن برخی از فعالیتهای جهاددانشگاهی اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: البته برخی از پروژهها با درآمد حاصله تناسب ندارد که انشاءالله با پیگیریهای مجلس دوازدهم بتوانیم این کمبودها و کاستیها را برطرف کنیم.
نماینده مردم رشت در مجلس در پایان با تأکید بر ضرورت معرفی جهاددانشگاهی به دستگاهها و نهادها گفت: یکی از راهها برای شناساندن بهتر ظرفیتهای جهاددانشگاهی به سایرین این است که جهادانشگاهی خود را با عملکرد و پروژههایی که میگیرد بیش از پیش معرفی کند تا هم خواهان بیشتری داشته باشد و هم دستگاههای دیگر به سمت بهرهمندی بیشتر از ظرفیت و توانمندی جهاددانشگاهی حرکت کنند.
گفتوگو از سمیرا انصاری