به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان قزوین، فاطمه محمدبیگی، مدیرکل نهاد کتابخانههای عمومی استان قزوین، در نشست با حجتالاسلام والمسلمین تقوی، مدیر ستاد هماهنگی کانونهای مساجد استان، گفت: مسجد فضای خوبی است تا در آن کتابخانه راهاندازی شود و مساجدی داریم که کتابخانه در آن واقع شده و مردم استقبال خوبی را دارند.
وی در ادامه اظهار کرد: از جمله این کتابخانهها، کتابخانه دبیرسیاقی در محمدیه و یا کتابخانه باقرالعلوم در روستای عصمت آباد بوئینزهرا است که در مسجد قرار دارند و بسیار پرتردد هستند، بنابراین وجود کتابخانه مسجد، هم باعث تقویت فضای مسجد و هم فضای کتابخوانی میشود.
مدیرکل نهاد کتابخانههای عمومی استان قزوین بیان کرد: با توجه به اینکه ساخت کتابخانه بسیار هزینهبر است، ایجاد کتابخانه در مساجد فرصت مغتنمی است و میشود از فضای مساجد برای این مهم بهره برد و بسیاری از مساجد ما این فضا را دارند که بشود در آنها کتابخانه ایجاد کرد.
وی تصریح کرد: ما در استان قزوین ۴۱ کتابخانه نهادی و ۱۸ کتابخانه مشارکتی داریم که با ایجاد کتابخانه نهادی در مساجد میتوانیم تأمین نیرو و تجهیزات برای آنها داشته و این کتابخانهها، دسترسی به پایگاههای علمی بینالمللی داشته باشند.
محمدبیگی اظهار کرد: ظرفیت مساجد بسیار ارزشمند است و میتوان از این ظرفیت برای ایجاد فضای کتابخانه بهره برد تا کتابخانه در کنار مسجد به مردم خدمترسانی داشته باشد و دسترسی مردم به کتاب تسهیل شده و در نتیجه سرانه مطالعه هم افزایش یابد.
در ادامه این جلسه حجتالاسلام والمسلمین سید رئوف تقوی اظهار کرد: کانونهای فرهنگی هنری در دل مساجد فعالیت دارند و برخی از این کانونهای دارای کتابخانه هستند، در واقع کانونهای فرهنگی هنری مساجد در سطح استان ۱۵۹ کتابخانه دارند که از این تعداد ۱۰۵ کتابخانه باز و ۵۴ کتابخانه مخزندار است.
وی تصریح کرد: ترویج کتاب و کتابخوانی امری مهم است و برای این منظور میتوان از ظرفیت مساجد استفاده کرد و برای احیای هرچه بیشتر کتابخانههای مساجد میتوانیم کار را از مسجد مولاوردیخانی و مسجد جامع قزوین شروع کنیم و برای این منظور جلساتی با مسئولان مربوطه برگزار شود.
مدیر ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان قزوین در پایان اظهار کرد: در بحث کتاب و احیای کتابخانههای مساجد، اگر مناطق محروم هم مورد توجه ویژه قرار گیرد اثرات خوبی را به دنبال دارد.