در حوزه رسانه آستان قدس شبکه‌سازی درستی راه‌اندازی شود

محمدحسین استادآقا، مدیرعامل بنیاد کرامت رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدحسین استادآقا، مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی، امروز 30 آبان ماه در مراسم برگزاری آیین اختتامیه نخستین جشنواره رسانه‌ای «خدمت رضوی» که  در مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در گذشته در آستان قدس رضوی جریان خدمات صرفاً جریان‌های پنج‌گانه‌ای بود که در خدمت آستان تعریف شده بود که با ایده شهید ابراهیم رئیسی توسعه مفهوم خدمت، خادم و مخدوم به صورت خادم‌یاری شکل گرفت، اما قرار بر این نبود که بحث خادم‌یاری موضوع ششمی شود که دارای همان مطالبات باشد، بلکه توسعه خادم و مخدوم به این صورت است که هرکس با عشق و محبت به امام رضا(ع) بر هر نقطه‌ای از عالم به مردم خدمتی کند و موجب عمق معرفتی مردم شود از خادمین حرم مطهر رضوی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اگر شخصی در شبکه خادم‌یاری دارای کد نباشد و حتی ثبت‌نام نکرده باشد، اما به موجب ارادتمندی خود به امام رضا(ع) کاری انجام داده باشد خادم امام رضا(ع) محسوب می‌شود. به طور مثال مؤسسه خیریه امام رضا(ع)، با نام امام رضا(ع) در حال انجام فعالیت است و هیچ نسبت ساختاری با شبکه خادم‌یاری ندارد،اما همین که به نام امام رضا(ع) درحال انجام فعالیت است خادم حرم مطهر رضوی شناخته می‌شود.

استاد‌آقا در خصوص اطلاع‌رسانی خدمات آستان قدس رضوی که توسط رسانه‌ها باید صورت گیرد بیان کرد: مجموعه خدمات آستان قدرس رضوی و خدمات بنیاد را کانون خبر و رسانه باید منعکس کند. ما 18 کانون تخصصی یا موضوعی و یک کانون محله‌ای داریم، اما متأسفانه اطلاع‌رسانی آن ضعیف صورت گرفته است و در این زمینه مجموعه افرادی که در ستاد بنیاد هستند باید اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دهند و همچنین رسانه‌ها و خبرنگاران نیز باید در کسب این نوع اطلاع‌رسانی‌ها تلاش کنند.

وی افزود: کانون خبر و رسانه آستان قدس رضوی خدماتش را در سامانه خادم‌یاری ثبت نمی‌کند، این موضوع به لحاظ ریا نکردن آن خوب است، اما از این لحاظ که عمومیت جامعه متوجه اینکه این شبکه که آیا در قید حیات می‌باشد یا خیر، دچار مشکل است و لازمه آن ثبت این نوع خدمات است، همانطور که رهبر انقلاب فرمودند: «بسیجی کسی است که تفکر بسیجی دارد و اقدام بسیجی نیز انجام می‌دهد».

مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی خطاب به خادم‌یارانی که در حوزه خبر و رسانه فعالیت می‌کنند بیان کرد: در حوزه خبر و رسانه آستان قدس رضوی باید در ابتدا شبکه‌سازی درستی راه‌اندازی شود، چراکه به صورت فردی نمی‌توان این نوع اخبار را پوشش داد و لازم به ذکر است ذیل این شبکه‌سازی لزومی ندارد که افراد، از خادم‌یاران اصلی و دارای کد باشند، زیرا در همه استان‌ها خبرنگارهایی وجود دارند که علاقه به خدمت‌رسانی در دستگاه امام رضا(ع) دارند، لذا هر شهرستان باید برای جذب این نوع افراد راه را باز کند.

وی گفت: همچنین این نکته بسیار قابل توجه است که در خصوص جمع‌آوری و نزورات و مشارکات از خیرین، تولیت آستان قدس رضوی بیان کردند: به سراغ متمولین و پولدارهای استان بروید و صرفاً دو خصوصیت که شامل بدنام نبودن و معلوم بودن منشأ پولی که می‌خواهند بدهند را برسی کنید و به دیگر خصوصیات آن‌ها کاری نداشته باشید.

در ادامه محسن هوشمند، رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، اظهار کرد: جریان خادم‌یاری رسانه‌ای یکی از اتفاقات مبارکی بود که در آستان قدس رضوی شکل گرفت. خدمت در بارگاه امام رضا(ع) دارای سابقه بسیار طولانی و با معنویتی که از وجود امام رضا(ع) برگرفته آمیخته شده است، یعنی خادمی که خدمت می‌کند و همچنین مخدومی که خدمت را دریافت می‌کند همگی از خان کرامت حضرت رضا(ع) بهره‌مند می‌شوند، همچنین شاهد بسیاری از افراد نیز در تاریخ هستیم که توفیق خدمت‌گزاری در این بارگاه منور را داشته‌اند.

وی گفت: شکل‌گیری جریان خادم‌یاری توسعه‌ای در امر خدمت ایجاد کرد و باعث شد فرصتی فراهم شود که هر شخصی در هر نقطه‌ای بتواند به خادمین امام رضا(ع) بپیوندد. در کنار آن نیز شکل‌گیری پویش و جریان اجتماعی «همه خادم‌الرضایی» به عنوان بستری جدید شکل گرفت و توسعه پیدا کرد. یکی از محصولات جریان خادم‌یاری موضوعی تحت عنوان خادم‌یاری رسانه بود که ما امروز شاهد آن هستیم و بیش از 3000 نفر در سراسر کشور با نام و شناسه به عنوان خادم‌یاران رسانه‌ای امام رضا(ع)  سامان‌دهی شده‌اند که بخش قابل توجهی از تولیدات رسانه‌ای را می‌توان از طریق مرکز ارتباطات رسانه آستان قدس رضوی و سایر بسترهای ارتباطی ملاحظه کرد.

هوشمند افزود: این جشنواره باید نقطه آغاز یا عطفی در فرایند عملیات خادم‌یاران رسانه امام رضا(ع) باشد و با تمام اقداماتی که در مرکز و بنیاد کرامت رضوی انجام شده است قائل به این هستیم که شاید به جهت کم‌کاری‌های ما حتی هنوز ظرفیت اندک خادم‌یاری رسانه به کار گرفته نشده است و حتما تعداد کسانی که به عنوان خادم‌یار رسانه‌ای امام رضا(ع) نام‌گذاری شده‌اند و افراد دیگری که علاقه‌مند هستند که به این جمع اضافه شود این نوید را به ما می‌دهد که زمینه، ظرفیت و فرصت این اتفاق را رقم بزنیم.

وی در خصوص انتظاراتی که از خادم‌یاران رسانه‌ای می‌رود گفت: ما 3 انتظار از خادم‌یاران رسانه‌ای داریم، اولین آن پوشش خدمات گسترده‌ای است که در جریان خادم‌یاری در خود کشور در حال اتفاق است و خوشبختانه امروز خدمات بسیار گسترده‌ای را کانون‌های خدمت رضوی در استان‌های مختلف به صورت روزانه و به اقتضای شرایط هر روز ارائه می‌دهند.

رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی ادامه داد: جریان پویای خادم‌یاری که به نام مبارک امام رضا(ع) است و به صورت مستمر و دائم خدمات را ارائه می‌دهد و اولین اقدام خادم‌یاران رسانه‌ای در این خصوص آن است که خدمات را انعکاس دهد و به ترویج فرهنگ خدمت‌رسانی کمک کند، در کنار این موضوع حتماً باید معارف جود امام رضا(ع) در قالب‌های مختلف رسانه‌ای و به صورت هنرمندانه با استفاده از تکنیک‌های جدید بست و نشر پیدا کند.

وی گفت: شبکه انتشار و توزیع محتوای رضوی نیز به برکت وجود این خادم‌یاران می‌تواند در تمام کشور گسترش پیدا کند تا بتوانیم از این ظرفیت برای انتشار معارف وجود امام رضا(ع) استفاده کنیم.