رنگ صوت قاری بر فنون تنغیمی تلاوت مقدم است

رنگ صوت قاری بر فنون تنغیمی تلاوت مقدم استبه گزارش ایکنا، مهدی دغاغله و حسن مختاری در بخشی از سومین روز نوزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان قرآن کریم  به ارائه مقاله‌ای با عنوان «بررسی مصداقی قرائت‌های تأثیرگذار با رویکرد برخورداری از مؤلفه‌های تبلیغی» پرداخت و در فضای کارگاهی با آوردن نمونه‌هایی از قرائت قاریان بزرگ جهان اسلام به توضیح پیرامون آن پرداختند.

دغاغله، به بررسی مصداقی این موضوع از حیث لحن و تنغیم پرداخت و گفت: هر چند که قاری در بیان آیات قرآن از نغمات در دستگاه‌های گوناگون استفاده می‌کند، اما بسته به اشراف و تسلطی که نسبت به زبان عربی دارد، با فراز و فرودهای خود شکل آوایی ادای واژگان را رعایت کرده به شکلی که اگر مثلاً جمله خبری است، شکل خبری به خود پیدا می‌کند و اگر پرسشی باشد، شکل استفهامی پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: قاری با توجه به فضای تلاوت و نوع نگرش مستمع، در استخدام لحن واژگانی خود نهایت دقت را به خرج می‌دهد که این امر ناشی از هوشمندی اوست و با تأکیدی که بر روی برخی از واژگان دارد بر اهمیت موضوع مطرح شده در آن تأکید می‌کند.

حسن مختاری نیز ذیل این موضوع به بررسی مصداقی آن از حیث صوت و فرازها و فرودهای آن پرداخت و گفت: یکی از ابزارهای تبلیغ دین تلاوت قرآن است و قاری به عنوان مبلغ آیات الهی باید در قلب خود نسبت به خدای متعال، خشیت، خشوع و خضوع و همچنین اخلاص و شفقت نسبت به مردم داشته باشد.

وی ادامه داد: ابزار به کار رفته در تلاوت قرآن کریم صوت است و هر چند که تلاوت قاری در دستگاه‌ها و نغمات موسیقایی تعریف می‌شود، اما آن چیزی که تعیین‌کننده است، رنگ صداست که می‌تواند ماهیت تنغیم به کار رفته از سوی قاری را تغییر دهد و مثلاً اگر ماهیت یک دستگاه تنغیمی در ادای واژگان و آیات از سوی قاری شادی و سرور است آن را به غم و حزن و اندوه بدل کند.

مختاری در پایان گفت: در بسیاری از این فرازها، قاریان با استفاده از جایگاه صحیح تولید صدا و استفاده از رنگ‌های صوتی مناسب در سرتاسر تلاوت خود حس خشوع و خضوع و در برخی از کلمات متناسب با مفهوم واژگانی و همچنین استفاده از تکنیک‌های صوتی، حس‌های دلسوزی، شفقت، ترس، حزن و تأسف و اندوه و موارد دیگری را ایجاد کنند.

حسن ختم ارائه مختاری پخش برخی از نمونه‌های منحصر به فرد تلاوت قاریان مطرح جهان اسلام در القای این حس‌ها به مخاطبان بود.