به گزارش ایکنا از استان مرکزی، احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، یکشنبه، ۳۰ دیماه در همایش شوراهای آموزش پرورش استان مرکزی اظهار کرد: نظام آموزش و پرورش و دستگاه تعلیم و تربیت بهعنوان مهمترین نهاد فرهنگی و اجتماعی بیشترین مسئولیت و رسالت تعیینکننده را در پیشبرد اهداف آموزشی و پرورشی کشور دارد. تحقق اهداف و مأموریتهای این نهاد تأثیرگذار، نقشآفرینی همهجانبه ارکان حاکمیت و اقشار مختلف مردم را میطلبد.
وی خروجی آموزش و پرورش را سرمایههای اصلی جوامع در تمام دنیا بیان کرد و گفت: نیروی انسانی، هدف توسعه، عامل تمدنسازی و جامعهسازی است و بهعنوان بزرگترین سرمایه در تمامی اسناد فرادستی بهویژه بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره شده است. پیشرفت و تعالی کشور مرهون تلاش نیروی انسانی آموزشدیده در نظام تعلیم و تربیت است.
وی با بیان اینکه دستگاه آموزش و پرورش دستگاه تولیدکننده و ایجادکننده نیروی انسانی است، افزود: دستگاههای دیگر، استفادهکننده و مصرفکننده نیروی انسانی هستند و لازم است تا برای تولید و پرورش نیروی انسانی کارآمد و توانمند به نظام آموزش و پرورش کمک کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: جلسات شوراهای آموزش و پرورش از محوریترین و کلیدیترین جلسات هر استان و هر شهرستانی است که به ریاست عالیترین مقام اجرایی استان تشکیل و با عضویت دستگاههای مختلف مصوباتی برای تربیت صحیح نیروی انسانی اتخاذ میشود، چراکه تربیت نیروی انسانی به تنهایی از عهده آموزش و پرورش برنمیآید و باید همه دستگاهها مشارکت کنند.
محمودزاده افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز وظایف هر دستگاهی برای مشارکت در آموزش و پرورش مشخص شده است تا بتوان با بهرهگیری از تمامی امکانات در راستای بهبود فرآیند آموزشی و پرورشی در حوزه سختافزاری و نرمافزاری گام برداشت. البته نباید صرفاً بر موضوعات سختافزاری و تأمین زیرساختها متمرکز شد بلکه باید به موضوعات پرورشی و تربیتی بهعنوان محور فعالیتهای نرمافزاری نیز پرداخت و اهتمام جدی داشت.
وی با تأکید بر اینکه شوراهای آموزش و پرورش مهمترین مراکز تصمیمگیری، برنامهریزی و نظارت بر فعالیتهای آموزش و پرورش و دستگاه تعلیم و تربیت هستند، تصریح کرد: استفاده از ظرفیت نخبگانی مردم، خیرین، بنگاههای اقتصادی در کنار بخش دولتی میتواند منجر به تصمیمات عملیاتی و اثرگذار در این شورا شود تا بتوان نیازهای سختافزاری و نرمافزاری را تأمین کرد و کمبودی احساس نشود، هرچند در حوزه انجام مسئولیتهای اجتماعی، آنطور که باید و شاید از طریق بنگاههای اقتصادی، مشارکت قابل قبولی صورت نمیگیرد.
محمودزاده با اشاره به تأکید دولت وفاق ملی درخصوص رویدادها و موضوعات آموزش و پرورش و برگزاری ۱۶ جلسه شورای آموزش و پرورش توسط دولت، برگزاری این تعداد جلسه را در تاریخ آموزش و پرورش بی سابقه دانست و گفت: برگزاری جلسات مستمر استانداران بهصورت هفتگی، از تأکیدات دولت چهارم است تا بتوان در سایه تصمیمگیریهای صحیح، عدالت آموزشی را حاکم و نیازها را با رویکرد آموزشی، تربیتی و پرورشی برطرف کرد.
وی بر تقویت نقش شوراهای آموزش و پرورش با بهرهگیری حداکثری از ظرفیت قانون تأکید کرد و ادامه داد: دعوت از شرکای برونسازمانی و بیان تکالیف آنان در راستای ایجاد تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش، توجه به تأمین عدالت و مسیر برابر آموزشی برای تمامی دانشآموزان موضوعات مهمی است که باید درنظر گرفته شود. در راستای عدالت آموزشی باید از همه ظرفیتهای آموزشی کشور استفاده شود و نباید اجازه داد هیچ دانشآموز و استعدادی در مناطق دوردست و حاشیه شهرها از چرخه آموزش دور بماند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه به برکت نظام اسلامی ۹۹ درصد دانشآموزان در نقاط مختلف کشور، در کلاسهای درس حضور دارند، تصریح کرد: مسیر عدالت آموزشی باید با کیفیت و قوت هرچه تمامتر برای تمامی دانشآموزان ترسیم شده و ادامه یابد.
وی در خصوص بومیسازی الگوی مفهومی نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: استقرار الگوی مدرسه تراز در این الگوی مفهومی دیده شده و قرار است ظرف یکی دو سال آینده محقق شود.
محمودزاده همچنین با تأکید بر تقویت آموزشهای مهارتمحور بیان کرد: مسیری که آموزشهای مهارتی و فنی و حرفهای ایجاد میکند باید با قوت طی شود و برای تمامی دانشآموزان با جلب مشارکت صاحبان مشاغل باید آموزشهای مهارتمحور هدفگذاری و اجرایی شود.
وی بر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی تأکید کرد و گفت: جلسات مستمر هفتگی و نشستهای تخصصی در حوزه آسیبهای اجتماعی ۳۲ استان با همین هدف برگزار میشود تا منجر به طراحی برنامههای تحولی بهمنظور ارتقای سلامت روانی و اجتماعی دانشآموزان شود. همچنین بهرهمندی از ظرفیت فناوری هوش مصنوعی نیز مورد انتظار است تا بتوان مسیر را طوری طراحی کرد که دانشآموز در تراز انقلاب اسلامی تربیت شود.