در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد
افتخارات علمی سعدی مرهون آشنایی با قرآن است

سعدیشيخ مصلح‌الدين سعدی شيرازی از بزرگترين شاعرانی است كه با نور خيره‌كننده‌اش آسمان ادب فارسی را روشن کرد و آن روشنی با چنان تلألويی همراه بود كه هنوز پس از گذشت هفت قرن تمام از تأثير آن كاسته نشده است و آثار او همچنان برقرار خواهد ماند. به‌مناسبت یکم اردیبهشت‌ماه، روز بزرگداشت سعدی شیرازی و به‌منظور بررسی ابعاد مختلف اشعار و شخصیت این شاعر برجسته، خبرنگار ایکنا از همدان با مهدی شریفیان، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان گفت‌وگویی کرده است که مشروح آن را در زیر می‌خوانیم:

ایکنا _ از دیدگاه شما چه چیزی سعدی را یکی از نام‌آوران در شعر و ادب فارسی کرده است؟

سعدی یکی از افتخارات شعر و ادب فارسی است که می‌توان از او هم به‌عنوان شاعر زبردست و هم نویسنده گران‌سنگ یاد کرد. کمتر در ادبیات هر زبانی دیده می‌شود که فرد هم شاعر و هم نویسنده چیره‌دستی باشد. چنین افرادی در ادب پارسی به تعداد انگشتان دست داریم که در هر دو حوزه بی‌نظیر باشند.

عمده‌ترین آثار سعدی در حوزه شعر تعلیمی و شعر غنایی است. به این صورت که بوستان و گلستان او ماهیت تعلیمی دارد و سعدی نکاتی را در قالب شعر و نثر به مخاطب می‌آموزد‌.

از مهم‌ترین هنر‌های سعدی این است که جامعه را آنالیز کرده و برای توسعه جامعه ایرانی ـ اسلامی آن زمان باب‌های پیشرفت را در قالب هشت باب مورد بحث و تفسیر قرار داده است. از دیگر ویژگی‌های خاص آثار سعدی آن است که در کنار نقش تعلیمی اشعار غنایی و عاشقانه بسیار زیبایی می‌سراید که این هم هنر فوق‌العاده شاعر را می‌رساند.

در اشعار تعلیمی شاعر معتقد است، جامعه برای رشد و توسعه باید حکمران عادل داشته باشد، در این اشعار خصوصیات یک حکمران خوب را مورد بررسی قرار می‌دهد و بر این باور است جامعه خوب یک جامعه وظیفه‌مند و پاسخگو است که در آن هم مردم تابع نظم هستند و هم حکمران آن پاسخگو است و مردم به آن اعتماد دارند.

سعدی معتقد است اگر مردم و حکمرانان بخواهند با هم همکاری داشته باشند باید به اخلاق حرفه‌ای خود را مجهز کنند که این اخلاق شامل صداقت، راستی و درستی است. در حقیقت از مهم‌ترین خاصیت‌های شعر سعدی آن است که نکات تعلیمی آن قابل استفاده برای تمامی دوران‌هاست و برای تمامی ادوار تاریخی جاذبه داشته است‌.

او توسعه و پیشرفت را فقط برای جامعه ایرانی و اسلامی نمی‌خواهد بلکه فراتر از آن، جهانی فکر می‌کند و بشریت را ملاک قرار می‌دهد. آنجا که می‌گوید «بنی‌آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند/ چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار» برخی تصور می‌کنند جهانی‌سازی یک اتفاق جدید است، در حالی که این یک پدیده نو نیست و در تاریخ ایران وجود داشته است.

همچنین صلح موضوع مهم دیگری است که همواره سعدی بر آن تأکید داشته و صلح را بر جنگ برتری می‌بخشیده است. سعدی همواره گوشزد می‌کند صلح می‌تواند کرامت انسانی را حفظ کند.

ایکنا - شما منشأ معرفت سعدی را در چه چیزی می‌دانید؟ 

سعدی در تمدنی به نام تمدن اسلامی رشد کرده و بالیده؛ همچنین این تمدن اسلامی ماهیت ایرانی نیز داشته است، بنابراین سعدی یک ایرانی مسلمان بوده است، او در فضایی رشد کرد که فضای تعلیم، تربیت و آموزش بود. در دوره او خواجه نظام‌الملک طوسی از وزرای وقت بود که دانشگاه نظامیه را راه‌اندازی کرد؛ این دانشگاه مانند دانشگاه‌های بین‌المللی زمان حاضر عمل می‌کرد که اساتید برجسته و استعدادهای ناب را در خود جای می‌داد، بنابراین فضا و شرایط جامعه برای رشد استعداد افرادی همچون سعدی فراهم بود. علاوه بر این همه اجداد و قبیله سعدی اهل علم و معرفت بودند و در خانواده‌ای علم‌پرور رشد کرد، از این‌رو خانواده نیز نقش محوری در رشد و پرورش سعدی داشته است.

ایکنا _ علوم دینی و قرآنی چه تأثیری در رشد و بالندگی سعدی داشت؟

بزرگ‌ترین افتخار ما ایرانی‌ها این است که وقتی مسلمانی را انتخاب کردیم در این دین تحقیق کردیم و این تنها سعدی نیست، دانشمندانی همچون ابن سینا، ملاصدرا، مولانا، حافظ و... از شعرا و دانشمندان بزرگ ما هستند که افتخارات علمی خود را مرهون آشنایی با قرآن می‌دانند.

سعدی درک انسانی از دین دارد و دینی که ایشان ترویج می‌کند با فطرت انسانی همسو است که البته هنر سعدی فقط این نیست که از آیات و روایات استفاده می‌کند بلکه این آیات را در جان خود هضم کرده و پرورش داده است؛ دلیل مهم اثرگذاری سعدی در خوانندگان نیز همین مطلب است.

سعدی فقیه و مفسر و محدث قرآنی است که آن را به‌خوبی می‌شناسد؛ آیات و روایات قرآن را در خدمت رفاه جامعه و توسعه کشور و رشد مردم قرار داده است. این در حالی است که سعدی در روزگاری زندگی می‌کرد که درگیری‌های فرقه‌ای در اوج خود قرار داشتند و او فضایی را با استفاده از قرآن کریم فراهم می‌کند که همه انسان‌های آزاده نه تنها مخالف دین اسلام قرار نمی‌گیرند بلکه عاشق چنین برداشتی نیز می‌شوند.