به گزارش ایکنا از خوزستان، داریوش دبیقی، مدیرکل صداوسیمای خوزستان امروز پنجشنبه چهارم اردیبهشت در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: طی چند ماه اخیر موضوع هفتههای ایران از طریق رسانه ملی و سایر رسانهها اطلاعرسانی شد و امروز درباره ابعاد و اهداف هفتههای ایرانی که آغاز این هفتهها از خوزستان است، صحبت میکنیم.
وی اظهار کرد: شعار اصلی رئیس رسانه ملی از زمان قبول مسئولیت هویتمحوری و عدالتگستری بود. در راستای همین شعار سند تحول صداو سیما تنظیم و تقدیم مقام معظم رهبری شد. یکی از نکات این سند تحول، پرداختن بیش از پیش به استانها بود. قبلا سهم استانها در شبکههای سراسری ناچیز بود. کمی سهم حضور استانها در شبکههای سراسری افزایش پیدا کرد و در همین راستا استودیوی «ایران ما» شکل گرفت و بستری شد تا استانها بتوانند در روز 10 ساعت در شبکههای سراسری حضور داشته باشند و شبکه به فراخور ماموریت خود، بخشهایی از زمان کاری خود را به شبکههای استانی اختصاص دهد.
مدیر کل صدا و سیمای خوزستان ادامه داد: اما باز هم از سوی استانها مطالبه بیشتری صورت گرفت و تصمیم گرفته شد که هفتههای ایرانی را از شبکههای سراسری راهاندازی کنند؛ یعنی در هر فصل، یک استان به مدت یک هفته موضوع شبکههای سراسری شود و محتوای برنامههای شاخص سراسری به آن استان اختصاص یابد.
دبیقی افزود: این طرح بررسی شد و در نهایت به ما اعلام کردند که یکی از استانها پیشگام شود و از همان آغاز با عنوان «ایرانِ جان؛ خوزستانِ ایران» در قالب هفتههای ایران اعلام آمادگی کردیم. ما بر اساس ظرفیتها، مزیتها و توانمندیهای استان در برنامهسازی با اعتماد کامل اعلام آمادگی کردیم و نوشتن طرح آغاز شد.
وی افزود: دبیرخانهای در حوزه برنامهریزی و نظارت ایجاد شد. معاونان محتوا از اعضای اصلی این دبیرخانه بودند که طرح در آنجا ارائه شد. در این طرح همه حوزهها اعم از کشاورزی، اقتصادی، دفاع مقدس، فرصتهای بیبدیل استان، اقوام، آداب و رسوم، خردهفرهنگها، صنعت، صنایع دستی و غیره را در نظر گرفتیم. این طرح بین صدا و سیمای استان و معاونت امور استانها و همچنین قائممقام رئیس رسانه ملی رفت و برگشت داشت و اصلاح شد و در نهایت رئیس رسانه ملی دستور داد، این طرح در شورای معاونان طرح شود و بلافاصله مورد تایید معاونان قرار گرفت.
دبیقی گفت: این طرح از سوی رئیس سازمان یا معاون پارلمانی ایشان در صحن مجلس و در وزارت کشور و در روزهای گذشته نیز در دومین همایش استانداران کل کشور، از سوی رئیس سازمان ارائه و اعلام شد، خوزستان، استان پیشتاز در پویش هفتههای ایران است و تصمیم گرفته شد ۳ تا ۹ خرداد هفته خوزستان باشد.
مدیر کل صدا و سیمای خوزستان درباره چرایی پیشتازی خوزستان در هفتههای ایران اظهار کرد: خوزستان در همه ابعاد حرف برای گفتن دارد. ما به اندازه کافی کارهای بزرگی در زمینههای مختلف رسانهای انجام داده و دیده شدهایم و نیازی به خودنمایی نداریم.
وی با بیان اینکه صدا و سیمای خوزستان در حوزههای فنی، محتوایی و برنامهسازی جایگاه بالایی دارد، گفت: حدود سه سال پیش با گروه جدیدی از معاونتها کار را آغاز و سعی کردیم، معاونان را از جوانان مسلط و پخته سازمان انتخاب کنیم، این گام اول بود. گام دوم، بهبود زیرساختهای مرکز بود، از نظر زیرساختها و بسترهای فنی در میان استانهای آخر بودیم.
دبیقی گفت: در این مدت اقداماتی انجام شد همه دست به دست هم دادند و توانستیم در بازه کوتاهی واحد سیار Full HD را با همیاری مهندسان صداوسیمای استان راهاندازی کنیم. بسترهای فنی به شدت معیوب بازسازی شد. بهروزترین تجهیزات را در بحث صدا و تصویر خریداری و نصب کردیم و اکنون خوزستان از برخوردارترین استانها در این زمینه است.
مدیر کل صدا و سیمای خوزستان ادامه داد: گام بعدی، بازسازی استودیوها بود. Full HDسازی شبکه، فرایند پیچیدهای است که در برخی استان سه تا پنج سال طول کشیده است، ولی در خوزستان چهارماهه انجام شد. در یک سال گذشته بسترها را ایجاد کردیم و به برکت سفر شهید آیتالله رئیسی توانستیم اعتبارات خوبی دریافت کنیم و تنها استانی بودیم که تخصیص این اعتبارات را بگیریم. این یک پشتوانه مالی بزرگی بود و باعث شد، بهترین برندهای دنیا را در حوزه صدا و سیما خریداری کنیم.
دبیقی گفت: نکته بعد، دست پر ما در حوزه محتوایی است. برای مثال ما در حوزه برنامه عربی یک تکبرنامه شبانگاهی و یک تکبرنامه خانوادگی داشتیم که به سه برنامه شبانگاهی افزایش پیدا کرد. دکورها هم بازسازی شد. از لحاظ بصری تغییرات اساسی ایجاد کردیم. از لحاظ محتوایی هم در اتاق فکرها، با حضور نخبگان عرب تلاش کردیم محتوای برنامهها را بهروزرسانی کنیم. در حوزه سایر اقوام، پیش از این، دزفول هیچ سهمی در رادیو و تلویزیون استان نداشت. برای لرها و بختیاریها در رادیو خوزستان رادیو بختیاری را پیشبینی کردیم، گرچه سهم ناچیزی در مقابل این جمعیت است. در حوزه دزفول و شوشتر نیز برنامههایی انجام شد. انشاءالله با این امکانات فنی و محتوایی اتفاقات خوبی در این زمینه صورت خواهد گرفت.
وی با تصریح به اینکه ما رسانهایها خوزستان را درست معرفی نکردیم، افزود: به مشکلات ضریب دادیم و از زیباییها و ظرفیتهای خوزستان غفلت کردیم. به همین دلیل نگاهها به خوزستان منفی است. خوزستان فقط این مشکلات نیست. خوزستان ظرفیتهای بسیار بالایی دارد.
دبیقی گفت: در راستای توجه به این ظرفیتها، تولید برنامه «خوزستان زیبا» اولین مصوبه ما بود که ۱۴۰ نقطه زیبای خوزستان را شناسایی کردیم و برنامه ساختیم؛ نقاطی که خود خوزستانیها هم نمیشناختند.
وی افزود: ما در چهارفصل سال، برداشت محصول داریم و به همین اتکا، برند برکت را شروع کردیم. تمام محصولاتی که در ایران کاشت و برداشت میشود، همه را یک جا در استان داریم. ما نعمتهای بزرگی داریم که در شبکه استان مغفول بود. برای آنها برنامه تعریف کردیم.
مدیرکل صداوسیمای خوزستان، توان فنی و برنامهسازی بالا را زمینه پیشگام شدن خوزستان در هفتههای ایران دانست و اظهار کرد: این هفته را با صدا و سیمای آبادان پوشش میدهیم. در همان هفته، یک سری اتفاقات با هماهنگی فرمانداران در شهرستانها برنامهریزی شده است، مانند جشن شادی، جشن عشایر، نمایشگاه صنعتی، نمایشگاه کشاورزی و جشن برداشت محصول، که تلاش میکنیم این اتفاقات را به نحو مطلوب پوشش دهیم.