ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر کرد
۱۵ سال ایستادگی در مسیر پیچیده ارتباطات

ماهنامه مدیریت ارتباطاتبه گزارش ایکنا؛ ماهنامه مدیریت ارتباطات در شماره ۱۸۱ خود که ویژه خردادماه ۱۴۰۴ منتشر شده است، نگاهی به فعالیت ۱۵ ساله خود داشته و در فهرست آن عناوینی، چون «هنوز ایستاده‌ایم»، «۱۵ سال ایستادگی در مسیر پیچیده ارتباطات»، «ایستادن در عصر ناپایداری»، «دوام در دوران افول رسانه‌های چاپی»، «چراغ‌های ارتباط را روشن نگه داریم»، «معجزه ارتباطات»، «جهان دیجیتال ناقص»، «شکاف دیجیتال در پس پرده پیشرفت» و «داستان بلند انطباق» به چشم می‌خورد.

امیرعباس تقی‌پور، مدیرمسئول ماهنامه در مطلبی با عنوان «هنوز ایستاده‌ایم با شوق ۱۸۱ شماره» نوشته است: در ۱۵ سال گذشته هر شماره برای ما نه فقط یک «انتشار»، که یک تجربه جدید، بقا، رشد، ریسک تنهایی و گاهی حتی مقاومت بود. گمان نمی‌کردم چنین مسیری را با چنین پیوستگی و پایداری طی کنیم. ما همان‌هایی هستیم که روزی گفتیم؛ حتی اگر مجبور شویم خانه‌مان را بفروشیم ۱۲ شماره را منتشر می‌کنیم، حالا از آن عدد ۱۶۹ شماره عبور کرده‌ایم و همچنان هر ماه با همان ذوق آغازین و حتی مسئولیتی بیشتر پرونده‌ای جدید گشوده‌ایم. مدیریت ارتباطات فقط یک نشریه نیست عصاره‌ای است از تلاش یک تیم، باور به حرفه‌ای‌گری و تعهد به دانشی که نه فقط باید منتقل شود، بلکه باید از آن مراقبت کرد. انتشار شماره ۱۸۱ برای ما فقط یک عدد نیست؛ یادآوری دوباره‌ای است از اینکه هنوز می‌توان در این سرزمین از عمق نوشت، از تخصص دفاع کرد و برای گفت‌و‌گو‌های جدی مخاطب داشت.

فریدون صدیقی، استاد روزنامه‌نگاری نیز در یادداشتی با عنوان «هفت و دو نتیجه نرم» نوشته است» نتیجه نرم ۱۵ سالگی مجله ناشران همراه و همدل مدیریت ارتباطات، همین سیب نرم قرمزرنگ است که در این بهار هم شکوفه و سیبش را دیده‌ام. روابط عمومی به صرف بودنش همان چیزی است که من و شما را ما می‌کند. یعنی در حکم کلی تماس برای تعامل است نه تقابل؛ پس گفت و شنود برای ورزش زبان و نگاه و نظر نیست، استعداد، خلاقیت دانش و تجربه برای رسیدن به تفاهم است. نتیجه نرم دوم روابط عمومی، همان عمل کردن است، دستوری برای عشق به زندگی، به دیگر و دیگران، دلبندی برای عشقی ابدی است. باور دارم در ۱۵ سال عمر ماهنامه مدیریت ارتباطات با نقطه کانونی روابط عمومی، پایبندی به تعالی روابط عمومی و ارتباطات در ساختاری علمی مبنی بر زیسته نظام اجتماعی، نظام سازمانی پیشین و جاری در بخش‌های خصوصی و دولتی بوده است.

حسن عمیدی، فعال روابط عمومی نیز در مطلبی با عنوان «۱۵ سال ایستادگی در مسیر پیچیده ارتباطات» هم از گذشته تجلیل کرده و به دستاورد‌های کلیدی ماهنامه همچون تبدیل شدن به منبعی معتبر در حوزه مدیریت ارتباطات در ایران،  پر کردن شکاف بین مباحث آکادمیک و چالش‌های عملی با مطالعات موردی و ترجمه مقالات جهانی و انتشار تحلیل‌های آیندهنگرانه برای پیشبرد صنعت ارتباطات اشاره کرده و هم راهی نو برای تأثیرگذاری بیشتر در آینده را ترسیم کرده و به چشم‌انداز‌های آتی این ماهنامه پرداخته است.

قادر باستانی تبریزی، پژوهشگر ارتباطات و رسانه نیز در یادداشتی با عنوان «ایستادن در عصر ناپایداری» انتشار مستمر این ماهنامه را نمادی از پایداری، کیفیت و تأثیرگذاری در حوزه ارتباطات دانسته و گفته است: این نشریه با ترویج دانش ارتباطات،  پیوند نظریه و عمل، و جلب مشارکت نخبگان، به مرجعی معتبر بدل شده است. نقاط قوت آن شامل انسجام علمی، تنوع موضوعی، و کاربردی‌سازی مفاهیم است. برای آینده،  تمرکز بر تحولات دیجیتال (هوش مصنوعی، متاورس) و ایجاد بانک اطلاعاتی از آرشیو غنی آن، پیشنهاد می‌شود تا نقشش را به عنوان پیشرو در مدیریت ارتباطات تثبیت کند.

در یادداشت دیگری که از سوی سروناز احمدی ترجمه شده است، با عنوان «شکاف دیجیتال؛ آینه‌ای از نابرابری‌های عمیق» به عدم دسترسی برابر به اینترنت و ابزار‌های دیجیتال اشاره دارد که همین مسئله نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی را نیز تشدید می‌کند. درواقع این نابرابری‌ها فرصت‌های تحصیلی، شغلی و مشارکت اجتماعی را کاهش داده و به حاشیه‌نشینی گروه‌های کم‌برخوردار دامن می‌زند؛ بنابراین کاهش شکاف دیجیتال،  ضرورتی برای توسعه پایدار است.

در ادامه مطلبی با عنوان «چرا تعادل جنسیتی در برنامه‌نویسی به هم خورد» به ردپای خاموش زنان در دنیای دیجیتال و به ویژه حوزه برنامه‌نویسی پرداخته است. «زبان ساده، صدای بلند» نیز به گفت‌و‌گو با امیر ابراهیمی، مدیر برند میلی اختصاص یافته و مسیری که این پلتفرم از نقطه صفر تا مخاطبان میلیونی و مشارکت با بازیگران اصلی حوزه فناوری و سرگرمی پیموده است، مورد توجه قرار گرفته است.