رویا عسگرپور:
شورای پشتیبانی سوادآموزی ستون ریشه‌کنی بی‌سوادی است

رویا عسگرپور معاون سوادآموزی آموزش و پرورش البرز

به گزارش ایکنا از البرز، رویا عسگرپور، معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان البرز، یکشنبه، 29 تیرماه در نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی شهرستان فردیس با بیان اینکه ریشه‌کنی بی‌سوادی از اولویت‌های کلان نظام تعلیم و تربیت کشور است، گفت: شورای پشتیبانی سوادآموزی به‌عنوان یک نهاد فرابخشی، نقش تعیین‌کننده‌ای در هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی، بسیج منابع، راهبری و نظارت بر اجرای برنامه‌های سوادآموزی ایفا می‌کند. استمرار فعالیت این شورا، رمز موفقیت در اجرای برنامه‌های آموزشی و جلب مشارکت عمومی است.

وی با اشاره به تجربه‌های موفق کشور در حوزه سوادآموزی در سطوح بین‌المللی، ملی و استانی افزود: دستاوردهای نهضت سوادآموزی در طول سال‌های گذشته حاصل تلاش‌های منسجم نهاد آموزش و پرورش در تعامل سازنده با سایر دستگاه‌ها، خیرین و فعالان مردمی است. این موفقیت‌ها نشان می‌دهد که اگر انسجام و همکاری نهادینه شود، تحقق اهداف عالی آموزش همگانی در دسترس خواهد بود.

عسگرپور با اشاره به رویکرد جدید وزارت آموزش و پرورش در زمینه «سوادآموزی مدرسه‌محور» تصریح کرد: در قالب این طرح، مدارس به‌عنوان پایگاه‌های محلی و اجتماعی می‌توانند نقش محوری در شناسایی و جذب بی‌سوادان ایفا کنند. بهره‌گیری از ظرفیت آموزشی، فرهنگی و ارتباطی مدارس، موجب می‌شود فرآیند یاددهی ـ یادگیری ساختارمندتر و مؤثرتر پیش رود. این مدل، ضمن تحقق عدالت آموزشی، به تقاضامحور شدن فرآیند سوادآموزی نیز کمک می‌کند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش البرز با تأکید بر نقش کلیدی مدیران محلات در شناسایی افراد کم‌سواد و بازمانده از تحصیل اظهار کرد: انتظار داریم مدیران محلات و شوراهای اجتماعی، همچون بازوان اجرایی آموزش و پرورش عمل کرده و افراد واجد شرایط را به مراکز سوادآموزی معرفی کنند. از سوی دیگر، استفاده از ظرفیت داوطلبان باسواد و آموزش‌دیده به‌عنوان آموزش‌دهنده، می‌تواند کیفیت آموزش را در مناطق کم‌برخوردار افزایش دهد.

وی همچنین خواستار فعال‌سازی ظرفیت دستگاه‌های عضو شورای پشتیبانی شد و گفت: دستگاه‌هایی مانند کمیته امداد، بهزیستی، بسیج، شهرداری، اداره‌کل امور بانوان، مرکز خدمات اجتماعی و دیگر نهادهای محلی باید مسئولیت‌پذیرانه‌تر وارد میدان شوند. ریشه‌کنی بی‌سوادی نه فقط یک مأموریت آموزشی، بلکه یک وظیفه اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی است.

این مسئول با تأکید بر انسداد مبادی بی‌سوادی و بازگرداندن بازماندگان از تحصیل به چرخه آموزش بیان کرد: برنامه‌ریزی برای آموزش گروه‌های هدف تنها زمانی به نتیجه می‌رسد که مشارکت همگانی به‌ویژه در سطوح محلی شکل بگیرد. ما نیازمند مشارکت هدفمند همه نهادها و حمایت مستمر رسانه‌ها هستیم تا بتوانیم به‌سوی جامعه‌ای باسواد، آگاه و توانمند حرکت کنیم.