زهرا بهروزآذر:
جهاددانشگاهی به تجاری‌سازی تولیدات بانوان کمک کند

جهاددانشگاهی به تجاری‌سازی تولیدات زنان کمک کندبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، ظرفیت‌های بالقوه جهاددانشگاهی برای نقش‌آفرینی فعال‌تر در حوزه زنان، خانواده و جمعیت در دیدار با برخی مدیران ارشد جهاددانشگاهی با معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده مورد بررسی قرار گرفت.

این نشست با هدف طراحی نقشه راه همکاری ملی در حوزه‌هایی، چون توانمندسازی دختران تحصیل‌کرده، توسعه اقتصاد خانواده‌محور، روایت‌نگاری از زنان مؤثر و طراحی زیرساخت‌های فرهنگی نوآورانه برگزار شد.

زهرا بهروزآذر، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، محمود علیگو، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، حمید فرزام، معاون جهاددانشگاهی و رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، کاظمی، معاون راهبری پارک‌ها و مراکز رشد سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی و همچنین زهرا نقی‌زاده، رئیس جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) و ثریا احمدی، مدیرکل مطالعات فرهنگی و اجتماعی جهاددانشگاهی حضور داشتند و به ارائه جامعی از ظرفیت‌های پژوهشی، رسانه‌ای، آموزشی و فناوری منحصر‌به‌فرد جهاددانشگاهی، پرداختند.

بهروزآذر، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با مرور همکاری‌های موفق گذشته میان معاونت زنان و جهاددانشگاهی، به طرح‌هایی مانند مشاغل خانگی، مهارت‌آموزی دختران، آموزش‌های تاب‌آوری اجتماعی، پایش فرهنگی، آموزش والدگری و شبکه‌سازی زنان کارآفرین اشاره و به‌روزرسانی و بازطراحی برخی از این پروژه‌ها و انطباق با نیاز‌های امروز جامعه تأکید کرد. 

وی ادامه داد: باید از نگاه عمومی و یک‌دست به زنان عبور کنیم. امروز نیازمند شناخت دقیق‌تر از گروه‌های هدف مثل زنان خانه‌دار، زنان فعال در حوزه مشاغل خانگی، دختران فارغ‌التحصیل دانشگاهی، زنان در آستانه بازنشستگی و زنان سرپرست خانوار هستیم که هر یک، دغدغه‌ها و نیاز‌های متفاوتی دارند. 

مدیران ارشد جهاددانشگاهی نیز در ادامه این نشست با اشاره به پروژه‌های جاری خود در حوزه فرهنگ، اشتغال، تجاری‌سازی محصولات بومی، مطالعات فرهنگی و اندیشکده ها، از آمادگی این نهاد برای تشکیل کارگروه مشترک با معاونت زنان خبر دادند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با استقبال از این پیشنهادها، اظهار کرد: نهاد‌هایی مانند جهاددانشگاهی باید به بازوی اجرایی و دانشی سیاست‌گذاری اجتماعی دولت تبدیل شوند و بتوانند گره‌هایی از مسائل ساختاری در زمینه اشتغال، ازدواج، تربیت فرزند، و تاب‌آوری خانواده باز کنند. 

وی با تأکید بر اهمیت «روایت زندگی زنان موفق در میدان‌های مدیریتی و علمی» تصریح کرد: این روایت‌ها نه‌فقط برای مستندسازی، بلکه برای شکستن کلیشه‌ها، الگوسازی و تقویت خودباوری در دختران جوان ضروری‌اند. 

به گفته بهروزآذر، زنان در بسیاری از نقاط کشور، ظرفیت‌های خوبی برای تولید دارند، اما اغلب در فرآیند بازاریابی، بسته‌بندی و برندینگ با چالش مواجه‌اند. جهاددانشگاهی با تجربه و شبکه‌ای که دارد می‌تواند به تجاری‌سازی تولیدات زنان در سطح ملی و منطقه‌ای کمک کند.