آیت‌الله العظمی جوادی آملی:
حقیقت علم، موجودی ملکوتی است

عبدالله جوادی آملی از مراجع معظم تقلید شیعه

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی، از مراجع معظم تقلید شیعه عصر امروز سه‌شنبه ۲۱ مردادماه در دیدار جمعی از اساتید حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) و مرکز تخصصی اسراء تهران، ضمن تسلیت فرارسیدن ایام اربعین حسینی، بر نقش برکت‌بخش خاندان عصمت و طهارت(ع) در جامعه تأکید کرد و افزود: امیدواریم این برکات شامل حال ما، کشور، جامعه و دانشگاه‌ها شود و شما بزرگواران بتوانید پیام اهل‌ بیت(ع) را به‌خوبی منتقل کنید. هیچ‌گاه نباید ناامید بود، چراکه کنار مائده الهی و در جمع مردم الهی قرار داریم.

وی با اشاره به جایگاه علم افزود: چیزی بالاتر از همنشینی با علم برای انسان وجود ندارد. علم حقیقتی است که از سه عنصر عالم، معلوم و حقیقت تشکیل شده و برتر از هر چیز دیگری است. وجود مبارک امیرالمؤمنین (ع) سخنگوی این حقیقت است و اگر عناصر محوری حوزه و دانشگاه به‌درستی شناخته شده و در جای خود قرار گیرند، جامعه با مشکلی روبه‌رو نخواهد شد.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به بیانات امیرالمؤمنین(ع) درباره ماهیت علم، اظهار کرد: هر موجود مادی، خواه سنگ باشد یا طلا و نقره، وقتی در جایی قرار گیرد، جای دیگران را تنگ می‌کند؛ اما علم از این جنس نیست. علم نه زمینی است و نه صرفاً آسمانی، بلکه حقیقت علم، موجودی ملکوتی است که وقتی وارد قلب انسان شود، هم خود او را گسترش می‌دهد و هم برای دیگران جا باز می‌کند. علم، شرح‌صدر می‌آورد و ظرفیت درک را افزایش می‌دهد.

وی بر جایگاه والای علم به عنوان حقیقتی ملکوتی و شرح‌ صدرآور تأکید کرد و افزود: عالم حقیقی کسی است که هم خود رشد می‌کند و هم دیگران را به رشد و برادری دعوت می‌نماید.

استاد سطوح عالی حوزه‌های علمیه با تأکید بر این‌که «کسی که شرح صدر ندارد، عالم حقیقی نیست»، اظهار کرد: عالم واقعی کسی است که به جای منیت و خودمحوری، در پی اتحاد، برادری و جذب دیگران باشد. اگر علم به حقیقت خود شناخته نشود و از پیوند با زمین و آسمان ـ یعنی آغاز و انجام الهی ـ جدا گردد و از مبدأ و معاد خالی شود، این علم سردخانه‌ای است و به مجموعه‌ای سرد و بی‌روح از محفوظات تبدیل می‌شود. ما علمی زنده می‌خواهیم، علمی که از خدا آغاز شود و به خدا بازگردد.

وی بیان کرد: اگر دو بُعد اصلی علم ـ یعنی اینکه از کجا آمده و برای چه آفریده شده ـ حذف شود، علم مثله و ناقص می‌شود و چنین علمی که از حقیقت و مقصد الهی تهی است، نه انسان تربیت می‌کند و نه رشد می‌دهد، بلکه حوادثی مانند غزه و امثال آن را به وجود می‌آورد.

آیت‌الله جوادی آملی همچنین با اشاره به مسئولیت حوزه و دانشگاه در تربیت انسان، خاطرنشان کرد: اگر جایگاه حقیقی عناصر محوری حوزه و دانشگاه شناخته شده و در مسیر صحیح قرار گیرد، کشور می‌تواند بسیاری از دغدغه‌ها و مشکلات کنونی را حل کند.