به گزارش ایکنا از خراسانشمالی، حسین زاده ملکی، امروز سوم شهریور ماه در نشست خبری در بجنورد با اشاره به کمبود مربی پرورشی و مشاور در مدارس کشور، اظهار کرد: اکنون در حال ساماندهی نیروی مدارس هستیم و با توجه به جذب نیرو، تا حدی از برخی کمبودها کاسته میشود.
وی توضیح داد: در دو دهه گذشته، وزارت آموزش و پرورش بیشتر تمرکزش را بر تأمین معلم برای کلاسهای درس گذاشته است. اولویت مدیران بیشتر بر این بوده که کلاس درس معلم داشته باشد و این اولویتبندی سبب شده حوزه پرورشی، مشاور و مربی تخصصی به اندازه کافی توجه نشود.
وی تصریح کرد: متاسفانه در بسیاری از مدارس ، نیمی از ظرفیت مشاور و مربی به دلایل مختلف تامین نمیشود و این چالش بزرگ، مشکلات فراوانی را در حوزههای پرورشی و روانی ایجاد کرده است.
وی افزود: طبق شاخصهای قانونی که بیش از ۱۹ سال پیش تصویب شده است، همچنان با کمبود شدید کمی و کیفی مربی و مشاور پرورشی مواجه هستیم در این راستا طبق برنامه هفتم توسعه، باید تا ۵ سال آینده این کمبود را به حداقل برسانیم که امیدواریم سال تحصیلی آینده با جذب نیرو این مهم تا ۳۰ درصد کاهش یابد.
وی یادآورشد: عزم جدی داریم تا گره این معضل ۲۰ ساله را طی یکی دو سال آینده باز کنیم.
وی با اشاره به اینکه هدف از سفر به استان بررسی شاخصهای پرورشی و کمک به رفع مشکلات است، افزود: بازدید از اردوگاه دانش آموزی شهید چمران بجنورد انجام شد و برنامه عملیاتی برای تکمیل پروژه تدوین گردید تا مطمئناً هر فصل شاهد پیشرفت قابلتوجهی باشیم.
ملکی ادامه داد: تکمیل این اردوگاه میتواند گام مؤثری در مدیریت آسیبهای اجتماعی و مقابله با مشکلات فرهنگی باشد. بخشی از حمایتها توسط وزارت آموزشوپرورش صورت میگیرد، اما تحقق کامل پروژه نیازمند همیاری و تمهیدات استانی نیز هست.
وی همچنین بر نقش محوری دانشآموزان در طراحی برنامههای فرهنگی در مدارس تأکید کرد و گفت: الگوهای اردوگاهی در کشور نیازمند بازنگری هستند و ایدههای متنوعی در این زمینه جمعآوری شده است.
معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت آسیبهای اجتماعی میان نوجوانان، بر ضرورت حذف برچسبزنی در مراحل اولیه تأکید کرد: گاهی دانشآموزان با کمترین خطا برچسبهای جدی دریافت میکنند. برای رفع آسیبهای اجتماعی، نخست باید برچسبزنیها را حذف کرد.