هبه ظهیری، مدرس حوزه علمیه خواهران فاطمه زهرا(س) ساوه در گفتوگو با ایکنا از استان مرکزی، با تبریک سالروز آغاز امامت امام زمان(عج) اظهار کرد: مودت با امام زمان(عج) فراتر از محبت ظاهری است و به معنای عهد و بیعت جانانه با ایشان است. این مودت، عهدی است که خداوند از ما گرفته تا جان، مال و همه دارایی خود را فدای حضرت کنیم، همانگونه که در دعای «بابی أنت و أمی و نفسی و أهلی و مالی» بیان شده است.
وی اولین و مهمترین وظیفه منتظران را کسب معرفت نسبت به امام زمان(عج) دانست و گفت: طبق روایات، کسی که امام خود را نشناسد، به مرگ جاهلیت از دنیا میرود که به معنی مرگ در کفر و نفاق است. معرفت به حضرت، درجات مختلفی دارد، از اعتقاد به وجوب اطاعت از امام تا رسیدن به مرتبهای چون معرفت سلمان فارسی، که پیامبر اکرم(ص) درباره او فرمود «سلمان منا اهل البیت.»
مدرس حوزه علمیه خواهران فاطمه زهرا(س) ساوه بیان کرد: منتظر حقیقی نهتنها خود به این معرفت دست مییابد، بلکه تلاش میکند دیگران را نیز با سیره و مقام امام زمان(عج) آشنا کند. این اقدام به گسترش همدلی و وفاداری نسبت به حضرت در جامعه کمک میکند و زمینهساز اتحاد حول محور امامت میشود.
ظهیری در ادامه، حمایت از انقلاب اسلامی و اطاعت از ولی فقیه را از کلیدیترین وظایف عملی منتظران برشمرد و اظهار کرد: انقلاب اسلامی و نظام اسلامی بستر لازم برای ظهور حضرت مهدی(عج) را فراهم میکنند. بدون این نظام، زمینهسازی برای ظهور ممکن نیست.
وی افزود: اطاعت از ولی فقیه شامل عمل به دستوراتی چون جهاد تبیین، ترویج فرهنگ فرزندآوری، حضور فعال در راهپیماییها و انتخابات، حفظ وحدت ملی و حمایت از مردم مظلوم غزه و دیگر ملتهای ستمدیده است. این اقدامات، منتظران را در سمت درست تاریخ قرار میدهد و به تحقق آرمانهای مهدوی کمک میکند.
مدرس حوزه علمیه خواهران فاطمه زهرا(س) ساوه توبه را گام دوم حرکت منتظران دانست و گفت: توبه یعنی پشیمانی از جایگاه کنونی و عزم برای رسیدن به مراتب بالاتر در بندگی خدا و اطاعت از امام زمان(عج) و هر فرد، در هر سطحی از ایمان، نیازمند توبه است تا شرمنده حضرت نباشد. منتظر باید با توبه، خود را از هر آنچه مانع نزدیکی به امام میشود، پاک کند و بهسوی مراتب عالیتر حرکت کند.
ظهیری در ادامه، به اهمیت تهذیب نفس اشاره کرد و افزود: پس از توبه، منتظر باید عزم خود را برای وفاداری به عهد با امام جزم کند. این یعنی مراقبت از اعمال بهگونهای که گناهانش مانع ظهور حضرت نشود.
وی درخصوص راه عملی تهذیب نفس اظهار کرد: منتظر باید امام زمان(عج) را حاضر و ناظر بر اعمال خود بداند، چراکه امام «عین الله الناظره» است. این باور از گناه جلوگیری میکند و فرد را بهسوی تقوا سوق میدهد.
ظهیری با تأکید بر لزوم یاد مداوم حضرت مهدی(عج) بهعنوان دیگر وظایف، افزود: منتظران باید روز خود را با سلام به امام زمان(عج) آغاز کنند، سر سفره غذا دعای «اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان» بخوانند، در قنوت نماز دعای سلامتی حضرت را زمزمه کنند و با هدیه صلوات، ارتباط قلبی خود را با ایشان تقویت کنند. این اعمال ساده اما مستمر، پیوند عاطفی و معنوی با امام را عمیقتر میکند.
وی در ادامه، استغاثه برای ظهور را وظیفهای حیاتی خواند و گفت: استغاثه یعنی فریاد از عمق جان برای رفع مشکلات دنیا با ظهور حضرت. منتظر وقتی به این باور میرسد که تمام گرفتاریهای اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با ظهور امام زمان(عج) حل میشود، از خداوند تعجیل در فرج را طلب میکند. برای استغاثه، منتظر میتواند دو رکعت نماز مانند نماز صبح به نیت استغاثه بخواند و سپس زیر آسمان، دعای مخصوص را با عبارت «سلام الله الکامل التام الشامل العام» آغاز کرده و با عرض «حاجتی فرجک و ظهورک» از خدا ظهور حضرت را بخواهد.
ظهیری در پایان از منتظران خواست با عمل به این وظایف، خود را در زمره یاران حقیقی حضرت قرار دهند و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.