به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش خوزستان، ناصر علیفر، مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان، روز گذشته، ۱۱ شهریورماه در نشست مدیران مدارس سمپاد استان با تأکید بر نقش کلیدی آموزش و پرورش در توسعه جامعه گفت: دانشآموزان ما ثابت کردند که میتوانند، اما نیازمند امیدآفرینی هستیم. آموزش و پرورش باید دغدغه اول خانوادهها شود. در برخی شهرها مانند بهبهان و دزفول، آموزش در سبد خانوار قرار گرفته است، اما در بسیاری از مناطق این دغدغه وجود ندارد.
وی با اشاره به ماهیت تعلیم و تربیت تصریح کرد: آموزش یعنی تغییر در رفتار. باید از کارهای سطحی عبور کنیم و بهدنبال اقدامات پایدار باشیم که منجر به تغییر واقعی در رفتار دانشآموزان شود. برای نمونه، آموزش قرآن از کلاس اول تا دوازدهم ادامه دارد، اما اثربخشی مطلوب را نداشته است. به همین دلیل اجرای گسترده طرح «زندگی با آیهها» را پیشنهاد دادهایم تا دانشآموزان بهصورت عملی با آموزههای قرآنی آشنا شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در ادامه گفت: طرح فراز برای فعالیتهای پرورشی تدوین شده است؛ در دوره ابتدایی باید بر مهارتهای زندگی اجتماعی، در متوسطه اول بر تقویت هویت ملی و دینی و در متوسطه دوم بر ساحت تربیت اعتقادی و اخلاقی تمرکز کنیم.
وی موفقیت آموزش و پرورش را منوط به تحقق چند محور دانست و افزود: تحول در رویکرد مدیریتی مدیران مدارس، تقویت مشارکت خانوادهها، جلب همکاری نهادها و سازمانها، و همچنین حمایت و پشتیبانی از مدیران مدارس از عوامل اصلی موفقیت هستند. اگر بتوانیم اعتماد مردم را جلب کنیم، خانوادهها به یاری آموزش و پرورش خواهند آمد.
علیفر با اشاره به جایگاه مدارس سمپاد اظهار کرد: مدارس سمپاد باید خروجی ویژه داشته باشند. نخبهپروری مأموریت اصلی این مدارس است. مدیران سمپاد موظفاند در چارچوب الگوی مدرسه تراز، مشارکت فعال خانوادهها را جلب کرده و خود بهعنوان رهبران آموزشی و تربیتی عمل کنند. تحلیل نمرات آزمونها، کیفیسازی رشته علوم انسانی و اختصاص مشاور به مدارس سمپاد از جمله برنامههای ویژهای است که در دستور کار قرار گرفته است.
وی در پایان گفت: برای هر تیپ مدرسه در خوزستان راهبرد و هدف مشخص تعریف شده است. انتظار ما از مدارس سمپاد این است که در تراز مأموریت خود، نخبهپروری را بهعنوان اولویت اصلی دنبال کنند.