حسین سیماییصراف، در نشست خبری خود که صبح امروز 29 شهریورماه در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، به معرفی چهار نسل دانشگاهی پرداخت و دانشگاه پیشرو را دانشگاهی دانست که به مسائل بیرون از خودش میاندیشد و دارای مسئولیت اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار ایکنا،
حسین سیماییصراف، وزیر علوم و تحقیقات صبح امروز در یک نشست خبری به سؤالات خبرنگاران حوزه دانشگاهی پاسخ داد.
او در ابتدای جلسه یاد شهدای جنگ اخیر و همچنین سالروز دفاع مقدس را گرامی داشت و گفت: متأسفانه در جنگی که رژیم صهیونیستی به کشور تحمیل کرد، عزیزان و بزرگوارانی را از دست دادیم اما خوشحالیم که در فرهنگ و تاریخ کشورمان تجاوز و تعدی به دیگران جایگاهی ندارد.
سیمایی صراف با اشاره به اینکه ما همیشه در موضع دفاع بودهایم، گفت: دو روز دیگر روز جهانی صلح است و اسلام در دوگانه جنگ و صلح، همواره صلح را ترجیح داده است و آیهای در این زمینه داریم که میفرماید؛ صلح خیر است به همین دلیل ما شروعکننده جنگ نبودهایم چه در گذشته و چه در جنگ اخیر، البته اگر جنگ پیش بیاید دفاع جانانه خواهیم کرد، چنانچه در جنگ دوازده روزه این امر را پی گرفتیم.
وی با اشاره به تصویری که از مفهوم دانشگاه وجود دارد، گفت: تصویری که غالبا از دانشگاه وجود دارد، آموزش عالی است، این تصویر امروز تمام واقعیت نیست، بلکه از آموزش شروع میشود و تا مرحله فناوری و نوآوری ادامه پیدا میکند. این نگاه به دانشگاه یک جهت در داخل دانشگاه دارد و یک جهت دیگر آن در پارکهای علم و فناوری است.
سیماییصراف با توصیح اینکه پارکهای علم و فناوری در دهه ۶۰ میلادی به طور مشخص شروع شدند و مفهوم جدیدی را ایجاد کردند، گفت: نقطه آغازین آن در «سیلیکونولی» بود که در آنجا شرکتهای بزرگ فناوری دور هم گرد آمدند و یک دهکده بزرگ و منطقه عظیمی را در حوزه فناوری رقم زدند که امروز پایتخت فناوری جهان شده است. در ایران در دهه 70 شمسی این مفهوم بومی شد و از شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، پارکها شروع به فعالیت کردند که امروز خوشبختانه عدد آنها از 1 پارک به 58 پارک رسیده است.
وزیر علوم با توضیح اینکه بیش از 14 هزار هسته فناور و شرکتهای دانشبنیان و بیش از ۱۶۰ هزار فناور و شاغل که عمدتاً فارغالتحصیل تکمیلی دارند مشغول به کار هستند، گفت: در سال گذشته پارکهای علم و فناوری ۱۲۹ همت درآمد داشتند؛ این پارکها اماکنی پر هیجان، شاداب و پر انرژی هستند و توصیه میکنم اصحاب رسانه که در حوزه علم و دانشگاه مشغول تولید محتوا هستند برای انعکاس اخبار نهاد علم تنها به محیط دانشگاه بسنده نکنند و به پارکهای علم و فناوری نیز مراجعه کنند.
سیماییصراف با این خبر که بخش رسانهای پارکها را راهاندازی و تقویت کردهایم، این نهاد را در راستای ترویج علم و تشویق نسل جوان برای اینکه آینده خودش را ببینند و مقصد خودش را تعیین کند دانست.
وزیر علوم در ادامه پارکهای علم و فناوری را یک اکوسیستمی دانست که تکنولوژی را توسعه و تعمیم میدهند و ارتباط صنعت را با علم فراهم میکنند، گفت: این پرسش مطرح میشود که چطور ما از آموزش عالی به فناوری رسیدیم؟ او در پاسخ با اشاره به اینکه شما خبرنگاران که میخواهید اخبار نهاد علمی را منعکس کنید بهتر است یک دستهبندی از چهار نسل دانشگاهی در ذهن داشته باشید به مرور این موضوع پرداخت.
سیماییصراف در خصوص ادوار دانشگاهی و حرکت از آموزش عالی به فناوری، گفت: نسل اول نسل آموزشمحور بود، یعنی تمرکز بر آموزش و انتقال علم به یک نسل دیگر، در این مرحله دانشگاه چندان پژوهشمحور نبود. نسل دوم نسل
پژوهشمحور است که در این دانشگاه علم و دانش تولید می شود، طبیعت کشف و حقیقت شناسایی میشود. در مرحله نسل اول دانشگاههای شما با کلاس، کتابخانه و سالن سخنرانی سر و کار دارید اما در نسل دوم دانشگاهها به کلاس، سالن سخنرانی و کتابخانه کمتر توجه میشود و در مقابل با آزمایشگاههای مهم و بزرگ مواجه میشوید. تا سال ۵۷ یعنی تا مقطع پیروزی انقلاب اسلامی، دانشگاههای ما فقط آموزشمحور بودند، البته نه اینکه هیچ پژوهشی در دانشگاه صورت نمیگرفت، بلکه تمرکز بر پژوهش نبود، در آن دوره پژوهشگران پرآوازه و سرشناسی در آن نسل زندگی و فعالیت میکردند اما روند عمومی دانشگاه بر این موضوع محوریت نداشت. اما در نسل دوم که از سال ۵۷ شروع میشود دانشگاههای ما به یک مرحله بالاتر ارتقا پیدا میکنند که در آنها پژوهش و تحصیلات تکمیلی راهاندازی میشود، پایاننامه و رساله دکتری تولید و پژوهشگاههابه وجود میآید و در نهایت ما از آموزش به پژوهش ارتقا پیدا کردیم.
وی در ادامه افزود: نسل سوم نسل دانشگاه کارآفرین و نوآور است؛ در این دانشگاه علاوه بر آموزش و پژوهش، ایدهها تبدیل به فناوری میشوند، همچنین ارزش اقتصادی پدید میآید و ایدهها تجاریسازی میشوند و تبدیل به محصول میشوند و کاربرد پیدا میکنند. در این مرحله و با هدف تکمیل این زنجیره، به احداث پارک علم و فناوری اندیشیدیم، زنجیره آموزش،
پژوهش و فناوری با پیدایی پارکها و تغییر نام وزارت علوم از وزارت فرهنگ و آموزش عالی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تبدیل شد.
وزیر علوم با اشاره به آنکه، تغییر نام این وزارتخانه تصادفی نبود بلکه شأن تاریخی دارد و در حقیقت نام قبلی آن بیشتر بیانگر نسل اول دانشگاهی بود، گفت: تغییر نام یک اعلام رسمی است برای اینکه ما وارد نسل سوم دانشگاه شدهایم. نسل چهارم دانشگاه با مسئولیت اجتماعی است که یکی از شعارهای ما نیز در این دوره بوده است. در این نسل دانشگاهی، اهدافی توسط دانشگاه دنبال میشود که به حل مسئله بپردازد. دانشگاهی که به بیرون از خود فکر کند و تعهد داشته باشد و برای توسعه، فرهنگ و جامعه بهتر برنامه دارد.
سیماییصراف در ادامه تصریح کرد: این دانشگاه در خدمت جامعه، توسعه کشور و البته مسئولیتپذیر است و همچنین به دنبال تأثیرات اجتماعی و اقتصادی است. دانشگاههای پیشروی دنیا، دانشگاههایی با مسئولیت اجتماعیاند و در این زمینه تحقیقات فراوانی شده است، همچنین کتابهای بسیاری در ایران از زبان مدیران دانشگاههای پیشرو که مسئولیت اجتماعی دانشگاه را تبیین میکنند، ترجمه شده است.
وزیر علوم با اشاره به اینکه دانشگاههای ما در یک سطح نیستند و از همه آنها هم نباید یک کارکرد و مأموریت را انتظار داشت، گفت: خوشبختانه دانشگاههای متعددی داریم که در سطوح مختلفی فعالیت دارند و هر چهار مسئولیت را به دوش میکشند: آموزشمحور، پژوهشمحور، فناور و با احساس مسئولیت اجتماعی نسبت به مسائل کشور ورود میکنند.
وزیر علوم در ادامه نشست خبری خود از خبرنگاران خواست تا نهاد دانشگاه و مسئولیتهای مختلف آن را به جامعه معرفی کنند و افزود: برخی از دانشگاههای ما با دانشگاهها کارآفرین و فناور آشنایی ندارند، ما برای شناساندن پارکها و شرکتها به دانشجویان برنامهریزی ترویجی داریم و برنامههایی که در این زمینه تدارک دیدیم منجر به انگیزهافزایی، خلق مهارت و امیدآفرینی دانشجو میشود.
حسین سیماییصراف در پایان این نشست خبری به پرسشهای برخی از رسانههای حاضر در این نشست پاسخ گفت. وی همچنین به منظور تکریم مقام اصحاب رسانه متعهد شد به پرسشهای رسانههای حاضر در جلسه که امکان پرسش به دلیل کمبود زمان برایشان مهیا نشد، در فرصتی مکتوب پاسخ گوید.