به گزارش خبرنگار ایکنا، در این نشست علمی که امروز ۲۹ شهریورماه با هدف تبیین جایگاه رفیع نهجالبلاغه و اسرار تربیتی و الهی آن برگزار شد، حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، معاون فرهنگی تربیتی جامعه المصطفی العالمیه تأکید کرد: نهجالبلاغه یکی از مهمترین منابع برای فهم قرآن کریم و معارف ناب اهل بیت (ع) است.
وی در تشریح محورهای اصلی این سلسله جلسات، به موارد زیر اشاره کرد:
۱. تعریف و نامگذاری: نهجالبلاغه به عنوان «برادر قرآن» و تفسیر عملی و معنوی آن معرفی شد. همچنین معنای واژه «نهج» به معنای راه روشن و «بلاغه» به معنای فصاحت و بیان مطابق حال مخاطب تشریح شد.
۲. گردآورنده کتاب: شریف رضی در قرن پنجم هجری، برگزیدهترین و بلیغترین خطبهها، نامهها و کلمات قصار امیرالمؤمنین (ع) را گردآوری کرده است.
۳. محتوای غنی: این کتاب گرانسنگ مشتمل بر ۲۴۱ خطبه، ۷۵ نامه و ۴۸۰ کلمه قصار است که از جمله آنها میتوان به نامههای تاریخی به امام حسن مجتبی (ع)، مالک اشتر و عثمان بن حنیف اشاره کرد.
۴. اعتبار تاریخی: با استناد به منابعی مانند «مروج الذهب» مسعودی، ذکر شد که مردم بیش از ۴۸۰ خطبه از حضرت علی (ع) را حفظ کرده بودند که نشاندهنده گزیدهگیری دقیق شریف رضی است.
۵. جایگاه رفیع: در این بخش، دیدگاههای مراجع عظام تقلید مورد توجه قرار گرفت؛ از جمله تأکید امام خمینی(ره) بر اینکه «نهجالبلاغه تفسیر قرآن و از بزرگترین کتب پس از قرآن کریم است» و همچنین توصیف رهبر معظم انقلاب از این کتاب به عنوان «تصویری کامل از انسان کامل و شخصیت امیرالمؤمنین (ع)».
وصایای تربیتی امام علی (ع)
استاد جامعه المصطفی العالمیه در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح نامه ۳۱ نهجالبلاغه پرداخت که وصیتنامه امام علی (ع) به فرزندش امام حسن مجتبی (ع) است.
وی توضیح داد: امام (ع) در این نامه با هفت صفت خود را معرفی میکند؛ «پدر فانی، اقرارکننده به گردش زمان، تدبیرکننده عمر، تسلیمشده در برابر قضا، نکوهشکننده دنیا، ساکن خانههای مردگان و رهسپار فردا». این مقدمه نمادی از فروتنی و یادآوری ناپایداری دنیا است و درسی اخلاقی برای همه نسلها محسوب میشود.
همچنین، سلسله جلسات «کرسی معارف نهجالبلاغه» هر هفته روز شنبه رأس ساعت ۱۱:۳۰ در مدرسه مبارکه مرعشیه برگزار میشود و عموم علاقهمندان میتوانند در این مباحث ارزشمند شرکت کنند.