به گزارش ایکنا از البرز، فرزاد شعبانی، مدیرکل آموزش و پرورش البرز، روز شنبه، 29 شهریورماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با تشریح جزئیات پروژه مهر و برنامههای این ادارهکل برای سال تحصیلی پیشرو، گفت: ما تمام تلاش خود را کردهایم که امسال هیچ دانشآموزی در استان بدون معلم نماند و هیچ مدرسهای بدون امکانات لازم بازگشایی نشود.
به گفته شعبانی، پروژه مهر بهعنوان مهمترین برنامه آمادهسازی مدارس در پنج مرحله اجرا شده و شامل مجموعهای از اقدامات از جمله تعمیر و تجهیز مدارس، زیباسازی محیط آموزشی، تکمیل فضاهای نیمهکاره، رنگآمیزی کلاسها و حتی تعویض میز و نیمکتهای فرسوده است.
این مسئول بیان کرد: امسال توانستیم علاوه بر تعمیر و بازسازی فضاهای موجود، چندین پروژه عمرانی نیمهتمام را به سرانجام برسانیم و ۱۶ فضای آموزشی و ورزشی جدید را آماده بهرهبرداری کنیم. سالن ورزشی شهدای خدمت با زیربنای ۷۰۰ مترمربع و اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان امروز رسماً افتتاح شد و از این پس در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش البرز با اشاره به اهمیت عدالت آموزشی و توسعه مهارتآموزی، خاطرنشان کرد: در بخش هنرستانها، ۲۰ میلیارد تومان تجهیزات تخصصی توزیع کردهایم تا دانشآموزان بتوانند در محیطی مجهز آموزشهای مهارتی ببینند. در بخش ورزش مدارس نیز ۳۰ میلیارد تومان تجهیزات ورزشی بهویژه برای مدارس کمبرخوردار ارسال شده است تا همه دانشآموزان فرصت فعالیت بدنی داشته باشند و ورزش به فرهنگ غالب مدارس تبدیل شود.
این مسئول از افزایش ظرفیت مدارس خبر داد و گفت: 200 کلاس درس جدید برای سال تحصیلی جدید آماده شده است تا از تراکم جمعیت در کلاسها کاسته شود. همچنین چهار میلیون و ۸۵۰ هزار جلد کتاب درسی در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم بین مدارس استان توزیع شده و فرصت ثبتنام کتاب برای دانشآموزانی که تاکنون اقدام نکردهاند تا پایان هفته ادامه دارد.
وی در خصوص نیروی انسانی آموزش و پرورش استان اظهار کرد: امسال ساماندهی ۲۶ هزار نیروی انسانی با اولویت رضایت شغلی و خانواده انجام شده است. همچنین جذب ۸۷۵ نیروی جدید را داشتیم که بخشی از کمبودهای نیروی آموزشی را برطرف میکند. این اقدامات باعث میشود سال تحصیلی را بدون دغدغه کمبود معلم آغاز کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش البرز یکی از اهداف اصلی این اداره کل را ارتقای کیفیت آموزش دانست و توضیح داد: طرحهای متعددی با این رویکرد در حال اجراست. از جمله طرح اجتماعات یادگیری برای توانمندسازی معلمان ابتدایی و طرح شمیم در مقطع متوسطه دوم که به اجرای مدرسه تراز سند تحول بنیادین کمک میکند. همچنین دورههای ارتقای شایستگی مدیران مدارس را برگزار کردهایم تا بهعنوان رهبران آموزشی، نقش مؤثرتری در بهبود عملکرد مدارس ایفا کنند.
شعبانی تصریح کرد: در توزیع تجهیزات، فضاها و جذب نیرو، اولویت با مدارس کمبرخوردار و روستایی است. تلاش کردهایم عدالت آموزشی را بهصورت واقعی محقق کنیم تا هیچ دانشآموزی به دلیل محل سکونت از امکانات آموزشی محروم نماند.
مدیرکل آموزش و پرورش البرز از ثبتنام بیش از ۹۵ درصد دانشآموزان خبر داد و گفت: امسال بیش از ۵۳۰ هزار دانشآموز در دو هزار و 200 مدرسه استان تحصیل خواهند کرد. پنج درصد باقیمانده شامل دانشآموزان تجدیدی یا افرادی است که هنوز تصمیم نهایی برای ثبتنام نگرفتهاند.
این مسئول با اشاره به برخورد قاطع با تخلفات مدارس نیز اظهار کرد: یکی از سیاستهای ما ارتقای رفتار سازمانی و احترام به اربابرجوع است. تاکنون ۱۵ مدیر متخلف شناسایی، توبیخ و یا جابهجا شدهاند. مدرسه یک نهاد اجتماعی مهم است و باید فضای امن و سالمی برای دانشآموزان و اولیا فراهم کند.
شعبانی در ادامه به وضعیت دانشآموزان اتباع اشاره کرد و گفت: از مجموع ۳۴ هزار و ۵۰۰ دانشآموز اتباع، تاکنون هشت هزار نفر برای ثبتنام در سامانه سیام اقدام کردهاند. مابقی یا در حال تکمیل مراحل ثبتنام هستند یا به استانهای دیگر مهاجرت کردهاند که این موضوع در کاهش تراکم دانشآموزی مناطق حاشیهای تأثیرگذار خواهد بود.
مدیرکل آموزش و پرورش البرز در پایان تأکید کرد: هدف ما تنها آغاز سال تحصیلی نیست، بلکه فراهم کردن شرایطی برای ارتقای کیفیت یادگیری در طول سال است. از معلمان و مدیران مدارس انتظار داریم با انگیزه و خلاقیت در کلاسها حاضر شوند و ما نیز حمایتهای لازم را از آنها به عمل خواهیم آورد. میخواهیم البرز الگویی برای کیفیتبخشی آموزشی در کشور باشد.