حجت‌الاسلام جوادی آملی مطرح کرد
پژوهش کاربردی و علم نافع؛ کلید موفقیت در آموزش علوم انسانی اسلامی

ارسال/ دانش دینی باید پاسخگوی مسائل نوپدید جامعه باشدبه گزارش ایکنا، آیین آغاز سال تحصیلی مؤسسه آموزش عالی اسراء 29 شهریورماه با پیام حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی و سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.

 رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا، در این آیین با تأکید بر ماموریت موسسه اسرا در تربیت دانش‌پژوهانی توانمند و متعهد، اظهار کرد: معرفت دینی باید بتواند به نیازهای زمانه پاسخ‌گو باشد تا زبان دین برای نسل امروز قابل فهم و راهگشا شود.

وی بیان کرد: دانش دینی اگر نتواند در زندگی فردی و اجتماعی اثرگذار باشد، از رسالت اصلی خود بازمی‌ماند و صرفا به محفوظات علمی محدود خواهد شد.

جوادی آملی در ادامه گفت:‌مراکز علمی و حوزوی باید همزمان به حفظ اصول اصیل علمی و دینی پایبند باشند و روش‌های آموزشی و پژوهشی خود را بازسازی کنند تا دانشجویان و طلبه‌ها بتوانند به پرسش‌های نوپدید جامعه پاسخ دهند و در عرصه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی نقش‌آفرین باشند.

جوادی آملی با اشاره به اهمیت همگرایی حوزه و دانشگاه تصریح کرد: همگرایی حوزه و دانشگاه نه یک شعار، بلکه ضرورتی برای تربیت نیروی انسانی متعهد، توانمند و پاسخگو است، تنها در پرتو این تعامل است که معارف وحیانی و علوم انسانی می‌توانند در زندگی فردی و اجتماعی مردم اثرگذار باشند و جامعه را در برابر مسائل نوپدید آماده سازند.

مرتضی جوادی آملی افزود: دانشجویان و طلبه‌ها باید علاوه بر تسلط بر میراث علمی گذشتگان، توانایی تحلیل و تبیین مسائل روز را نیز داشته باشند تا ضمن نقش‌آفرینی در عرصه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی، نیازهای جامعه را نیز پاسخ دهند.

تحول آموزشی و پژوهشی؛ کلید پاسخگویی به نیازهای نوین

رئیس بنیاد اسرا همچنین با تأکید بر لزوم بازنگری در روش‌های آموزشی و پژوهشی گفت: نباید با شیوه‌های سنتی انتظار داشت که دانشجویان و طلبه‌ها بتوانند به پرسش‌های پیچیده امروز پاسخ دهند، حفظ هویت اصیل علمی و دینی همراه با بهره‌گیری از ابزارها و روش‌های نوین، شرط اصلی آموزش مؤثر است و مؤسسه اسرا در سال تحصیلی جدید بر این محور حرکت خواهد کرد.

علوم انسانی در خدمت حل مسائل واقعی مردم باشد

همچنین حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدباقر سعیدی روشن؛ رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز در این مراسم با تأکید بر ضرورت تولید علم نافع و کاربردی بیان کرد: اگر تحقیق‌های علمی تنها در کتابخانه‌ها و پایان‌نامه‌ها باقی بماند، جامعه از آن بهره‌ای نخواهد برد، علم و پژوهش باید به راهکارهای عملی برای اداره جامعه و حل مسائل واقعی مردم تبدیل شود و تنها در این صورت می‌تواند جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

وی افزود: علوم انسانی اسلامی باید به گونه‌ای بازخوانی شود که مرجعیت خود را نه تنها در فضای دانشگاهی، بلکه در سیاست‌گذاری، مدیریت اجتماعی، سبک زندگی و حل مشکل‌های روزمره مردم نشان دهد.

سعیدی روشن اضافه کرد: پژوهش‌های علمی باید همراه با تحلیل‌های دقیق، راهکارهای عملی و نقشه راه مشخص برای کاربرد در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و مدیریتی باشند.

بازآفرینی مفاهیم دینی در خدمت جامعه

سعیدی روشن، همچنین با اشاره به مأموریت مؤسسه اسرا یادآور شد: این مرکز علمی تلاش می‌کند تا میان میراث علمی گذشتگان و نیازهای نسل حاضر پلی مستحکم بسازد و مفاهیم دینی را به زبان امروز بازآفرینی کند، بازخوانی و ارائه درست معارف دینی، شرط اصلی کارآمدی آموزش‌های دینی و پژوهش‌های علمی است و باید با رویکردی کاربردی و پاسخگو به مسائل روز جامعه همراه باشد.

وی تصریح کرد: اگر علوم دینی تنها به بازتکرار متون گذشته محدود شود، اثرگذاری خود را از دست خواهد داد، دانش دینی باید توانایی حل مسائل اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعه را داشته باشد و در زندگی روزمره مردم جریان پیدا کند تا نقشی واقعی و هدایتگرانه ایفا کند.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ابراز کرد: جامعه امروز، با حجم گسترده‌ای از پرسش‌های دینی، اخلاقی و اجتماعی مواجه است و نخبگان علمی و پژوهشگران باید مسولانه پاسخگو باشند، تقویت بنیه علمی و مهارت‌های پژوهشی در میان طلبه‌ها و دانشجویان، کلید حضور موثر آنان در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و مدیریتی است و این نسل توانمند می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در آینده کشور ایفا کند.

در ادامه حجت‌الاسلام روح‌الهی، معاون آموزش مؤسسه آموزش عالی حوزوی اسراء، در مراسم آغاز سال تحصیلی با ارائه گزارشی، به تشریح اقدامات و برنامه‌های آموزشی موسسه پرداخت.

وی با اشاره به رسالت مؤسسه در تربیت دانش‌پژوهانی متعهد و توانمند، بیان کرد: در سال تحصیلی گذشته، برنامه‌های آموزشی مؤسسه بر پایه ارتقای سطح علمی طلاب و دانشجویان و متناسب‌سازی آموزش‌ها با نیازهای روز جامعه طراحی و اجرا شد. در این راستا، تقویت مهارت‌های پژوهشی، و بهره‌گیری از شیوه‌های نوین آموزشی در دستور کار قرار دارد.