معاون فرهنگی دانشگاه جامع علمی کاربردی:
دانشگاه‌های علمی‌کاربردی نقشی جریان‌ساز در کشور دارند

محمد فتحی، معاون فرهنگی دانشگاه جامع علمی کاربردی

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان‌شرقی، محمد فتحی، معاون فرهنگی دانشگاه جامع علمی کاربردی، روز گذشته سی‌ام شهریورماه در مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این دانشگاه برای آماده‌سازی دانشجویان در محیط واقعی کار ایجاد شده است، گفت: دانشگاه‌های علمی‌کاربردی با ۲۰ هزار استاد، ۴۷۰ مرکز فعال در جوار صنعت و بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دانش‌آموخته امروز نقش جریان‌ساز در کشور دارد.
 
وی اظهار کرد: استان آذربایجان‌شرقی برخوردار، بسیار بزرگ و همواره جزو اولین‌ها است و سیاست‌های نظام باید در توسعه این دانشگاه مؤثر باشد. دانشگاه علمی‌کاربردی با توجه به نیازی که در کشور احساس شد ایجاد شد و تاکنون در برنامه‌های ملی نقش مهمی ایفا کرده است.

فتحی افزود: فلسفه این دانشگاه، آماده‌سازی دانشجویان برای حضور در محیط واقعی کار است. رسالت ما آموزش، پژوهش (نوآوری و فناوری) و فرهنگ است و نباید تنها به آموزش بسنده شود. این سه مولفه باید توامان در مراکز علمی‌کاربردی مورد توجه قرار گیرند. ارتقای کیفیت آموزشی در دستور کار است و اگر کیفیت به سطح مطلوب برسد، نیازی به تبلیغات نخواهیم داشت، هدف ما نهادینه‌سازی و عملیاتی کردن کیفیت آموزشی در مراکز است.

معاون فرهنگی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی با اشاره به ضرورت جهت‌دهی آموزشی و پژوهشی اظهار کرد: آموزش و مهارت‌آموزی باید از طریق هویت و میراث فرهنگی معنا پیدا کند.

وی افزود: انسجام اجتماعی، امید و غرور ملی از مهمترین مؤلفه‌های عبور از تهدیدات است. باید امید به آینده را در آموزش عالی و در میان دانشجویان زنده نگه داریم.

فتحی تصریح کرد: دانشگاه علمی‌کاربردی از کمترین بودجه دولتی برخوردار است، تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد بودجه از سوی دولت تأمین می‌شود و بقیه از طریق مراکز و با مشارکت مردم و بخش خصوصی تأمین می‌شود. این دانشگاه باری بر دوش دولت نیست در حال حاضر ۱۴۳ شرکت برند در کشور با دانشگاه علمی‌کاربردی همکاری دارند.

معاون فرهنگی دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه راهبرد دانشگاه، حمایت از مراکز است، چرا که دانشجو محور اصلی مراکز است و بدون دانشجو مرکز معنا ندارد، گفت: تشکیل جلسات تعامل و هم‌اندیشی روسای مراکز باید در دستور کار قرار گیرد، زیرا می‌تواند راهگشا و کمک‌کننده در حل مشکلات باشد. همچنین تشکیل شورای تعامل دانشجویی ضروری است، چراکه زنده بودن مرکز به فعال بودن دانشجو وابسته است.

وی گفت: در حوزه مشاوره نیز باید متناسب با سطح‌بندی مراکز اقدام شود. بخشی از آسیب‌های ما، آسیب‌های فکری و روانی دانشجویان است که باید به آنها توجه شود.

فتحی گفت: براساس برنامه هفتم توسعه مقرر بود ۴۰ درصد آموزش کشور به آموزش مهارتی اختصاص یابد، اما هم‌اکنون تنها ۱۳ درصد محقق شده است. در حالی که در برنامه ششم این رقم ۳۰ درصد پیش‌بینی شده بود، اما همچنان از ۱۳ درصد فراتر نرفته‌ایم. این مسئله نیازمند حمایت و پشتیبانی جدی است.

علی امیری‌راد، مدیرکل سیاسی استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به جایگاه علم در حل مسائل جامعه گفت: علم را باید کاربردی کنیم ناترازی در کشوری که اولین تولیدکننده نفت و گاز است خوشایند نیست. ما نتوانستیم علم را وارد فرهنگ، صنعت، اقتصاد و مسائل اجتماعی کنیم و همچنان در مسیر گذار از سنت به مدرنیته هستیم در حالی‌که این فرآیند بسیار طولانی شده است.

وی با تأکید بر ضرورت افزایش تولید و کاهش مصرف از طریق بهره‌وری تصریح کرد: باید تولیدات را با بهره‌وری افزایش می‌دادیم و مصرف را نیز با بهره‌وری کاهش می‌دادیم.

مدیرکل سیاسی استانداری آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: باید مزیت نسبی استان را ارتقا دهیم و استانداری آذربایجان شرقی دست یاری و حمایت به سوی همه خدمتگزاران این نظام دراز می‌کند.
 
در پایان از زحمات اصغر عابدزاده، رئیس سابق دانشگاه جمع علمی کاربردی استان تقدیر و الدار صادقی به‌عنوان رئیس جدید معرفی شد.