زنگ مهر و مقاومت همزمان با آغاز سال تحصیلی در مدارس استان البرز نواخته شد تا دانشآموزانی که امید آینده کشور هستند در مسیر پرتلاش علم و دانش با گامهای مصمم برای ایرانی آباد قرار گیرند.
به گزارش ایکنا از البرز،
فرزاد شعبانی، مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز، سهشنبه، اول مهرماه در مراسم نواختن
زنگ مهر و مقاومت که در دبیرستان دخترانه فاطمیه آموزش و پرورش ناحیه یک کرج برگزار شد، بر ضرورت ایجاد فضایی امن، شاد و انگیزشی برای دانشآموزان بهویژه کلاساولیها تأکید کرد و گفت: روز نخست مدرسه، یکی از مهمترین روزهای زندگی هر دانشآموز است و باید به بهترین شکل ممکن مدیریت شود تا در ذهن او خاطرهای خوش و ماندگار بر جای بگذارد.
وی با بیان اینکه همه تلاشها در این استان بر محور فراهمکردن محیطی بانشاط و ایمن برای دانشآموزان متمرکز شده است، افزود: هدف ما این بوده که با برنامهریزی و تمهیدات مناسب، دانشآموزان بهویژه کلاساولیها، نخستین تجربه حضور در مدرسه را با احساس امنیت و انگیزه پشت سر بگذارند. این روز، نقطه آغاز مسیر علمی و تربیتی هر فرد است و نقش تعیینکنندهای در شکلگیری نگرش او نسبت به مدرسه دارد.
این مسئول با اشاره به اهمیت نقش معلمان در فرآیند تعلیم و تربیت ادامه داد: هر روز دانشآموزان کلید گنجی از دانش و اخلاق را از دستان معلمان خود دریافت میکنند. معلم نهتنها آموزگار درس بلکه راهنمای دانشآموز در مسیر زندگی است. مدرسه باید محلی باشد که دانشآموز با اشتیاق وارد آن شود و احساس کند مورد حمایت و توجه قرار دارد.
شعبانی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش مهمترین سرمایه هر جامعه است، گفت: دولت با تأکید بر عدالت آموزشی تلاش دارد فرصت یادگیری را برای همه دانشآموزان، بدون توجه به موقعیت جغرافیایی یا شرایط اقتصادی خانوادهها، فراهم کند. در همین راستا، برنامههای تحولی با شعار «توسعه عدالت برای ایران و برای مدرسه» در حال اجراست تا مدارس ما به نماد عدالت، کیفیت آموزشی و پرورش نسلی خلاق و متعهد تبدیل شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش البرز همچنین به نقش مدرسه در ارتقای مهارتهای اجتماعی دانشآموزان اشاره کرد و افزود: مدرسه جایی است که کودکان مهارتهایی مانند عشقورزی، نوعدوستی، بخشش، مهربانی، وطندوستی، صبوری و مهارتهای ارتباطی را میآموزند. این ارزشها همان چیزی است که جامعه آینده را میسازد و دانشآموزان باید در محیط مدرسه آنها را تجربه کنند.
وی از خانوادهها خواست با همراهی و حمایت خود، به کودکان تازهوارد کمک کنند تا با آرامش بیشتری مسیر آموزش را آغاز کنند و ادامه داد: نقش والدین در این مرحله بسیار مهم است. والدین میتوانند با رفتارهای مثبت، ایجاد آرامش و آموزش مهارتهای ساده اجتماعی به فرزندان خود کمک کنند تا در مدرسه روابط سالمتری با همسالان و معلمان برقرار کنند.
شعبانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیوند آموزش با موضوعات فرهنگی و محیط زیستی اظهار کرد: برنامهریزی شده است تا مفاهیم مهمی همچون حفاظت از محیطزیست، صرفهجویی در منابع، فرهنگ ایثار و مسئولیتپذیری اجتماعی بهصورت کاربردی در مدارس آموزش داده شود تا دانشآموزان از همان سنین پایین به شهروندانی مسئولیتپذیر و آگاه تبدیل شوند.
وی در پایان تأکید کرد: آغاز سال تحصیلی فرصتی تازه برای حرکت به سمت توسعه علمی و اخلاقی جامعه است و ما وظیفه داریم این مسیر را با کیفیتی بالا و در سایه عدالت آموزشی هموار کنیم تا هیچ دانشآموزی از فرصت یادگیری محروم نماند.