چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن، عترت و نماز دانشآموزان کشور و دهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان، از 25 تا 28 شهریور به شکل مجازی برگزار شد. علاوه بر این، بخشی با عنوان مسابقات «گفتمان مهدوی» نیز ویژه دانشآموزان، 29 تا 31 شهریور در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد.
«گفتمان مهدوی»؛ بخش نوپای مسابقات قرآن دانشآموزان
به این بهانه با جاسم حسینیزاده؛ معاون ادارهکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و قائممقام مسابقات قرآن، عترت و نماز دانشآموزان کشور گفتوگویی ترتیب دادهایم که در ادامه میخوانیم؛
ایکنا ـ تصمیم به برگزاری این دوره از مسابقات به شکل مجازی بر چه اساسی اتخاذ شد؟
اطلاق عنوان مجازی به شکل برگزاری این مسابقات شاید تا اندازه زیادی اجحاف در حق دوستان همکار باشد که در امر تدارکات و برگزاری این دوره از مسابقات، زحمات زیادی را متحمل شدند، چرا که در جریان برگزاری شکل نیمهحضوری _ نیمهمجازی را انتخاب کردیم.
به هر حال با توجه به شرایط حاکم بر کشور متأثر از جنگ تحمیلی ۱۲ روزه با مسئله ممنوعیت تجمع دانشآموزان به سبب حفظ امنیت آنها مواجه بودیم و برگزاری مرحله نهایی مسابقات به شکل حضوری که طبق برنامهریزیهای انجام شده قرار بود، تیرماه باشد، عملاً میسر نبود، لذا ستاد عالی برنامهریزی مسابقات قرآن، عترت و نماز در وزارت آموزش و پرورش که در ادارهکل قرآن، عترت و نماز این وزارتخانه مستقر است، باید بهترین تصمیم را در تداوم روند اجرایی مسابقات در نظر میگرفت.
ابتدا تصمیم به این گرفته شد تا مدتی برگزاری مسابقات به تعویق بیافتد اما با توجه به سنجش شرایط، همچنان برگزاری حضوری مسابقات مقدور نبود؛ در نتیجه در انتهای مرداد و پس از سپری شدن ایام اربعین، به این نتیجه رسیدیم که با توجه به اینکه قطعی برق داشتیم و وضعیت اینترنت نیز پایدار نبود و لذا برگزاری برخط مسابقات نیز امکان نداشت در نتیجه به این ترتیبی که شاهد آن بودید، برگزار شد.
ایکنا ـ اجرای مسابقات به شیوه اتخاذ شده به چه نحوی بود؟
به همه استانها ابلاغ شد تا دانشآموزان منتخب خودشان را بر اساس سهمیه مورد نظر، جایی در مرکز استان گردآورند تا با برپایی دکوری متحدالشکل و در حالی که طرح پوستر مسابقات در پسزمینه متسابق قرار داده شده بود، اجرای آنها، ضبط ویدئویی شود.
از جمله تدابیری که در زمینه این شکل برگزاری مسابقات اتخاذ کردیم این بود که فضای مسابقات تا حد زیادی منطبق با فضای حاکم بر مسابقات حضوری باشد و لذا باید در قدم اول به ازای هر استان، یک ناظر مرد و یک ناظر زن از ستاد مرکزی به استانها اعزام میشدند؛ در نتیجه 60 ناظر از میان افراد معتمد ستاد عالی برنامهریزی مسابقات با این فرض که بومی استان نباشند، انتخاب و اعزام شدند تا نظارت کامل نسبت به صحت و سلامت برگزاری این رقابتها در مراکز استانی داشته باشند.
همچنین در کنار ناظران، یک هادی حفظ از خود استان نیز انتخاب کردیم؛ با این فرض که سؤالات را آنها از متسابقان نمیپرسیدند، بلکه سؤالات، از سوی ناظر هر استان در اختیار آنها قرار میگرفت و آنها به قید قرعه تنها مسئول پرسش سؤالی بودند که از بستههای پلمپ.شده از قبل، برداشته میشد و به این شکل فیلم اجرای هر یک از منتخبان استانی ضبط و از طریق ناظر مشتثر در استان به ستاد عالی برنامهریزی مسابقات تحویل داده شد. از این مقطع به بعد، فرایند داوری نهایی با حضور داوران بینالمللی درجه اول و دوم منطبق با شیوه اغلب مسابقات رسمی قرآن در شهرستانهای استان تهران آغاز شد که 25 و 26 شهریور اختصاص به مسابقات دختران دانشآموز و 27 و 28 شهریور اختصاص به مسابقات پسران دانشآموز داشت.
به تمامی دانشآموزان شرکت کننده در این مرحله هدایایی اعطا شد.
اطلاق برگزاری مجازی برای این دوره از مسابقات کمی غیرمنصفانه است، چون در مقطعی که دانشآموزان حضور داشتند، داوران حضور نداشتند و وقتی نوبت به ارزیابی داوران به شکل حضوری شد، دانشآموزان متسابق حضور نداشتند و بر این اساس برگزاری مسابقات به شکلی نیمهحضوری _ نیمهمجازی رقم خورد.
ایکنا ـ همزمان با برگزاری چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن دانشآموزان کشور، شاهد اجرای دهمین دوره مسابقات قرآن فرهنگیان بودیم. این بخش هم به شکلی که توضیح دادید، اجرا شد؟
بله. به موازات برگزاری مسابقات قرآن دانشآموزان، شاهد برگزاری مسابقات قرآن فرهنگیان هم بودیم. در این بخش نیز ابتدا اجرای تلاوت و ارائه آنها که در رشتههای مختلف شرکت کرده بودند، ضبط استانی شد و در کنار ارزیابی مسابقات دانشآموزان، فیلمهای ضبط شده بخش فرهنگیان نیز مورد قضاوت هیئت داوران در تهران قرار گرفت. به این نکته نیز باید اشاره کنم که در جریان داوری مسابقات دانشآموزان و فرهنگیان نیز مجدد نظارت دقیق ناظرانی که در محل مستقر بودند، شاهد بودیم تا این روند شفاف و بدون هیچ اما و اگری برگزار شود.
ایکنا ـ گویا هیچ راهحلی به جز برگزاری حضوری مسابقات بخش «گفتمان مهدوی» نداشتید؟
این بخش ماهیتاً متفاوت از سایر بخشهای این دوره از رقابتها بود و از آنجا که گروههای شرکت کننده در آن باید در مقابل قرار گرفته و به مجادله بپردازند، لذا هیچ چارهای جز مواجهه حضوری آنها با هم نبود. در نتیجه برنامهریزی شد تا از 29 تا 31 شهریور شرکت کنندگان در این بخش به شهر قم اعزام شوند که 28 گروه از دختران و 26 گروه از پسران دانشآموز در این سه روز با یکدیگر به رقابت پرداختند.
این بخش افتتاحیه و اختتامیه مستقل از بخش اصلی این دوره از مسابقات داشت و در پایان نیز گروه برتر معرفی و تجلیل شد.
ایکنا ـ برای برگزاری اختتامیه چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن دانشآموزان کشور چه برنامهای دارید؟
به احتمال زیاد افراد برگزیده این مسابقات را در پوشش یک برنامه اردویی که در آن آیتمهای سیاحتی، تفریحی، زیارتی و آموزشی در نظر گرفتهایم در مشهد گردهم آورده و در پایان نیز با برگزاری مراسم اختتامیه از آنها تقدیر به عمل خواهیم آورد. اینکه آیا اختتامیه این مسابقات با مسابقات قرآن فرهنگیان به شکل تجمیعی برگزار شود همچنان ستاد عالی برنامهریزی مسابقات قران وزارت آموزش و پرورش در این مورد تصمیمی نگرفته است.