به گزارش ایکنا از البرز، محمد مصطفوی، معاون پیشگیری، تشخیص و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، سهشنبه، اول مهرماه در جریان آیین متمرکز بازگشایی مدارس استان البرز که در دبیرستان دخترانه فاطمیه کرج برگزار شد با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی بهدنبال تحقق رویکرد دانشآموزمحوری است، گفت: تمامی برنامهها و فعالیتهای مدارس استثنایی باید بر محوریت نیازها و توانمندیهای دانشآموزان طراحی شود. از چیدمان فضاهای آموزشی گرفته تا برنامهریزی درسی و مدیریت مدرسه، همه با نگاه دانشآموزمحور انجام میشود تا محیطی پویا و انگیزهبخش برای یادگیری فراهم شود.
وی افزود: یکی از اولویتهای اصلی ما تمرکز بر مناطق محروم است. در این مناطق تلاش میکنیم با استفاده از ظرفیت والدین و مشارکت نهادهای مردمی، بهویژه خیرین مدرسهساز، شرایطی فراهم کنیم که همه دانشآموزان، فارغ از محل زندگی، بتوانند از آموزش باکیفیت بهرهمند شوند.
مصطفوی یادآور شد: در حال حاضر بیش از ۸۰ هزار دانشآموز استثنایی در مدارس کشور مشغول به تحصیل هستند و گفت: با آغاز سال تحصیلی جدید، فرآیند سنجش و مداخله بهموقع برای شناسایی مشکلات دانشآموزان، اعم از اختلالات هوشی، هیجانی ـ رفتاری یا اختلالات یادگیری، از همان روزهای ابتدایی آغاز شده است تا بتوانیم پیش از ورود به کلاس درس، مداخلات لازم را انجام دهیم.
وی با تأکید بر خدمات توانبخشی مدرسهمحور و خانوادهمحور بیان کرد: گروههای تخصصی آموزشی با حضور کارشناسان مجرب فعال شدهاند تا برنامههای آموزشی و توانبخشی دانشآموزان با هماهنگی کامل بین مدرسه و خانواده اجرا شود. هدف ما این است که هر دانشآموز با توجه به ویژگیها و نیازهای خود، فرصتهای برابر آموزشی داشته باشد و مسیر پیشرفت او بهطور مستمر رصد و حمایت شود.
معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به هماهنگیهای صورت گرفته با شهرداریها برای سرویس مدارس دانشآموزان استثنایی اشاره کرد و گفت: از سه ماه پیش پیگیریهای لازم انجام شده و خوشبختانه هیچ مشکلی در زمینه حملونقل دانشآموزان وجود ندارد. این موضوع نمونهای از هماهنگی بینبخشی است که به بهبود شرایط تحصیلی دانشآموزان کمک میکند.
این مسئول درباره نقش خانوادهها در فرآیند آموزش و پرورش استثنایی نیز اظهار کرد: والدین نقش محوری در موفقیت تحصیلی فرزندان خود دارند. ما تلاش میکنیم با ایجاد بسترهای مشارکتی و توانمندسازی والدین، همکاری آنها در اداره مدرسه و حمایت از فرزندانشان افزایش یابد. مشارکت خانوادهها بهویژه در مدارس مناطق محروم، میتواند شکافهای آموزشی را کاهش دهد و عدالت آموزشی را تقویت کند.
وی همچنین با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به دنبال ایجاد وفاق و امید در محیط مدارس است، افزود: آموزش باید همزمان با عدالت اجتماعی و ارتقای کیفیت، به ایجاد انگیزه و امید در دانشآموزان منجر شود. ما در تلاشیم فضایی فراهم کنیم که دانشآموزان استثنایی نه تنها آموزش ببینند بلکه اعتماد بهنفس و مهارتهای زندگی را نیز در کنار تحصیل کسب کنند.
مصطفوی با اشاره به اهمیت بهرهگیری از فناوریهای نوین در آموزش استثنایی گفت: استفاده از ابزارهای هوشمند و برنامههای آموزشی نوین میتواند به شناسایی سریعتر نیازهای دانشآموزان و ارائه راهکارهای مناسب کمک کند. این اقدامات بخشی از برنامههای ما برای ارتقای کیفیت آموزش و توانمندسازی دانشآموزان استثنایی است.
این مسئول بیان کرد: با تعامل مستمر بین خانوادهها، مدارس، نهادهای حمایتی و جامعه، میتوانیم محیطی امن، پویا و حمایتی برای دانشآموزان استثنایی ایجاد کنیم و تضمین کنیم که هیچ دانشآموزی بهدلیل محدودیتهای جسمی، ذهنی یا اجتماعی از آموزش محروم نشود. این رسالت ماست و در سال تحصیلی جدید با جدیت پیگیری خواهد شد.