به گزارش ایکنا از استان مرکزی، نادرقلی ابراهیمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی، چهارشنبه دوم مهر در جلسه کارگروه تخصصی توسعه مهارت استان مرکزی، با اشاره به ناکارآمدی نظام آموزشی کشور اظهار کرد: با وجود هزینههای سنگین تحصیلی از سوی خانوادهها و دولت، بسیاری از دانشآموختگان پس از سالها تحصیل، مهارتهای لازم برای ورود به بازار کار را ندارند.
وی افزود: این شکاف نشاندهنده نیاز فوری به تنظیم سیستم آموزشی و ایجاد پیوند موثر بین آموزش و نیازهای واقعی بازار کار است. این ارتباط میتواند کیفیت آموزش را ارتقا داده، بیکاری جوانان را کاهش دهد و به رشد اقتصادی استان و کشور کمک کند.
این نماینده مردم در خانه ملت با تأکید بر تحولات تکنولوژیک گفت: جهان امروز تحت تأثیر هوش مصنوعی است و ما باید از این ظرفیت برای بهبود آموزش و توسعه مهارتها بهره ببریم. با استفاده از فضای مجازی و آموزش آنلاین، دسترسی به مهارتآموزی تسهیل میشود.
ابراهیمی با اشاره به اقدامات سازمان آموزش فنی و حرفهای استان مرکزی گفت: هر چند این سازمان گامهای مؤثری در مهارتآموزی برداشته، اما هنوز با استانداردهای جهانی فاصله داریم.
وی خواستار تلاش بیشتر برای بهبود کیفیت آموزش و تطبیق آن با نیازهای بازار شد و افزود: مهارت و فناوری دو رکن مکمل توسعه هستند. باید افرادی تربیت شوند که با تکیه بر دانش علمی و مهارتهای عملی، به توانمندسازی نیروی کار و رشد فناوری در استان کمک کنند.
ابراهیمی با بیان اینکه آموزشها باید به سه شکل دانشگاهمحور، مهارتمحور و بنگاهمحور طراحی شوند تا با نیازهای واقعی جامعه همخوانی داشته باشند، تأکید کرد: برای کاهش فاصله با کشورهای پیشرفته، باید برنامهریزی دقیقتری برای استفاده از فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی در آموزش و صنعت انجام شود.
وی خواستار بررسی دقیق علل ناکارآمدی نظام آموزشی، بازنگری اساسی در این نظام و تقویت ارتباط آن با نیازهای بازار کار شد و گفت: چرا فارغالتحصیلان پس از سالها تحصیل، فاقد مهارتهای لازم هستند؟ این چالش نیازمند تحلیل عمیق و اصلاح ساختارهای آموزشی است.
ابراهیمی افزود: تقویت ارتباط بین دانشگاهها، مراکز فنی و حرفهای و بنگاههای اقتصادی میتواند به تربیت نیروی کار ماهر، کاهش بیکاری و توسعه اقتصادی استان مرکزی منجر شود.